به گزارش روز پنج‌شنبه روابط عمومی دانشگاه اراک، دکتر «یوسف پاینده» و«بهمن میرزاخانی» از اعضای هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالورژی این دانشگاه با همکاری «عیسی خانی» دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش شناسایی و انتخاب مواد به دانش فنی این نوع فولاد دست یافتند.
 فولاد TRIP نوعی از فولادهای پیشرفته پراستحکام است که به طور همزمان از استحکام و انعطاف‌پذیری بالا برخوردار است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه اراک گفت: کاربرد این نوع از فولاد به‌دلیل کارآمدی از نظر مشخصات مکانیکی، عناصر آلیاژی بسیار اندک و مقرون به‌صرفه بودن بیشتر در صنعت خودرو سازی است.
 «یوسف پاینده» این دانش ناشی از طراحی انتخاب عناصر آلیاژی و فولادسازی، ریخته گری، کارگرم و عملیات حرارتی نهایی بوده و منجر به تولید قطعاتی می شود که در مقیاس صنعتی قابل استفاده است.
وی ادامه داد: عناصر آلیاژی اصلی این فولادها به طور کلی شامل کربن، سیلیسیم و منگنز بوده و مجموع این عناصر به طور معمول بالای پنج درصد است.
عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه اراک هدف از انجام این پژوهش را تولید فولاد TRIP منگنز پایین در مقیاس صنعتی عنوان کرد و گفت: بر این اساس ۲ ترکیب شیمیایی متفاوت طوری انتخاب شد که مجموع عناصر آلیاژی اصلی کمتر از چهار درصد باشد.

پاینده افزود: بر این اساس پس از آماده سازی مذاب، ۲ شمش به مقطع ۱۵ در ۱۵ و طول تقریبی ۶۰ سانتی متر ریخته‌گری شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه عملیات ترمومکانیکال چالش اصلی تولید این نوع فولاد ها به شمار می رود، ابتدا دما و زمان کار گرم بهینه و سپس شرایط عملیات حرارتی نهایی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت دما و زمان بهینه در هر ۲ مرحله و به صورت تابعی از ضخامت به‌دست آمد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: این تحقیق در مقیاس نیمه صنعتی انجام شده و قابلیت صنعتی شدن را داراست و افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این صنعت را دارند دانش فنی این دستاورد برای آنان موجود است.

دانشگاه اراک بیش از نیم قرن سابقه فعالیت دارد و یکی از مراکز علمی و پؤوهشی معتبر کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.