محمدصادق بیجندی روز سه شنبه در آیین افتتاح دفتر مرکز رشد واحدهای فناور محلات و نیم ور، افزود: اگرچه دانشگاه های دنیا در حال حرکت به سمت نسل پنجم هستند اما در ایران این حوزه متناسب با تغییرات رشد نکرده و به همت کمیسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت و نگاه خاص به این مقوله مهم، نهضت پژوهش محوری و ایده آفرینی به عنوان کانون تحول دانشگاهی رقم خواهد خورد.
وی اظهارکرد: دانشگاه ها کانون تربیت نیروی انسانی ماهر، متعهد و تحول آفرین هستند و دوره تربیت نیروی انسانی پشت میز نشین به سرآمده و باید هر کرسی درسی در دانشگاه با ارزش افزوده در جامعه، تولید علم ، پیشبرد مرزهای دانشی و ایده های کارآفرین گره بخورد.
رئیس سازمان‌تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به نقش پارک و مراکز رشد در توسعه کشور، اظهارکرد: اقدامات موثری در این زمینه در دانشگا‌ه ها انجام شده و باید با بومی سازی تجربیات کشورهای موفق در راستای رشد و توسعه کشور حرکت کرد.
بیجندی توضیح داد: پارک‌ها و مراکز رشد بال‌های حرکت دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی هستند اما این اتفاق منحصر به دانشگاه ها نیست بلکه باید توان سایر بخش ها در خدمت این هدف متعالی باشد تا در برنامه‌ هفتم توسعه دانشگاه‌های نسل پنجم محقق شود.
وی گفت: جهاد دانشگاهی پلی بین دانشگاه، صنعت و جامعه است و وظیفه دارد با رصد نیازهای جامعه و صنعت توانمندی دانشگاه را به سمت پاسخگویی علمی به نیازها هدایتگری کند.
بیجندی اظهارکرد: دانشگاه، صنعت و جامعه جزایر جدا از هم نیستند و همگرایی میان آن ها و نقش آفرینی پارک‌ها و مراکز رشد است که توسعه متوازن را رقم می زند.
رئیس سازمان ‌تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی کشور گفت: پارک‌ها و مراکز رشد می توانند ارزش‌های مختلف را به دانش‌آموختگان معرفی کنند و برای مثال تولید هر سه زالو معادل یک بشکه نفت ارزش ریالی دارد که شرکت‌هایی در این راستا در کشور فعال هستند.
بیجندی اضافه کرد: همچنین هر گرم زهر زنبور 80 دلار ارزش دارد و در حال حاضر چهار شرکت دانش‌بنیان در کشور در این حوزه فعالیت دارند که باعث ارزش افزوده، درآمدزایی، اشتغال و ماندگاری افراد در مناطق و جلوگیری از مهاجرت شده اند.
وی گفت: پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی و مرکز تحقیقات ماهیان زینتی در محلات ظرفیتی است که می‌توان مراکز رشد را در کنار آن توسعه داد.
رئیس سازمان تجاری سازی و فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی کشور بیان کرد: استان مرکزی در زمره استان‌های کم مشکل در امر بیکاری است اما در نقطه مقابل پدیده مهاجرفرستی را دارد که امید است پارک‌ها و مراکز رشد به گونه ای عمل کنند که این روند تغییر یابد.
بیجندی با تاکید بر اینکه برخی تسهیلات به درستی مدیریت و تزریق نمی‌شود، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در هشت استان کشور به صورت نمونه طرح الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی را اجرا می کند.
وی تاکید کرد : یک و نیم میلیارد دلار در بحث توسعه اشتغال روستایی و عشایر اختصاص یافته است اما بر اساس گزارش ها این رقم به درستی هزینه نمی شود و به سمت تسهیلات زودبازده و خود اشتغالی می رود.
رئیس سازمان‌تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی کشور، افزود: لازم است که این منابع مالی در قالب‌های دیگر همچون حوزه پارک‌ها و مراکز رشد و دانشگاه‌ها هدایتگری شود چرا که دانشگاه‌ها معادن الماس هستند.
بیجندی با تاکید براینکه دانش آموخته دانشگاه باید کارآفرین و مولد باشد، افزود: این امر زمانی میسر می شود که دستگاه های اجرایی در قالب گفتمان اصولی با هم همکاری کنند.
وی اظهار کرد: دانشجویان ایرانی با استعداد هستند و می طلبد از این مهم به بهترین شکل در حوزه اقتصادی و کسب و کار بهره گرفته شود.
شهرستان محلات از توابع استان مرکزی قطب تولید سنگ نما ، ماهیان زینتی و گل و گیاهان زینتی کشور محسوب می شود که دارای 55 هزار نفر جمعیت است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.