جواد حسنی روز چهارشنبه در نشست هماهنگی خرید گندم تضمینی در خمین افزود: 600 هزار تن سیلوی ذخیره گندم مکانیزه و 200 هزار تن ذخیره انباری در سطح استان مرکزی وجود دارد اما ذخیره گندم در برخی مناطق استان، با مشکل روبروست.
وی بیان کرد: 6 سیلو برای ذخیره گندم در مناطق خمین، شازند و خنداب در حال احداث است که با بهره برداری از این سیلوها تا حدودی این مشکل حل خواهد شد.
وی ذخیره سیلوهای در حال احداث را 160 هزار تن بیان کرد و ادامه داد: امید است این سیلوها تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار گیرند.
وی ادامه داد: تمهیدات و هماهنگی های لازم برای خرید تضمینی گندم در این استان به میزان 350 هزار تن اندیشیده شده و حمل و نقل گندم در سطح خود استان به روز انجام می شود و تلاش می شود در پرداخت وجوه گندم مشکلی به وجود نیاید و بهای محصول به روز پرداخت شود.
وی با بیان اینکه اینک هشت و نیم میلیون تن گندم تولیدی پارسال در انبارهای این استان ذخیره و تخلیه نشده است گفت: این میزان گندم ذخیره پاسخ گوی مصرف یک سال گندم کشور است.
حسنی بیان کرد: 100 هزار تن از این میزان تا قبل از آغاز خرید تضمینی باید از انبارها تخلیه شود تا در روند ذخیره گندم در سطح استان خللی ایجاد نشود.
وی ادامه داد: بخش عمده سیلوهای استان از گندم پر است و آهنگ حمل کند است چرا که بزرگترین مصرف کننده گندم در سطح کشور تهران و کرج است که در این استان ها یک میلیون و 600 هزار تن گندم ذخیره وجود دارد.
مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: در خمین نیز پنج هزار تن گندم در انبارها موجود است که تلاش می شود تا قبل از خرید تضمینی گندم امسال این انبارها تخلیه شود.
وی گفت: خرید گندم با کیفیت بالا در اولویت خرید تضمینی قرار دارد و با این وجود گندم تولیدی مازاد بر نیاز کشاورزان نیز خریداری خواهد شد.
رئیس تعاون روستایی خمین نیز در این نشست گفت: پراکنش انبارهای ذخیره گندم این شهرستان نیز مناسب نیست و در فصل برداشت و خرید تضمینی از کشاورزان کمبود انبار در 2 منطقه قورچی باشی و چهارچشمه بخش کمره محسوس است.
علی عبدی افزود: انبار ذخیره گندم در شهر خمین ظرفیت کافی دارد اما، در 2 منطقه یاد شده انبار های موجود جوابگوی حجم گندم تحویلی مازاد بر نیاز کشاورزان نیست.
وی، گفت: ظرفیت ذخیره گندم در این مناطق 500 تن است در حالی که گندم تولیدی این مناطق هفت هزار تن است.
فرماندار خمین نیز در این نشست گفت: حاصل دسترنج یک سال کشاورز در محصول گندم و جو است که این محصولات بایستی به موقع خریداری و بهای آن نیز به موقع پرداخت شود.
سید مهدی ساداتی افزود: پارسال 18 هزار و 700 تن گندم به تعاون روستایی تحویل داده شد که از این میزان 13 هزار تن از انبارهای ذخیره حمل شده و مابقی در نوبت حمل قرار دارند.
وی تاکید کرد: در تحویل و پرداخت وجه گندم به کشاورزان این منطقه نباید مانند سال گذشته خللی پیش آید و با تاخیری انجام شود تا موجب نارضایتی کشاورزان نشود.
مدیر جهاد کشاورزی خمین نیز در این نشست، سطح زیر کشت گندم آبی در این شهرستان را 6 هزار و 250 هکتار، گندم دیم 9 هزار و 550 هکتار و جو آبی را چهار هزار و 600 هکتار بیان کرد.
احمد رضا جعفری، زمان برداشت محصولات زراعی گندم را تیرماه اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود تولید گندم در سال زراعی جاری به 34 هزار تن در خمین برسد.
وی از کمبود انبار ذخیره گندم در منطقه قورچی باشی و چهارچشمه نیز ابراز نارضایتی کرد و افزود: کشاورزان این مناطق خرده کشاورز هستند که حاصل دسترنج انها نصیب دلالان و واسطه ها می شود.
وی بیان کرد: به دلیل انتظار کشاورز در نوبت طولانی تحویل و تاخیر در پرداخت وجه گندم، کشاورزان ترجیح می دهند محصول خود را به واسطه ها بفروشند و گندم تولیدی این شهرستان به استان گلستان منتقل می شود.
52 درصد از جمعتی 105 هزار نفری خمین کشاورز هستند.
7277/3075/ خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.