«محسن کریمی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: پنج میلیارد ریال اعتبار برای این عملیات  در ۲ ماه اخیر هزینه شده‌است.

وی این بناها و محوطه‌ها را شامل امامزاده فضل و یحیی محلات، تپه سرسختی شازند، محوطه تاریخی ذلف آباد، مجموعه تاریخی بازار اراک، خانه حاج آقا محسن اراکی و درمانگاه دهنو خنداب عنوان کرد.

وی اظهار داشت: سازه‌های قدیمی به دلیل  مصالحی که در آن‌ها استفاده شده در معرض خطر هستند و باید تدابیر لازم برای استحکام آن‌ها و کاهش خسارت‌های ناشی از  بارندگی نجام شود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: با توجه به این‌که سقف و بام آثار تاریخی در فصل بارش همواره در معرض خطر و آسیب قرار دارد، فعالیت‌های حفاظتی در این بخش انجام می‌شود.

کریمی افزود: با توجه به تعدد و گستردگی محوطه‌ها و بناهای تاریخی در استان مرکزی و ضرورت تخصیص اعتبار کلان برای مرمت آثار به خصوص در خارج از شهرها، موارد اضطراری و در خطر تخریب در اولویت حفاظت قرار دارند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر برخی بناهای تاریخی مانند آب‌انبارها، کاروانسراها و دیگر ابنیه در خارج از شهرها قرار دارند و متولی خاصی برای نگهداری از این آثار نیست که برای رفع این مشکل می‌توان با واگذاری بناهای مذکور به مدت معلوم و بر اساس قانون به بخش خصوصی، آن‌ها را مرمت و حفاظت کرد.

سه هزار اثر تاریخی ملی و جهانی در استان مرکزی وجود دارد و پنج هزار اثر تاریخی‌ فرهنگی دارای ارزش نیز در این استان شناسایی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.