سعید محمودی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: این شکارچیان بدون مجوز در مناطق حفاظت شده این استان از جمله منطقه 70 قله اراک وارد شده بودند و ازآنان چهار قبضه اسلحه غیرمجاز گلوله زنی و هفت قبضه اسلحه مجاز ساچمه زنی کشف شده است.
وی بیان کرد: از شکارچیان غیرمجاز دستگیر شده سه راس شکار نیز کشف شده که به جریمه هر راس 100میلیون ریال است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: اداره محیط زیست این استان برنامه های ویژه، منسجم و آینده نگر برای مناطق حفاظت شده این استان دارد که در کنار برنامه های مدیریتی و منطبق بر اهداف از قبل تعیین شده به ویژه در حوزه مدیریت شکار و صید دارد.
محمودی بیان کرد: این استان به دلیل داشتن چند منطقه حفاظت شده از جمله منطقه هفتاد قله اراک که از مناطق درجه یک کشور است، از حدود هفت ماه گذشته مشمول تعاریف جدیدی برای حفاظت حیات وحش شده است.
وی یادآور شد: در این مدت با سپرهای حفاظتی و حفاظت چند لایه حدود 70 قبضه اسلحه از شکارچیان متخلف در استان مرکزی کشف و ضبط شده که این تعداد کشفیات در 10 سال گذشته بی سابقه بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: حفاظت محیط زیست این استان همه تلاش را برای برخورد قاطع با شکارچیان غیرمجاز به کار گرفته و افراد خاطی بدانند علاوه بر اینکه باید به ازای هر شکار غیرمجاز جریمه پرداخت کنند، به حبس نیز محکوم می شوند.
محمودی تصریح کرد: مواد 10، 11، 12، 13 و 15 قوانین و مقررات محیط زیست به صید و شکار تعلق دارد و بر این اساس کمترین جزای نقدی در این بخش یک میلیون ریال یا یک تا 6 ماه حبس و بیشترین جزای نقدی 20 میلیون ریال یا از 91 روز تا 3 سال حبس در نظر گرفته شده است.
وی گفت: این جرایم بدون احتساب ضرر و زیان وارد شده به تنوع زیستی و طبیعت است و محکومان باید جبران خسارت وارده را به محیط زیست نیز پرداخت کنند و هم اکنون این مهم برابر مصوبه 380 شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور اعمال می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در این راستا بیشترین مبلغ جریمه با هزار میلیون ریال مربوط به گونه یوزپلنگ است.
محمودی بیان کرد: دستگاه قضایی برخورد قاطعی با شکارچیان و صیادان غیرمجاز دارد و انتظار است این مهم روز به روز با جدیت بیشتری پیش رود.
استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون 363 گونه جانوری شامل 53گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل 2 منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، دو پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکارممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده 70 قله اراک دارای حدود 97 هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و 600 هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.
3005/6013/خبرنگار:معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.