به گزارش ایرنا، عزیز فیلی روز دوشنبه در جمع کارکنان اداره کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری استان مرکزی، افزود: تجمیع سرمایه و اعتبارات دهیاری ها تنها راه ایجاد اشتغال مولد و توسعه روستاهای استان است که این مهم تنها با فعالیت شرکت های تعاونی دهیاران محقق می شود.
وی با بیان اینکه ورود شرکت های تعاونی در سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال، امرزی ضروری است، ادامه داد: دهیاران، شوراهای اسلامی روستاها و بخشداران وظیفه دارند ظرفیت ها و زیرساخت های اقتصادی روستاهای استان را شناسایی کرده و با ایجاد سرمایه گذاری از سوی شرکت های تعاونی دهیاری ها نسبت به ایجاد کارگاه های زودبازده برای جلوگیری از مهاجرت جوانان اقدام کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی اظهار کرد: بیکاری جامعه روستایی به خصوص جوانان یکی از دلایل عمده خالی شدن روستاها از سکنه است که اصلاح این روند در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: راه اندازی واحد های تولید بزرگ در روستاها و با مدیریت منطقی و کارشناسی از سوی بخشداران و دهیاران می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال برای روستاییان و در نتیجه جلوگیری از مهاجرات آنان به شهرها ایفا کند.
فیلی ادامه داد: شناخت قابلیت های حوزه روستایی سرمایه ارزشمندی در دست مدیران اجرایی است که باید با بهره گیری از آن بستر تحول در این مناطق و ارتقای جایگاه روستاها را فراهم شود.
وی با بیان اینکه جامعه روستایی می تواند پیشتاز جامعه شهری در تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب باشد، بیان کرد: دستگاه های اجرایی در صدور مجوزهای لازم و بانک های عامل نیز در پرداخت تسهیلات کم بهره به طرح های اقتصادی روستایی باید پشتیبان خانواده دولت در استان باشند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری استان مرکزی نیز گفت: هم اکنون 23 شرکت تعاونی دهیاری در استان مرکزی تشکیل شده است.
سعید فائض پور افزود: پیگیری عمرانی و خدماتی دهیاری ها از قبیل جمع آوری و حمل پسماندهای روستایی، توسعه ماشین آلات و مدیریت ماشین آلات عمرانی و خدماتی، جدول کشی و شن ریزی معابر، خرید و فروش محصولات کشاورزی، نمایندگی برخی بیمه ها و خدمات اینترنتی و پیگیری طرح های اقتصادی از جمله اقدامات عملکردی شرکت های تعاونی دهیاری ها است.
وی ادامه داد: سال گذشته 385 میلیارد ریال برای اشتغال روستایی استان مرکزی هزینه شد که بر این اساس، 2 هزار و 558 فرصت شغلی ایجاد شد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری استان مرکزی اضافه کرد: این طرح ها در بخش های صنعتی، معدنی، کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، خدمات و بازرگانی، کارگاه های صنعتی خانگی و طرح های دامداری و مرغداری است.
وی اظهار کرد: طرح های روستایی برای مشارکت آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی، تسهیل و تشویق همکاری های جمعی، بالا بردن درآمد روستائیان می شود.
752 روستا از یک هزار و 210 روستای دارای سکنه در استان مرکزی دارای دهیاری هستند و از طرح های توسعه و خدمات عمرانی و رفاهی برخوردارند.
3017/ خبرنگار: مصطفی مجللی** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.