«محمود آموزگار» روز شنبه در نخستین کنگره ملی مفاخر آشتیان با عنوان شب آشتیان در دانشگاه آزاد این شهرستان افزود: پنج سال است که پایتخت کتاب ایران کلید زده شده است و پنجمین آن، سال گذشته در یزد برگزار شد.

وی اظهار داشت: برگزاری پایتخت کتاب ایران با امکانات کتابخانه ای ارتباط مستقیم دارد و شهرستان آشتیان به سبب جایگاه مفاخر می تواند این عنوان را داشته باشد.

عضو شورای عالی ناشران ایران گفت: مطالعه با زندگی مردم شهرستان آشتیان عجین است که مفاخر بزرگی را به جامعه تحویل داده است.

آموزگار افزود: برای آشنایی نسل جوان با بزرگان، ادبا و فرهیختگان باید خیابان ها و محله هایی به نام این اندیشمندان نامگذاری شود.

 استاندار مرکزی نیز گفت: شهرستان آشتیان با تربیت مفاخر و بزرگان سهم خود را در تولید دانش، علم و اقتصاد ادا کرده است.

سید"علی آقازاده" افزود: برگزاری این گردهمایی ها بیش از گذشته ماهیت ارزشمند تاریخ، کشور و این شهرستان را یادآوری می‌کند.
وی اظهار داشت: مردان و زنان بزرگی از این خطه در حوزه های مختلف منشا اثر مثبت و ماندگار شده اند.
استاندار مرکزی گفت: مفاخر این شهرستان افتخار هستند و مسیر آینده را برای نسل جوان روشن می‌کنند.
آقازاده افزود: نام بزرگان این شهرستان در تاریخ ایران جاودانه مانده است و نسل جوان مسئولیت سنگینی را در برابر حفظ جایگاه این بزرگان بر عهده دارد.

فرماندار آشتیان گفت: این کنگره به همت موسسه بخارا برای ارزش نهادن به مقام شامخ مفاخر آشتیان برگزار شده است. 
«نظام الدین جهان میرزایی» افزود: تعصب به آشتیان همانند تعصب فرد به پدر و مادر است و باید همواره از سرزمین و خاک خود به نیکی یاد کرد.
وی اظهار داشت: این شهرستان سابقه سه هزار ساله دارد و با ۱۶ آتشکده در تاریخ نامدار است.
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت: جغرافیای مفاخر ایرانی ناشناخته مانده است و تلاش ها برای معرفی این مفاخر ناچیز است.
"علیرضا ایزدی" افزود: این انسان ها هستند که به خاک مرده، هویت می بخشند و برگزاری این نشست ها به معرفی این مفاخر کمک می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: شهرستان آشتیان سرزمین مردمان اندیشمندی از جمله دختر چرخ ادب، پروین اعتصامی است.
ایزدی افزود: مصدق؛ قیاسِ ظریف، امروز است در چند روز گذشته وزیر امورخارجه ایران توسط رئیس جمهوری آمریکا تحریم شد اما ایران همیشه حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

در این کنگره از فرهیختگان، مفاخر و استادان برجسته اهل آشتیان تقدیر شد.

شهرستان آشتیان از توابع استان مرکزی است که در 80 کیلومتری اراک واقع شده و در این منطقه حدود 20 هزار نفر جمعیت زندگی می کند. 

6991/3075

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.