مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: از ابتدای سال تاکنون اراک ۱۳ روز ناسالم را تجربه کرده است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، رضا میرزایی در دومین جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال 98 با اشاره به روند آلودگی هوای اراک در روزهای اخیر که ناشی از گردوغبار است، افزود: در حال حاضر آلاینده های موجود در هوای شهر اراک ذرات کمتر از 2.5 میکرون است و طی 15 روز وزش باد از سمت قم به اراک در روزهای پایانی تابستان این وضعیت گردوغبار را تشدید می کند.

وی بیان کرد: از ابتدای سال 98 تاکنون تعداد روزهای ناسالم اراک برای گروه های حساس 13 روز بوده است و روزهای پاک شامل 15 روز و روزهای سالم نیز 101 روز بوده است.

میرزایی بیشترین روزهای ناسالم شهر اراک با 9 روز را مربوط به تیرماه دانست و گفت: فروردین ماه هیچ روز ناسالمی برای شهر اراک به ثبت نرسیده است و در واقع نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش روزهای ناسالم در اراک گزارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه در سال گذشته اراک ۴۶ روز ناسالم را پشت سر گذاشت، گفت: براساس مطالعات انجام شده اراک در بین مراکز استان های دارای مشکل آلودگی هوا جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد و در این راستا جایگاه های اول تا سوم به شهرهای

اهواز، بوشهر و تهران اختصاص یافت.

وی در ادامه به طرح خوداظهاری پالایشگاه شازند اشاره کرد و با بیان اینکه متاسفانه وضعیت آلایندگی پالایشگاه در بحث هوا، فاضلاب و خاک بسیار نامطلوب است، افزود: میزان گوگرد این صنعت ۳۱ هزار میلیگرم بر مترمکعب است ولی ر واقع استاندارد آن هزار میلیگرم بر مترمکعب است، همچنین ترکیبات آلاینده خروجی تا هزار برابر استاندارد نیز رفته است که این شرایط خطر جدی برای منطقه به شمار می رود.

میرزایی اضافه کرد: خاک منطقه و پساب هم آلوده شده است و از زمانی که فاز دوم این مجموعه راه اندازی شده در واقع آلایندگی روند صعودی و مشهود به خود گرفته است و باید اقدام جدی دراین راستا در قبال پالایشگاه به انجام رساند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه وضعیت شهرک خودرو و انتقال واحد مورد بررسی قرار گرفت و معاونت امور زیربنایی شهرداری اراک بیان کرد: مجموعه شهرک خودرو دارای ۳۵۰ واحد است و حتی فاز دوم نیز با قدرت در حال پیگیری است و واگذاری و بهره برداری این ۳۵۰ واحد در حال انجام است.

خسروی گفت: تاکنون حدود ۳۰ واحد واگذار شده است و صنوف در آن مستقر شده اند. شهرداری در حال طی کردن روند قانونی است و باید انگیزه و راهکاری قانونی برای انتقال در نظر داشت تا روند انتقال تسریع شود و در این راستا شورای راهبردی شهرک خودرو به صورت هفتگی در شهرداری برگزار می شود.

وی تصریح کرد: مشکلات حقوقی پیش آمده در شهرک خودرو روند اجرا و واگذاری را با تعویق روبرو کرد که با ورود دستگاه های نظارتی کار به سرانجام رسید و فاز دوم نیز استارت خورده است اما نکته قابل توجه این است که ۳۰ درصد پروژه متعلق به شهرداری است و ۷۰ درصد آن نیز مربوط به شریک شهرداری می شود و باید با صنوف تعامل داشت تا کار با سرعت انجام گیرد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه گل محمدی مسئول محیط زیست شرکت پالایشگاه شازند با اشاره به آغاز پروژه پاکسازی زیستی از دیماه سال گذشته که تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت داشته است، افزود: این صنعت با آلایندگی ترکیبات آلی فرار مواجه است و حتی این امر نارضایتی اهالی روستای کزاز را به دنبال داشته است که در این راستا پروژه ای مدنظر است که تکنولوژی آن باید از آلمان وارد شود ولی تحریم ها قدری کار را با کندی مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: شرکت نسبت به مشکل یاد شده بی تفاوت نیست اما در کوتاه مدت قطعا امکان رفع آن وجود ندارد و لازم است که استانداری برای اجرای سیستم نوین بازیافت حمایتی از شرکت داشته باشد. برای رفع آلودگی ۴ میلیون یورو کفایت می کند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.