به گزارش ایرنا، این تحقیق توسط مصطفی خلیلی در بازه یک سال انجام شده و ثابت کرده است نانو می تواند در زخم پای دیابتی موثر باشد.
این پژوهشگرانتقال خون استان مرکزی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این پژوهش علمی در بازه زمانی یک سال بر روی نوعی موش به نام رت در گروه کنترل بدون درمان و گروه دریافت کننده نانوبیومتریال انجام گرفته است.
مصطفی خلیلی توضیح داد: در این شیوه 24 موش از گونه اشاره شده با سن 6 هفته و با وزن یکسان با تزریق درون صفاقی در خصوص تاثیرات روش درمانی نانو بر شیوه ترمیم پای دیابتی سنجش شدند.
وی گفت: تزریقی صفاقی، معمول ترین روش تجویز داروها در جوندگان است که علاوه بر وسعت زیاد محلول در حجم بالا تزریق و در مدت کوتاه وارد گردش خون می شودو عمل می کند.
خلیلی افزود: پس از 48 ساعت از تزریق میزان قند خون حیوانات اندازه گیری شد و این موش ها به صورت تصادفی در 2 گروه، کنترل بدون درمان و گروه دریافت کننده نانو تقسیم شدند.
این پژوهشگر آزمایشگاه انتقال خون استان مرکزی گفت: در تمامی موش های این پژوهش، زخم پوستی در ناحیه پشت بدن به ابعاد5/1×5/1 سانتی متر ایجاد شد که در روزهای اول، سوم، هفتم و چهاردهم از هر گروه سه موش به صورت تصادفی انتخاب و بعد از بیهوشی با اتر مساحت ناحیه زخم اندازه گیری و نمونه بافتی از زخم ومناطق اطراف آن تهیه شد.
وی اظهار کرد: مطالعات با استفاده از روش های مناسب آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج حاصله از این تحقیق نشان داد که گروه‌های دریافت‌کننده نانو بیومتریال و گروه کنترل منفی اختلاف معناداری باهم دارند که این امر حاکی از اثربخش بودن نانوبیومتریال نوترکیب در درمان زخم دیابتی است.
خلیلی افزود: نتایج ماکرو و میکروسکوپی نشان داد که ترکیب نانوبیومتریال نوترکیب در مقایسه با گروه کنترل باعث افزایش 2 برابری در مرحله تکثیری و افزایش 3 برابری در مرحله بلوغ خواهد شد و استفاده از ترکیب نانوبیومتریال نوترکیب می‌تواند نوید بخش روش های درمانی نوین در درمان مبتلایان به زخم پای دیابتی باشد.
سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است حدود 171 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت و این میزان تا سال 2030 به 366 میلیون نفر افزایش می‌یابد.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.