رئیس پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه گفت: پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه از کمبود فضای اداری و نیروی انسانی رنج می برد.

حمیدرضا پرستار در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، به بیان موانع پیش رو و مشکلات پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه اشاره کرد و افزود: مناسب نبودن ساختار تحقیقات از نظر نیروی انسانی متخصص، برخورداری از ساختمان هایی با قدمت بالا و فاقد ساختار اداری مناسب، کمبود فضای اداری، کمبود فضا و امکانات تحقیقاتی نظیر آزمایشگاه و لوازم آزمایشگاهی، سردخانه و گلخانه های تحقیقاتی، هرباریوم، کمبود فضای آموزشی و نامناسب بودن ترکیب نیروی کارشناس و متخصص از مشکلات این مجموعه است.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه به آخرین تغییرات ایجاد شده در تشکیلات تحقیقات و آموزش کشاورزی ساوه اشاره کرد و افزود: ایستگاه تحقیقات انار ساوه و مرکز آموزش کشاورزی ساوه تا قبل از سال 1394، به صورت دو مجموعه کاملا مجزا فعالیت می کردند. پس از آن با یکدیگر ادغام شدند و با عنوان "پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه" در محل ایستگاه تحقیقات انار ساوه واقع در خیابان فلاحت به فعالیت خود ادامه دادند.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه در ادامه به بررسی عملکرد ایستگاه تحقیقات انار و مرکز آموزش کشاورزی ساوه تا قبل از ادغام، پرداخت و افزود: ایستگاه تحقیقات انار ساوه از سال 1367 در سطح منطقه ای و ملی، بر اساس اولویت های پیش بینی شده بر روی محصول انار، فعالیت می کرد. اجرای بیش از 30 طرح تحقیقاتی کاربردی در خصوص انار، انجیر و زیتون (در زمینه های بررسی سازگاری ارقام، تعین بهترین تراکم کاشت، بهترین فرم تربیت و هرس درختان، علل سفید شدگی آریل های انار، شناسای6ی و ثبت ارقام، مسائل مربوط با آبیاری، خشکی، ترکیدگی و پوسیدگی میوه ارقام مختلف انار همچنین روش های کنترل کرم گلوگاه انار)، همکاری با دانشگاه ها در اجرای پایان نامه های دانشجویان در قالب مشاوره و راهنمایی پایان نامه های دانشجویی و اجرای طرح های خاص دانشگاهی، همکاری با بخش های تحقیقاتی و خصوصی در زمینه تدوین دستورالعمل ها کتب و نشریات تخصصی انار، تنظیم کدکس و استانداردسازی مسائل بازار رسانی و صادرات انار، بازنگری روش های انتخاب باغداران نمونه و همکاری با بخش های اجرایی در زمینه برگزاری روز مزرعه و هفته انتقال یافته ها، برگزاری جشنواره و همایش ها، برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی انار و انارکاری، بررسی مسائل زیتون از دیگر فعالیت های ایستگاه تحقیقات انار ساوه بوده است.

وی به همکاری با سازمان انرژی اتمی (پژوهشکده کشاورزی هسته ای) و اجرای پروژه القاء موتاسیون در انار به منظور افزایش صفات کمی و کیفی میوه و تولید ارقام جدید اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه کاربرد عملی استفاده از پرتوهای یون ساز در کنترل کرم گلوگاه انار، تهیه دستورالعمل ملی آزمون های تمایز، یکنواختی و پایداری در انار با همکاری موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، استقرار سیستم هواشناسی هوشمند در ایستگاه تحقیقات واقع در برکه، شناسایی و ثبت چهار رقم انار با همکاری اتحادیه بین المللی حمایت از ارقام گیاهی و  شناسایی و ثبت یک رقم انجیر با همکاری اتحادیه بین المللی حمایت از ارقام گیاهی از دیگر موفقیت های ایستگاه تحقیقات انار ساوه به شمار می رود.

پرستار در ادامه به بیان فعالیت های مرکز آموزش کشاورزی ساوه اشاره کرد و افزود: این مرکز از سال 1375 تاکنون، در زمینه آموزش های علمی- کاربردی، آموزش های کار و دانش، آموزش های بهره برداران و آموزش کارکنان فعالیت داشته است و در زمینه آموزش های کار و دانش فعالیت خود را از سال 1379 بر اساس قرارداد برون سپاری با آموزش و پرورش در زمینه آموزش دانش آموزان دختر و پسر در شاخه های کار و دانش، آغاز کرده است.

وی افزود: برگزاری دوره های ملی و منطقه ای مورد نیاز کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و نیز آموزش های بهره برداران با برگزاری بیش از 100 دوره آموزشی مورد نیاز کشاورزان ساوه و زرندیه، از دیگر فعالیت های مرکز آموزش کشاورزی ساوه است.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه در ادامه به آموزش های علمی کاربردی در مرکز آموزش کشاورزی ساوه اشاره کرد و گفت: حدودا 1000 دانشجو در رشته های مختلف (11 رشته در مقطع کاردانی و 4 رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته)، از این مرکز فارغ التحصیل شدند.

وی خاطرنشان کرد: پس از شکل گیری پردیس نیز کلیه فعالیت ها در راستای نیل به اهداف آموزشی و تحقیقاتی کشاورزی خصوصا در خصوص انار در شهرستان ساوه به صورت متمرکزتر در حال انجام است. طرح های تحقیقاتی در دست اجرای پردیس نیز شامل طرح ملی تاثیر تیمارهای مختلف سایه دهی بر ویژگی های کمی و کیفی میوه انار رقم ملس ساوه، طرح کلان مدیریت اجرایی عملیات به باغی برای افزایش کمی و کیفی درختان انار، بررسی سازگاری و مقایسه رقم خارجی واندرفول با دو رقم انار بومی در شرایط اقلیمی ساوه و بررسی میزان مقاومت به خشکی در ژنوتیپ های مختلف انار (فاز دوم) است.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.