سعید محمودی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دستورالعمل صدور پروانه ویژه صید ماهی با قلاب در سال جاری ابلاغ شده است که بر اساس آن بهای پروانه صید با قلاب 200 هزار ریال و مدت اعتبار پروانه صادره نیز 2 ماه است.
وی بیان کرد: هدف اصلی از صدور این دستور العمل، توجه به جوامع بومی و محلی است که معیشت آنان وابسته به صیادی می باشد و استفاده متقابل از مشارکت آنان در امر حفاظت از منابع زیستی و آبزیان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: متقاضیان با توجه به قوانین و مقررات صید می‌توانند اقدام به دریافت پروانه کنند.
محمودی بیان کرد: شروع فصل صید از تاریخ صدور این دستورالعمل تا پایان دی ماه است.
وی تاکید کرد: افرادی که این پروانه را در استان دریافت می کنند، مجاز هستند روزانه 10 قطعه به ازای هر پروانه صید کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: به ازای هر واحد ابزار مجاز صید (مانند چوب و چرخ، چوب ماهیگیری و سایر تجهیزات) یک پروانه به نام صیاد صادر می‌شود.
محمودی عنوان کرد: هر ماهیگیر در طول دوره 2 ماه حداکثر مجاز به اخذ 2 پروانه در استان است و پروانه صادره تنها در حوزه استحفاظی استان مرکزی دارای اعتبار است.
وی گفت: صید در رودخانه های حفاظت شده و صید ماهی قزل آلا با این پروانه ممنوع است و ماهیگیری در قسمت هایی که از طرف شرکت آب منطقه ای ممنوع اعلام شده، مجاز نیست.
استان مرکزی سومین خاستگاه در حوزه تنوع زیستی است و 335 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 19 گونه آبزی و 1336گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
اثر طبیعی ملی به نام غاز نخجیر در دلیجان، 2 پناهگاه حیات وحش به نام های راسوند در شازند و جاسب در دلیجان، 2 منطقه حفاظت شده بانام های الوند در خمین و 70 قله در اراک و 6 منطقه شکار ممنوع به نام های تالاب میقان در اراک، بازرجان در تفرش، پلنگاب در خنداب، خرقان در زرندیه، چال خاتون در شازند و کلاهه در آشتیان به عنوان ذخیره گاه های زیستی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.
بخشی از مناطق تحت مدیریت استان های مجاور نیز مانند موته اصفهان در جنوب شرقی، پلنگ دره قم در شرق و گلپرآباد و تالاب آق گل همدان در غرب استان مرکزی است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.