علی اکبر کریمی چهارشنبه شب در نشست وزیر جهاد کشاورزی با تشکل های کشاورزی استان مرکزی افزود: بخش کشاورزی با مشکلات متعددی مواجه است که حل آن ها نیازمند عزم ملی و همدلی قوا با مجلس و دولت است.
وی اظهار کرد: کشاورزی رکن پایه در تولید و اقتصاد ملی است که با تنگناهای زیادی دست و پنجه نرم می کند و نیاز است که این حوزه بر اساس مختصات اقلیمی و آب و هوایی و دانش روز متحول شود و برای مشکلات آن اقدام عاجل صورت گیرد.
نماینده مردم، اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجودی که استان مرکزی با ویژگی صنعتی شهرت یافته اما، در بخش کشاورزی حرف های زیادی برای گفتن دارد و 2 و هفت دهم میلیون تن محصولات کشاورزی در استان مرکزی تولید می شود.
کریمی افزود: تحقق نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی یکی از مطالبات جامعه کشاورزی است که مسئولان باید برای آن اهتمام ورزند.
وی گفت: شهرستان خنداب تک محصولی است و عمده محصول کشاورزی این خطه را انگور تشکیل می دهد و درحال حاضر نیز به علت کم آبی و خشکسالی باغداران این خطه با مشکلات مختلفی رو به رو کرده است و نیازاست شرایط فعلی باغداری این شهرستان اصلاح شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: انجام داربست در باغات انگور خنداب، یکپارچه سازی و استفاده از آبیاری نوین از جمله راهکارهایی است که به کاهش مشکلات و افزایش تولید این محصول منجر خواهد شد.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بخش بزرگی از اقتصاد خمین مبتنی بر کشاورزی است و خشکسالی ها باعث شده که مشکلات متعددی در زمینه کشاورزی و معیشت روستاها بروز کند و جوانان برای یافتن شغل و درآمد راهی شهرها شوند.
محمدابراهیم رضایی اظهار کرد: تحرک و تحول در حوزه کشاورزی کاری پیچیده و حل نشدنی نیست و به عزم ملی نیاز دارد تا در سایه مشارکت جویی و برنامه هدفمند موانع یکی پس از دیگری کنار زده شود.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: درون زایی کشاورزی و تضمین امنیت غذایی بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی است و نباید برای رفع مشکلات و تامین مایحتاج کشاورزی چشم به خارج مرزها داشت.
رضایی افزود: تسهیل امور و رفع موانع قانونی در بخش کشاورزی موضوع مهمی است و باید از همه ظرفیت ها برای بهبود بهره وری در تولیدات کشاورزی به صورت علمی استفاده شود.
نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: ظرف نیم قرن اخیر عمده ذخایر آبی کشور بی رویه مصرف شده و تداوم آن به ویژه با شیوه های آبیاری سنتی بحران زا است.
علیرضا منصوری افزود: تکیه بر الگوی کشت هدفمند در محصولات و بهینه سازی شیوه های آبیاری 2 ضرورت مهم در بخش کشاورزی است که باید در عمل شتاب بیشتری داشته باشد.
وی اظهار کرد: تولید محصولات با کیفیت در حوزه کشاورزی که ویژگی های صادرات و رقابت پذیری را دارند باید سرلوحه سیاست های این بخش قرار گیرند.
نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبه مهم بهره برداران حوزه کشاورزی از وزیر جهاد کشاورزی اقدامات برنامه محور در زمینه بهبود بهره وری و استفاده از دانش و علم روز در این حوزه است.
منصوری افزود: افزایش سطح سواد نوین کشاورزی در بین بهره برداران کشاورزی باید به عنوان سرمایه اصلی مد نظر قرار گیرد.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: دورنمای بخش کشاورزی کشور آنگونه که باید روشن نیست و باید به سرعت الگوی مدیریت و برنامه ریزی منسجم در این بخش بر مبنای ظرفیت های سرزمینی ترسیم و عملیاتی شود.
علی ابراهیمی پایین بودن قیمت شیر تولیدی در استان مرکزی را مشکلی اساسی عنوان کرد که به طور مستقیم بر آینده فعالیت دامداران اثر می گذارد.
وی توضیح داد: حوزه کشاورزی تولید کننده مادر است و سیاست های مشاغل وابسته از تولید پایه باید تفکیک شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: جهاد کشاورزی مجری قوانینی است که توسط نمایندگان مجلس به تصویب می رسد و برخی از این قوانین نیاز به اصلاح و تکمیل دارد.
علی بابایی افزود: الگوی کشت پنج ساله به عنوان برنامه عملیاتی در محصولات کشاورزی مختلف برای استان مرکزی آماده شده است.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سفر به استان مرکزی در روز پنجشنبه از قابلیت های بخش کشاورزی این منطقه دیدن می کند.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.