ناصر ربیعی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: بیماری های خون ریزی دهنده ارثی،هموفیلی، تالاسمی و سیکل سل از جمله شایع ترین بیماری های ارثی ژنتیکی در جهان هستند.
وی افزود: 'تالاسمی بتا' شایع ترین بیماری ارثی ایران است که متوسط شیوع ژن بتا تالاسمی در کشور حدود پنج درصد تخمین زده می شود و این بیماری به ویژه در بعضی استان ها شیوع بالایی دارد به همین دلیل از سال 1376 برای پیشگیری از این بیماری ها برنامه ریزی شده است.
ربیعی با اشاره به وجود حدود 15 هزار بیمار تالاسمی ماژور در کشور گفت: این آمار بیانگر آن است که ایران در خط شیوع بالای این بیماری قرار دارد.
وی عنوان کرد: بیماری های متابولیت ارثی، نادر و اغلب کشنده هستند و درمواردی که فرد زنده می مانند درمان سخت و کیفیت پایینی در زندگی دارد.
وی توضیح داد: یکی از این بیماری ها فنیل کتونوری(PKU)است که هم اکنون در ایران شیوع دارد و به ازای هرپنج هزار تولد زنده یک مورد بیمار مبتلا به PKU متولد می شود.
کارشناس پیشگیری از بیماری های ژنتیک مرکز بهداشت استان مرکزی، افزود: غربالگری نوزادان بیمارستان منتخب با خدمات متمرکز و پیشگیری بیماری با اجرای برنامه PKU سازماندهی شده و در حال حاضر وزارت بهداشت برنامه مراقبتی در حوزه این بیماری ها را در دست انجام دارد.
ربیعی گفت: نتایج کارشناسی ها حاکی از آن است که بیماری های ژنتیک در مجموع در میان 10 بیماری اول کشور قرار دارد و بروز موارد به طور روز افزون افزایش می یابد که این مهم لزوم توجه برنامه ریزان سلامت کشور و تقویت اقدامات پیشگیرانه در این حوزه را گوشزد می کند.
وی افزود: در برخی گروه های سنی بیماری های ژنتیک و مادرزادی در 10 گروه بیماری اول و مهم قرار دارد.
ربیعی تصریح کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته میزان ناهنجاری های کروموزومی پنج در هزار تولد زنده است و این میزان در شرایطی که زنان در سنین بالای 35 سال به بارداری ادامه دهند نظیر کشور ایران بیشتر است.
کارشناس پیشگیری از بیماری های ژنتیک مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: ازدواج های فامیلی در ایران رایج است
اما، این مهم با خود دامنه ای از افزایش احتمال نسبی بیماری های وراثتی را دارد و سیاست کنترل این موارد به همراه مشاور ژنتیک از موضوعات مهم در این حوزه محسوب می شود.
وی اظهار کرد: بیماری های کروموزومی و تک ژنی در مجموع 25 تا 30 در صد کل موارد نقایص تولد را تشکیل می دهند و به طور کلی نقایص تولد چهار تا پنج درصد موارد تولد زنده در کشورهای توسعه یافته به ثبت رسیده است.
ربیعی تاکید کرد: علاوه بر موارد مذکور عوامل دیگری نیز در افزایش بروز بیماری های ژنتیک در کشور دخالت دارند که بیماری های عروق کرونر و دیابت از جمله شایعترین عوامل مرگ و میر و کاهش کیفیت زندگی است.
وی توضیح داد: 50 درصد موارد این بیماری ها در کشورهای غربی با استعداد ژنتیکی ابتلا همراه هستند و استعداد ژنتیکی ابتلا باعث بروز زودرس این بیماری ها می شود و علاوه بر آن وجود استعداد ژنتیکی ابتلا پاسخگویی افراد را به عوامل محیطی متفاوت می سازد و این موضوع تاثیر کنترل عوامل محیطی در پیشگیری و درمان را متفاوت می کند.
وی تصریح کرد: با به کارگیری ابزار ژنتیک استعداد ژنتیکی ابتلا در خانواده از ابتدای زندگی قابل برآورد است، مشاور ژنتیک با تبیین اختصاصات ژنتیک بیماری، بیمار را در مدیریت صحیح بیماری خود و پیشگیری بیماری را در دیگر اعضا خانواده و خویشان کمک می کند.
ربیعی بیان کرد: سرطان های برست(پوست) و کولون(روده) از سرطان های شایع کشور محسوب می شوند و پیشگیری ژنتیک می تواند در کنترل آن ها نقش برجسته تری نسبت به سایر سرطان ها داشته باشد.
وی یادآور شد: با توجه به این که این نوع سرطان ها می توانند زودتر از سرطان های غیر ارثی فامیلی رخ دهند، شناسایی این موارد و برنامه ریزی پیشگیری عوامل خطر محیطی کیفیت زندگی را به مراتب بیشتر افزایش می دهد.
وی افزود: بیماری های کروموزومی با میزان بروز پنج در یکهزار تولد زنده از تعیین کننده های مهم سلامت کودکان و بهداشت باروری است، سندرم داون در راس بیماری های کروموزومی قرار دارد وسالیانه حداقل 2 هزار و 500 تا چهار هزار سندرم داون در بین متولدین مورد انتظار است و پیشگیری سندرم داون از مطالبات اصلی زنان باردار و خانواده های ایرانی است.
کارشناس پیشگیری از بیماری های ژنتیک مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: یکی از دلایل اهمیت این بیماری ها امکان پیشگیری ژنتیکی و درمان استاندارد و مقرون به صرفه است، این در حالی است که بدون اجرای برنامه پیشگیری و کنترل، خونریزی در مفاصل بیماران منجر به معلولیت های جسمانی و کاهش شدید کیفیت زندگی می شود، همچنین از دلایل دیگر اهمیت بیماری، گران بودن بسیار شدید درمان است و این امر درمان استاندارد و پیشگیری از تخریب مفاصل همراه با پیشگیری ژنتیک بیماری را در اولویت قرار می دهد.
استان مرکزی با جمعیت یک میلیون و 99 هزار و 764 نفر در 12 شهرستان در مرکز ایران واقع شده است.
6992/6013/خبرنگار:آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.