سید علی آقازاده روز چهارشنبه در نشست با تشکل‌های کشاورزی استان مرکزی، اقدامات لازم در زمینه افزایش مصرف شیر راخواستار شدو افزود: فرهنگسازی نقش موثری در این راستا دارد.

وی از معرفی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی به عنوان سازمان نمونه در سطح کشور خبرداد و ادامه داد: این سازمان همواره پیگیری، حمایت و پشتیبانی از کشاورزان را برای رفع مشکلات این بخش در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام داده‌ است.

استاندار مرکزی با یادآوری درخواست برخی تولیدکنندگان بخش دام و طیور برای محاسبه نهاده‌های این بخش با دلار آزاد افزود: اگر چه تامین نهاده‌های این بخش با دلار آزاد کاهش رانت و فشار را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به همراه دارد ولی انجام این  امر موجبحذف مرغ و تخم مرغ از سفره برخی خانواده‌ها می‌شود، با این حال این پیشنهاد به کمیته اقتصادی دولت و ستاد اقتصاد مقاومتی کشور ارایه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: علاوه بر بحث فرهنگی، مشکلات اقتصادی نیز از جمله عوامل کاهش مصرف سرانه شیر در استان و کشور است.

سعید فرخی افزود: حذف دلار ۴۲ هزار ریالی برای تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران موجب کاهش مصرف مرغ و تخم مرغ در جامعه و کاهش مصرف، کاهش تولید و ضرر و زیان برای فعالان این بخش می‌شود.

وی با یاد آوری وجود برخی مشکلات و رانت‌ها در تامین نهاده‌های مورد نیاز دامداران و مرغداران با دلار ۴۲ هزار ریالی ادامه داد: نیاز است با ارایه راهکارهای موثر و عملیاتی، زمینه حذف و کاهش این مشکلات در جامعه فراهم شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با یادآوری انباشت دام در دامداری‌های استان افزود: بر اساس اقدامات کارشناسی انجام شده خرید تضمینی گوشت از جمله مهمترین راهکارها برای رفع این مشکل است و پیش‌بینی می شود اجرای این طرح از پانزدهم ماه آینده در استان آغاز شود.

فرخی اظهار داشت: ظرفیت بسته‌بندی استان مرکزی برای خرید و ذخیره این محصولات محدود است و  باید در فرصت باقی‌مانده زمینه افزایش ظرفیت استان فراهم شود.

وی صدور مجوز صادرات شیر خشک را از جمله راهکارهای عملیاتی دولت برای جلوگیری از کاهش قیمت شیر خام و ضرر و زیان به دامداران عنوان کرد و گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور و جهان مشکلاتی را برای صادرات شیرخشک در استان به همراه داشت که تولیدکنندگان این مشکل را اکنون برطرف کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: بر اساس مصوبه شورای تامین استان مقرر شده‌ سوخت مورد نیاز کشاورزان به میزان سه ماه فصل بهار سال گذشته، تامین شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده از ۲۹۳ واحد مرغداری به ظرفیت یک میلیون و ۹۰ هزار قطعه، شیوع ویروس کرونا در استان ۲۹۰ میلیارد ریال ضرر و زیان برای این واحدها به همراه داشته‌است.

مجید آنجفی افزود: با توجه به کاهش مصرف گوشت در استان، تولید مرغ در سه ماه پایانی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن یک و نیم تا ۲ میلیون قطعه افزایش یافت که کاهش مصرف گوشت مرغ به دلیل شیوع ویروس کرونا موجب کاهش قیمت این محصول و ضرر و زیان برای مرغداران شده‌است.

وی با یادآوری برخی مشکلات و رانت‌ها در تامین نهاده مورد نیاز مرغداران و دامداران با ارز ۴۲ هزار ریالی ادامه داد: اختصاص این ارز برای تقویت بنیه مصرف کنندگان کاهش رانت در این بخش را به همراه دارد.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
این استان با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن گوشت قرمز ، ۳۲۰ هزار تن شیر و حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.