رضا عروجی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بازگرداندن باطله های حاصل از فرآوری به گودال های باقیمانده از استخراج ماده معدنی یکی از تعهدات این شرکت بودکه با توجه به تر بودن باطله ها و شرایط خاص، این امر باید توسط مشاور ذی صلاح انجام می شد.
وی بیان کرد: شرکت معدنی املاح ایران در اوایل سال 95 مناقصه ای در این خصوص برگزار کرد و شرکتی به عنوان مشاور طراح و انتخاب تجهیزات مشخص شد.
مدیر مجتمع شرکت املاح ایران ادامه داد: مطالعات مشاور نشان داد که به دلیل شرایط منطقه، نیاز به لوله و پمپ های خاص وارداتی است و انتقال باطله ها به صورت تر (سیال) امکان پذیر نیست.
عروجی اظهار کرد: این موضوع در 21 اسفندماه سال 95 به استانداری مرکزی اعلام و مقرر شد انتقال باطله ها هر سال همزمان با عملیات معدن کاری و به وسلیه کامیون انجام شود که در سال جاری حدود 500 هزار تن باطله به محل گودال های باقیمانده از استخراج حمل شده است.
وی با بیان اینکه توجه به عمق برداشت ماده معدنی از دیگر تعهدات زیست محیطی مد نظر بود، توضیح داد: ضخامت ماده معدنی در بخش های مختلف متغیر و از کمتر از یک متر تا حدکثر 2 و نیم متر و به ندرت سه متر وجود دارد و حداکثر عمق گودال ها با احتساب یک متر باطله روی ماده معدنی، حداکثر سه و نیم متر است که حدود یک متر آن با برگرداندن باطله های رویی به گودال پر شده و عمق گودال های موجود حداکثر 2 و نیم متر است.
عروجی اظهار کرد: ساخت آبگذر زیر جاده دسترسی به معدن از دیگر تعهدات زیست محیطی این شرکت در راستای حفاظت از تالاب میقان اراک است.
وی با توضیح اینکه جاده دسترسی به معدن نیز به طول تقریبی چهار کیلومتر توسط وزارت معادن و فلزات وقت و قبل از واگذاری معدن به شرکت معدنی املاح ایران ساخته شده و پس از واگذاری، به قیمت کارشناسی به شرکت املاح ایران تحویل شده است، گفت: در سال های گذشته و به پیشنهاد کارشناسان اداره کل محیط زیست استان مرکزی، 10 رشته لوله سیمانی به قطر مفید یک متر برای تبادل آب بین 2 طرف جاده توسط این شرکت در نقاط مختلف جاده کار گذاشته شده است.
مدیر مجتمع شرکت املاح ایران افزود: در خصوص این تعهد زیست محیطی مقرر بود که شرکت نسبت به خرید و نصب سازه های بتنی با ابعاد خاص در نقاط تعیین شده جاده اقدام کند اما ابعاد سازه های بتنی (باکس)مورد نظر غیراستاندارد بود و در این راستا برای پیشبرد کار قراردادی با یک واحد تولیدی در یزد منعقد شد.
عروجی تصریح کرد: پس از اینکه نیمی از سازه ها تولید و به محل های مورد نظر منتقل شد، مشاور تهیه نقشه های نصب، شرایط منطقه برای نصب آن ها را مناسب ندانست و اعلام کرد باید از لوله های بتنی استفاده شود.
مدیر مجتمع شرکت املاح ایران ادامه داد: نصب لوله های بتنی به دفتر فنی استانداری مرکزی اعلام و مورد توافق قرار گرفت و در این راستا در هشت نقطه از جاده، پل هایی که هر یک شامل چهار رشته لوله بتنی موازی به قطر مفید یک متر است، ایجاد شد.
عروجی عنوان کرد: 42 رشته لوله به قطر مفید یک متر در سرتا سر جاده وجود دارد که به راحتی آب را منتقل می کند و توانایی انتقال 33 هزار لیتر بر ثانیه را در طرفین جاده را دارد و این در حالی است که میزان ورودی آب حدود یکهزار لیتر بر ثانیه است.
وی یادآور شد: تغییر تجهیزات اصلاحی برای ایجاد آب راهه از سازه های( باکس) بتنی به لوله های بتنی خسارت سنگینی به شرکت املاح ایران وارد کرد.
مدیر مجتمع شرکت املاح ایران ادامه داد: بهسازی سطح جاده دسترسی به معدن برای جلوگیری از گرد و غبار نیز جزو تعهدات زیست محیطی این شرکت است که در این راستا مقرر شده بود سطح جاده با بتن الیافی پوشیده شود اما با مکاتبات و بررسی های مختلف این روش مناسب نبود.
عروجی گفت: بر اساس نظر و بررسی مشاور، روش استفاده از اختلاط مصالح محلی و آهک پذیرفته شد که این مهم قبل از شروع بهره برداری از معدن اجرا شد و در زمان بهره برداری معدنی به منظور کاهش گرد و غبار احتمالی، از تانکرهای آب پاش برای مرطوب نگه داشتن سطح جاده استفاده شده است.
وی اظهار کرد: تمامی نخاله های ساختمانی که در طرفین جاده رها سازی شده بود نیز جمع آوری و منتقل شده است.
مدیر مجتمع شرکت املاح ایران اضافه کرد: کاشت گیاه در 50 هکتار از اراضی اطراف تالاب میقان از دیگر تعهدات زیست محیطی است که در این بخش نیز فعالیت ها فراتر از تعهدات انجام شده است.
عروجی عنوان کرد: در سال 95 معادل 50 هکتار از اراضی شمال منطقه میقان با نظارت اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی در مجاورت باد شکن های ایجاد شده در منطقه، کاشته شد.
وی بیان کرد: گونه های گیاهی کاشته شده سازگار با منطقه و از نوع قره داغ و آتریپلکس است و در سال جاری نیز قرارداد کاشت 55 هکتار از اراضی منطقه منعقد شده و در حال انجام است.
مدیر مجتمع شرکت املاح ایران اضافه کرد: بحث کاشت گیاه در تالاب میقان اراک از تعهدات هر سال است و این شرکت بیش از سهم تعهد شده در زمینه کاشت گیاه فعالیت دارد.
عروجی تصریح کرد: استخراج و حمل ماده معدنی دیگر تعهد زیست محیطی این شرکت است که این مهم نیز محقق شده است.
وی گفت: شرکت معدنی املاح ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده پودر سولفات سدیم با تصویب هیات دولت وقت و اخذ پروانه بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت، بهره بردار معدن میقان اراک است.
مدیر مجتمع شرکت املاح ایران افزود: تمام عملیات معدنی با سیستم پایش آنلاین تحت نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی است.
عروجی بیان کرد: فعالیت برداشت های معدنی این شرکت از اوایل خردادماه تا اوایل آبان ماه انجام می شود و در این مدت پرندگان مهاجر نیز در منطقه حضور ندارند.
شرکت املاح معدنی ایران از سال 1363 تاسیس شده که واحد گرمسار این شرکت در سال 73 و مرحله نخست واحد اراک آن در سال 1379 و مرحله دوم آن در سال 1384 به بهره برداری رسیده است.
واحد کارخانه ای شرکت املاح معدنی ایران در اراک در زمینی به وسعت 32 و 6 دهم هکتار ایجاد شده و فعالیت آن به صورت شبانه روزی است.
87 درصد سهام شرکت املاح معدنی ایران مربوط به سازمان تامین اجتماعی شرکت سهامی عام (شستا)است و زمره شرکت های بورسی نیز است.
شرکت املاح ایران برابر پروانه بهره برداری، سالانه حق برداشت معدنی 600 هزار تن سولفات سدیم از تالاب کویری میقان اراک را داراست که قانون اجازه 25 درصد بیشتر یا کمتر از آن را نیز داده شده است.
پروانه اولیه این شرکت 10 ساله صادر شده و پروانه تمدید شده نیز 25 ساله است که اعتبار قانونی آن از سال 90 به مدت 25 سال آغاز شده اما تمدید از سال 89 صورت گرفته است.
شرکت املاح ایران سالانه 180 هزار تن پودر سولفات سدیم تولید می کند که 120 هزار تن آن در واحد اراک و 60 هزار تن در واحد گرمسار تولید می شود و بخش عمده این تولیدات در صنایع شوینده و بقیه در صنایع شیشه سازی، کاغذ سازی، رنگ سازی، نساجی و داروسازی استفاده می شود.
3005/6013خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.