سید علی آقازاده روز یکشنبه در نشست مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی، افزود: تقویت ناوگان هوایی از ضرورت های توسعه سرمایه گذاری خارجی و ایجاد اشتغال و توسعه استان است و استقرار شرکت هواپیمایی آراز می تواند کمک جدی به بهبود شرایط ناوگان هوایی و خدمات این حوزه داشته باشد.
وی توضیح داد: فرودگاه امیرکبیر، شهرستان اراک و استان مرکزی از نظر جغرافیایی موقعیت مطلوبی را برای استقرار شرکت هواپیمایی دارد و به بار نشستن این تصمیم ضمن رفع نیاز حمل و نقل هوایی، افزایش حضور سرمایه گذاران و اشتغال استان را در پی دارد و می تواند در سرویس دهی به استان های همجوار نیز اثربخش باشد.
وی ادامه داد: رفع نواقص فرودگاه اراک و انجام حمایت های مالی و تامین فاینانس مورد نیاز برای خرید پنج فروند هواپیما با سن تک رقمی از برنامه های استانداری مرکزی برای استقرار این شرکت در استان است.
استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: نیاز است همزمان با رفع مشکلات فرودگاه اراک و اقدام های های حمایتی استان، ضمانت نامه ها و اقدام های لازم برای استقرار این شرکت در استان انجام شود.
آقازاده از تشکیل کارگروهی متشکل از معاونان اقتصادی و عمرانی استانداری مرکزی برای استقرار و آغاز فعالیت این شرکت هواپیمایی کشوری در استان مرکزی خبر داد و گفت: رفع مشکلات فرودگاه اراک، پیگیری تامین فاینانس و تسهیل در ایجاد این شرکت در استان از مهمترین اقدام های این کارگروه است.
وی یاد آور شد: از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون کمتر از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی انجام شده است که با اقدام های صورت گرفته و تلاش می شود تنها سال آینده بیش از این مبلغ سرمایه گذاری خارجی در استان جذب شود.
استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی با بنیه قوی صنعتی در صورت استقرار شرکت هواپیمایی کشور می تواند به کانون سرمایه گذاری خارجی تبدیل شود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی در این نشست گفت: یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در سال جاری در شهرستان های آشتیان، اراک، دلیجان ساوه، محلات و شازند انجام و 380 میلیون دلار آن جذب و به استان وارد شده است.
حسن میرزاخانی افزود: امسال هشت طرح با اعتباری بالغ بر 31 میلیون و 500 هزار دلار در قالب افزایش سرمایه گذاری و انتقال از سایر استان ها به استان مرکزی توسط هیات سرمایه گذاری خارجی تصویب شده که تا کنون 18 میلیون و 500 هزار دلار آن به استان وارد و در چرخه تولید قرار گرفته است.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری، این استان از نظر تنوع و شمار سرمایه گذاری های خارجی پس از خراسان رضوی رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی خاطر نشان کرد: 40 پروانه ایجاد نیروگاه های انرژی های تجدید پذیر با تولید 408 مگاوات برق در این استان تصویب شده است که ایجاد این زیرساخت های نیروگاهی 16 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری خارجی در استان به همراه دارد.
میرزاخانی افزود: موافقت فنی واگذاری یک هزار و 450 هکتار زمین برای ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر شامل 620 هکتار زمین در 10 شهرستان استان برای نیروگاه خورشیدی و 830 هکتار عرصه برای نصب توربین های بادی در استان صادر شده است.
وی ادامه داد: شهرستان اراک با هشت پروانه و 80 مگاوات رتبه نخست، زرندیه با 10 پروانه و 73 مگاوات رتبه دوم و دلیجان با 2 تقاضا و 60 مگاوات رتبه سوم را در این حوزه به خود اختصاص داده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی با یادآوری درخواست یکی از شرکت های هواپیمایی برای حضور در این استان، افزود: این شرکت خواهان معرفی اراک به عنوان مرکز خدمات این شرکت است.
میرزاخانی اظهار کرد: سرمایه اولیه این شرکت برای حضور در شهرستان اراک حدود 230 میلیارد دلار است و برای خرید پنج فروند هواپیما نیازمند 200 میلیون دلار منابع از محل فاینانس می باشد.
وی گفت: ایجاد آشیانه و پارکینگ برای پارک پنج هواپیما در فرودگاه اراک و حمایت برای خرید پنج فروند هواپیما از طریق فاینانس از خواسته های این شرکت است.
رئیس هیات مدیره شرکت هواپیمایی آزار در این نشست گفت: چند استان کشور از جمله گیلان ، هرمزگان و استان مرکزی برای میزبانی فعالیت شرکت هواپیمایی آراز مورد مطالعه قرار گرفته که شهر اراک به دلیل موقعیت جغرافیایی آن انتخاب شده است.
مهدی زعفرانی افزود: ایجاد پارکینگ برای پارک و خواب شبانه پنج فروند هواپیما، ایجاد آشیانه و حمایت استان برای تامین فاینانس مورد نیاز خرید هواپیما از خواسته های این شرکت هواپیمایی است.
تطویل باند فرودگاه اراک از سه هزارمتر به سه هزار و 700 متر، اجرای استریپ های دوطرف باند فرودگاه، هرکدام به عرض 75 متر و طول سه هزار و 700 متر و همچنین اجرای حدود هفت هزار و 600متر لایتینگ باند با صرف اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید محقق شده و این فرودگاه آمادگی لازم را برای پروازهای داخلی و خارجی را دارد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.