عزت الله آمره ای روز پنجشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: مصرف بی رویه و کم توجهی به وضعیت منابع آبی موجب شده تا این شهرستان ها با افت شدید منابع آبی و تغییر کیفیت آب مواجه شوند.
وی اظهار کرد: در صورت تداوم استفاده نامتوازن از منابع آبی ممکن است در آینده مردم ساکن در شهرستان های ساوه، خمین و محلات مشکلات اساسی داشته باشند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: درسالیان گذشته تعادل بین میزان بارندگی و میزان برداشت از این سفره های آب زیرزمینی وجود داشته ولی با گسترش فناوری این تعادل به هم خورده و اکنون در بسیاری از نواحی استان چالش های جدی در تامین آب خودنمایی می کند.
آمره ای افزود: براساس بررسی های انجام شده میزان کسری مخزن دشت های استان مرکزی 235 میلیون مترمکعب در سال است که این کاهش و کسری مخزن در آب های زیرزمینی ناشی از بهره برداری بی رویه آب است.
وی اظهار کرد: افت سطح آب زیرزمینی منجر به فرو نشست زمین، ایجاد مخاطرات برای جاده ها، خطوط راه آهن و خطوط انتقال برق و بیابانی شدن دشت های سرسبز می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: پدیده خشکسالی بر میزان آب رودخانه های استان نیز تاثیر گذاشته و باعث شده تا رودخانه های استان آبدهی کمتر از متوسط دوره آماری داشته باشند.
آمره ای افزود: اغلب مناطق استان نواحی شهری با مشکل تامین آب آشامیدنی بهداشتی مواجه نیستند و علت آن پیش بینی های انجام شده در این بخش بوده است.
وی، حوضه آبریز استان را شامل قره چای، قم رود، کویر میقان، سرشاخه های دز عنوان کرد و گفت: بخش عمده ای از استان مرکزی در سرشاخه های حوضه آبریز واقع شده است که از نظر منابع آبی به ذخایر داخلی و ریزش های جوی وابسته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با اشاره به طرح انتقال آب از سد سیروان همدان به استان بیان کرد: درصورت اجرا و تخصیص آب مورد نیاز، علاوه بر تامین آب صنایع و آشامیدنی حدود پنج درصد از افت منابع آب زیرزمینی کاسته می شود و در بعضی مناطق سطح آب زیرزمینی بالا می آید.
آمره ای گفت: بخش عمده‌ای از آب به علت فرسودگی شبکه انتقال هدر می‌رود و از سوی دیگر هم مصارف غیرآشامیدنی از آب تصفیه شده به بحران کم آبی دامن می زند.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.