دکتر پری میرشفیعی روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی آسم در گفت وگو با ایرنا عنوان کرد: آسم بیماری مزمن ریوی، غیرواگیر و التهابی است که هرسال شاهد افزایش شمار مبتلایان آن هستیم و یک و نیم میلیارد نفر در جهان مبتلا به بیماری های مزمن ریوی هستند که 300 میلیون نفر آنان آسم دارند.
وی افزود: ادامه این روند تا سال 2030 موجب می شود که این بیماری به سومین علت مرگ و میر بیماری های مزمن ریوی تبدیل شود.
میرشفیعی بیان کرد: علائم بیماری های مزمن شباهت زیادی به هم دارند و سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه ،تعرق، تب و کاهش وزن از جمله این علایم است که بایددر صورت مشاهده به پزشک متخصص مراجعه کرد.
وی بیان کرد: آسم بافت ریه را درگیر می کند و سلول های داخلی ریه و سلول های دفاعی بدن به دلیل التهاب به مانند شی خارجی پدیده را ایجاد می کند که اجازه تبادل هوا در داخل ریه قطع شده و نارسایی هایی چون تنگی نفس و خس خس را همراه دارد.
وی گفت: علت دقیق آسم مشخص نشده است اما، می توان عوامل متعددی همچون دود دخانیات برای افراد مستعمل سیگار و اطرافیان فرد سیگاری را اثرگذار دانست.
مدیر گروه بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی افزود: حیوانات خانگی مانند سگ و گربه و حتی حشرات ریز نیز می توانند علت بروز آسم باشند و در برخی تحقیقات تغذیه با شیرخشک در نوزادان و مصرف انواع ادویه ها و غذای کنسرتی و فرآوری شده به عنوان تشدید کننده و یا عوامل موثر دربروز آسم عنوان شده است.
وی توضیح داد: برخی منابع تاثیرگذاری آلودگی هوا را نیز بر آسم عنوان می کنند و عنوان شده که این مسئله در بروز و یا تشدید حملات در بیماران آسمی دخیل است.
وی اظهار کرد: شیوع این بیماری در کودکان به ویژه پسران بیش از دختران است، در سنین 20 تا 44 سال شمار مبتلایان از نظر جنسیت برابر و در سنین بالای 40 سال شیوع بیماری در بین زنان بیشتر است.
میرشفیعی، مهمترین راه کنترلی این بیماری و جلوگیری از آن را مراجعه به پزشک متخصص دانست و گفت: درمان این بیماری در بخش اول استفاده از داروهای زودبازده مانند استفاده از اسپری های استنشاقی است که مانع بروز حمله و یا افزایش شدت حملات می شود.
وی اضافه کرد: در مراحل پیشرفته ، داروی های ضد التهابی و کورتن ها تجویز می شود که مجاری تنفسی را باز که امکان تنفس راحت تر برای بیمار را میسر می کند.
مدیر گروه بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی، تحرک و بدنی و ورزش را به بیماران مبتلا به آسم توصیه کرد و گفت: بیماران مبتلا به آسم با رعایت نکات پزشکی و درمانی می توانند به راحتی ورزش کنند البته ورزش در روزهای سرد سال حملات آسم را تشدید می کند به همین دلیل لازم است که در روزهای سرد سال فعالیت های بدنی خود را کاهش دهند اما، در دیگر فصول می توانند به راحتی با توجه به الزامات پزشکی ورزش کنند.
وی تصریح کرد: در اواخر فصل بهار که زمان گرده افشانی گل ها فرا می رسد توصیه می شود که افراد مبتلا به آسم از حضور در فضاهای سبز خودداری کنند چرا که تشدید حملات را به همراه دارند.
میرشفیعی عنوان کرد: در استان مرکزی از سال 91 براساس پروتکل تدوین شده توسط وزارت بهداشت برنامه ای برای غربالگری و اندازه گیری ابتلا به آسم ابلاغ شد که در حال حاضر برنامه در مسیر اجرا قرار دارد و نمی توان نتایج را به کل استان تعمیم داد و باید برنامه در تمامی نقاط استان به صورت کامل اجرا شود.
نخستین سه شنبه ماه می، به عنوان روز جهانی آسم شناخته شده است که در سال 2017 سازمان جهانی بهداشت شعار 'هوای بهتر تنفس بهتر' را برای این روز در نظر گرفته است.
استان مرکزی با جمعیت بیش از یک میلیون و 429 هزار نفر در مرکز کشور قرار گرفته است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.