به گزارش ایرنا، استان مرکزی با شرایط آب و هوایی متنوع ظرفیت خاص برای پرورش انواع گل و گیاه به ویژه گیاهان دارویی را دارد و کشت هدفمند و برنامه محور انواع گیاهان دارویی در این خطه می تواند به عنوان شاخه ای مهم در رونق اقتصادی و اشتغالزایی این استان مطرح باشد.
بارش های اسفند پارسال و فروردین ماه امسال گستره سبز طبیعت استان مرکزی را به پهنه ای از ثروت های ارزشمند خدادادی تبدیل کرده که بهره گیری از این ظرفیت، فصل جدیدی در رویش رونق تولید و اقتصاد به شمار می رود.
تاکنون بیش از یک هزار و 200 گونه گیاهی در استان مرکزی شناسایی و به ثبت رسیده که حاصل این جمع آوری و تطبیق آن ها با منابع مکتوب و اطلاعات دارویی وجود بیش از 227 گونه گیاه دارویی در این خطه است و توجه به کشت و پرورش انواع این گونه ها علاوه بر نقش خاص در اقتصاد داخلی می‌تواند در حوزه صادرات نیز نقش آفرین باشد.
به گفته برخی کارشناسان بخش کشاورزی کشت گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی استان علاوه بر کاهش سه برابری مصرف آب، درآمدزایی خوبی را رقم می زند چرا که گیاهان به طور متوسط حدود 400 میلیون ریال درآمد در واحد هکتار برای استان و کشور خواهد داشتو این مهم می تواند مناسبات حوزه کشاورزی و بهره برداران را بهبود بخشد و جایگزین مناسبی نیز برای صادرات نفتی ایجاد کند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تولید چهار هزار تن انواع گیاهان دارویی امسال در اراضی کشاورزی این استان هدفگذاری شده است.
«علی‌ اصغر زارعی» افزود: 950 هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی زیر کشت گل محمدی، 280 هکتار زعفران و 253 هکتار زیر کشت سایر گیاهان دارویی قرار دارد.
وی اظهار داشت: پیش بینی شده که 2 هزار تن گل محمدی، 2 هزار تن سایر گیاهان دارویی و یک تن زعفران از سطح زیر کشت این محصول ها در سال جاری برداشت شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: در سال زراعی قبل افزایش پنج هکتاری سطح زیر کشت گیاه زعفران، 30 هکتاری گل محمدی 14 و هکتاری سایر گیاهان دارویی برای این استان تعهد شده بود که 85 هکتار زعفرانکاری، 253 هکتار انواع گیاهان دارویی و 220 هکتار گل محمدی به مجموع اراضی زیر کشت افزوده شد.
زارعی افزود: 190 کیلوگرم زعفران، یکهزار و 600 تن گل محمدی و یکهزار و 500 تن سایر گیاهان دارویی پارسال از اراضی زیر کشت این محصولات در استان مرکزی برداشت شد که با توجه به افزایش بارش ها و شرایط جوی پیش بینی می شود برداشت این محصولات در سال جاری افزایش داشته باشد.
وی ادامه داد: کشت گیاهان دارویی نظیربابونه، زیره سبز و قدومه که سال ها در استان مورد غفلت قرار گرفته بود در سال زراعی جاری در زمره برنامه های مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی قرار گرفته است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگی مناسب بهاره استان کشت 200 هکتار از گیاهان دارویی از جمله گل محمدی، بابونه و قدومه به صورت دیم از دیگر برنامه ها و اقدام های این مدیریت در سال جاری است.
زارعی گفت: کشت گیاهان دارویی به طور متوسط حدود 400 میلیون ریال درآمد در واحد هکتار همراه دارد که توجه و حمایت از کشت و زمینه سازی صادرات این محصولات می تواند به جایگزین مناسبی برای صادرات و اقتصاد نفتی در کشور تبدیل شود.
وی، پایین بودن ضریب مکانیزاسیون و ماشین آلات کاشت و برداشت گیاهان دارویی را از جمله مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: مرحله کاشت و برداشت گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی استان درحال حاضر به صورت دستی انجام می شود که افزایش ضریب مکانیزاسیون در این حوزه نقش مهمی در افزایش تولید و جلوگیری از هدر رفت محصولات به همراه دارد.
مدیرکل مناطع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: این استان به دلیل قرار گرفتن در زاویه برخورد 2 رشته کوه البرز و زاگرس دارای شرایط آب و هوایی متنوعی است و این مهم تنوع گیاهی بالایی را برای نقاط مختلف آن رقم زده است که نباید از آن غافل بود.
«عبدالحسین محمدی» افزود: بر اساس مدارک و استناد مکتوب علمی تاکنون بیش از یک هزار و 200 گونه گیاهی در استان مرکزی جمع آوری و در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان نگهداری می شوند.
وی ادامه داد: با تطبیق این گیاهان با منابع مکتوب و اطلاعات دارویی خبرگان محلی و عطاری های استان بیش از 227 گونه گیاه دارویی در سطح استان شناسایی شده است که در 125 گونه، 205 جنس و 38 تیره طبقه بندی شده بودند.
مدیرکل مناطع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: خانواده های نعناعیان (Labiatae) با 28 گونه، آفتابگردان (Composite) با 17 گونه، چتریان (Apiaceae) با 15 گونه (Leguminosae) با پنج گونه، گل رز(Rosaceae) با هفت گونه و تیره چتریان با هفت گونه بیشترین گونه های گیاهان دارویی را به خود اختصاص می دهند.
محمدی افزود: بر اساس سیاست سازمان اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی از سال 1372 تا کنون 37 طرح بهره برداری کتیرا و باریجه در سطح 103 هزار و 946 هکتار تهیه شده است.
وی ادامه داد: 21 طرح در سطح 55 هزار و 19 هکتار مربوط به باریجه و 16 طرح در سطح 48 هزار و 927 هکتار مربوط به کتیرا بوده و هر سال با توجه به شرایط آب و هوایی و رویش قرارداد با متقاضیان و بهره برداران قرارداد منعقد شده است.
مدیرکل مناطع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: مصرف داروهای گیاهی علاوه بر صرفه اقتصادی، به لحاظ حفظ سلامتی نسبت به استفاده از داروهای شیمیایی که دارای عوارض جانبی زیادی است، دارای ارزش بوده و می تواند برای نظام سلامت کشور مفید باشد.
محمدی افزود: گونه های دارویی نظیر زعفران، آویشن، باریجه، بومادران، گزنه، گلپر، گشنیز، گل راعی، شیرین بیان، کتیرا، اسطوخودوس و بادرنجبویه از مهمترین و پرمصرف ترین گونه های دارویی در کشور است.
وی ادامه داد: پرورش و عرضه سنتی و غیربهداشتی در حوزه گیاه دارویی در کشور پذیرفتنی نیست و نیاز دارد که سامان درستی در این راستا اعمال شود.
مدیرکل مناطع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی و معطر به شکل های تازه خوری، خشک شده یا کنسرو شده، فرآوری شده با استفاده از حرارت و استحصال مواد موثره در صنعت مصرف می شود و روش تهیه برخی از اشکال مصرفی آن هابه صورت دم کرده، جوشانده ملایم، جوشانده معمولی و خیسانده است.
محمدی گفت: در صورتی که نحوه آماده سازی داروهای گیاهی و تحویل آن ها به مردم به نحو صحیح انجام نشود خواص درمانی گیاه از بین رفته یا تقلیل می یابد که این مهم عدم تاثیر گیاه در درمان بیماری را به همراه دارد و از طرفی با توجه به اینکه دز ماده موثره و خواص درمانی هر گیاه در مناطق مختلف متفاوت است می طلبد که صاحبان فن و کارشناسان آموزش دیده در این عرصه فعالیت داشته باشند.
وی ادامه داد: همچنین کشت در زمینی که از نظر موادخاص مورد نیاز گیاه کمبود داشته باشد، عدم مبارزه صحیح با آفات و بیماری های گیاهان دارویی کشت شده، رعایت نکردن زمان مناسب برداشت (برحسب وضعیت هوا وساعات روز)، خشک کردن گیاه درشرایط نامناسب (ازنظر درجه حرارت، مدت زمان خشک کردن یا سرعت خشک کردن)، عدم نگهداری صحیح و بسته بندی نامناسب و تقلب های دارویی از دیگر عوامل کاهش اثربخشی گیاهان دارویی است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: گیاهان دارویی امسال در سطح هشت هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان شازند کشت شد.
«حمیدرضا مرادی» افزود: 6 هکتار از اراضی کشاورزی حوزه نهرمیان شازند به کشت گل محمدی و 2 هکتار از اراضی این منطقه در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری از اراضی کشاورزی امسال به کشت گل گاوزبان اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: هر هکتار از اراضی زیر کشت گل محمدی در سال دوم 600 تن و سال سوم 2 و نیم تن محصول برداشتی دارد و در صورت خام فروشی در هر کیلوگرم 80 تا 90 هزار ریال درآمدزایی برای کشاورزان رقم می زند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: در صورت فرآوری محصول گل محمدی هر کیلوگرم این محصول یک تا یک میلیون و 500 هزار ریال درآمد برای کشاورزان استان درآمد اقتصادی به همراه دارد.
مرادی گفت: کشت هر هکتار گل گاوزبان 500 کیلوگرم محصول برداشت می شود که هر کیلوگرم محصول فرآوری شده تا 2 میلیون ریال درآمد اقتصادی برای کشاورزان دارد.
وی یاد آور شد: کشت گل محمدی از سال 92 تا کنون در استان مرکزی آغاز و تا کنون کشت این محصول در 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان محلات اجرا شده و مطالعه کشت این محصول در 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کمیجان و 29 هزار هکتار از اراضی شهرستان شازند در حال انجام است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: کشت گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی با هدف اصلاح الگوی کشت، جلوگیری از تخریب اراضی طبیعی و مراتع، ایجاد درآمد پایدار، افزایش درآمد اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها انجام می شود.
مرادی گفت: توجه به توسعه مشاغل خانگی، برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی، برگزاری کلاس های آموزشی برای توسعه مشاغل خانگی و هشدار های مبارزه با مواد مخدر در روستاها از دیگر اقدام های اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی در راستای انسجام خانواده در مناطق روستایی استان است.
استاندار استان مرکزی گفت: این استان ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید گیاهان دارویی و توسعه، فرآوری و ارزآوری از این حوزه را دارد.
سید «علی آقازاده» معتقد است: کاشت و توسعه گیاهان دارویی در داخل کشور گامی بزرگ در راستای اشتغالزایی جوانان، افزایش صادرات، درآمد زایی و تولید ثروت ملی است.
وی ادامه داد: محلات به واسطه بهره مندی از آب و هوای مساعد توان بالایی را در حوزه تولید داروهای گیاهی دارد و باید از این ظرفیت به بهترین شکل بهره برده شود.
استاندار مرکزی بیان کرد: وجود شرکت تولید باریچ اسانس در دلیجان و محلات به عنوان قطب تولید گل و گیاه کشور ظرفیتی است که نیازمند رشد و توسعه است و می طلبد با روش های علمی و دانش نو زمینه تحقیق، توسعه سطح زیر کشت، فرآوری ،ایجاد اشتغال و ثروت را بیش از پیش مهیا کرد.
آقازاده اضافه کرد: طیفی از گیاهان دارویی محلات و دلیجان بومی منطقه هستند و می طلبد که با اجرای طرح های پژوهشی این گیاهان شناسایی و برای تولید هدفمند و صنعتی کردن مصارف آن تلاش شود.
وی گفت: حوزه گیاهان دارویی به عنوان فرصتی در اقتصاد مقاومتی است که باید با نگاه بومی در تولید و تفکر کلان در بازاریابی و صادرات در استان بارور شود و در صورتی که به درستی و هدفمند به این بخش بها داده شود سود کلان و ارزآوری خواهد داشت و شغل پایدار ایجاد می کند.
استاندار مرکزی ادامه داد: استقبال مردم از مصارف مختلف گیاهان دارویی در چند سال گذشته رو به افزایش است و این رغبت ظرفیت‌های قابل توجهی را در زمینه کارآفرینی و فرصت‌های شغلی به‌خصوص برای فارغ التحصیلان رشته کشاورزی فراهم کرده است.
آقازاده افزود: گیاهان دارویی علاوه بر اینکه مواد اولیه طب سنتی را شامل می‌شود، کاربری های متعددی در صنعت داروسازی و سایر صنایع و فعالیت ها دارد که باید مدنظر قرار گیرد.
مدیر عامل شرکت باریچ اسانس دلیجان نیز گفت: واحد تولیدی باریج‌اسانس یکی از بزرگترین شرکت‌های داروسازی گیاهی است که حجم زیادی از داروهای گیاهی کشور را تامین می‌کند.
«لاله حجازی» افزود: شرکت داروسازی باریچ اسانس در بخش تولید داروهای گیاهی ازنظر حجم تولید، سرمایه‌گذاری، قدمت در سطح کشور بی‌نظیراست و با تولید مواد اولیه گیاهان دارویی باعث صرفه‌جویی ارزی در این بخش می شود.
وی گفت: این شرکت بیش از 100 نوع گیاه دارویی را تولید و مصرف می‌کند و اگر کشاورزان قبل از تولید گیاهان دارویی با این شرکت مشاوره داشته باشند هیچ گونه نگرانی بابت فروش محصول تولیدی گیاهان دارویی خود نخواهند داشت.
حجازی گفت: شرکت داروسازی باریج‌اسانس تولید کننده دارو و فرآورده‌های آرایشی،بهداشتی و غذایی بر پایه مواد موثر گیاهی است که از سال 1374 محصولات خود را به بازار عرضه کرد.
وی بیان کرد: مجوز دایمی مرکز تحقیق و توسعه باریج اسانس به عنوان مرکز تحقیقات گیاهان دارویی باریج اسانس از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب شده است.
حجازی بیان کرد: این شرکت تنها واحد تولیدی داروهای گیاهی کشوراست که مرکز تحقیق و توسعه بسیار فعالی دارد.
رئیس اداره امور فناوری های مکانیزاسیون کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 613 میلیارد ریال اعتبار برای افزایش ضریب مکانیزاسیون امسال به این استان اختصاص یافت.
«محمد بابایی» افزود: پیش بینی می شود که با جذب این اعتبار حدود 700 دستگاه تراکتور و کمباین به بخش کشاورزی استان مرکزی افزوده شود.
وی ادامه داد: 410 میلیارد ریال اعتبارپارسال برای افزایش ضریب مکانیزاسیون به استان مرکزی اختصاص یافت که 620 میلیارد ریال معادل 152 درصد این اعتبارات جذب و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
رئیس اداره امور فناوری های مکانیزاسیون کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: 937 دستگاه انواع تراکتور، 470 دستگاه کمباین و انواع ادوات کشاورزی با جذب این اعتبار در راستای افزایش ضریب مکانیزاسیون به بخش کشاورزی استان وارد شد.
بابایی افزود: با پیوستن این ماشین آلات به بخش کشاورزی استان مرکزی ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان از 1 و 55 صدم درصد در ابتدای سال گذشته به 1 و 65 صدم درصد در ابتدای سال جاری افزایش یافته است.
وی با یادآوری اجرای طرح پلاک گذاری ماشین آلات بخش کشاورزی استان مرکزی افزود: 14 هزار و 413 دستگاه تراکتور و کمباین در این استان وجود دارد که تاکنون پنج هزار و 808 دستگاه شماره گذاری شده است.
رئیس اداره امور فناوری های مکانیزاسیون کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: یکهزار و 786 دستگاه از مجموع ماشین آلات کشاورزی شماره گذاری شده مستعمل و چهار هزار و 22 دستگاه نوع شماره بوده است.
بابایی ادامه داد: هشت هزار و 605 دستگاه کمباین و تراکتور مستعمل در استان مرکزی وجود دارد که با توجه به اینکه در سال جاری ارایه سوخت به این بخش تنها با کارت سوخت انجام می شود و نیاز است مالکان این دستگاه ها نسبت به شماره گذاری و دریافت کارت سوخت اقدام کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با توجه به اینکه ساخت ماشین آلات کاشت و برداشت گیاهان دارویی در داخل کشور بومی سازی نشده و قیمت این ماشین آلات گران است استقبالی برای دریافت تسهیلات خریداری این ماشین آلات در استان وجود ندارد.
رئیس اداره امور فناوری های مکانیزاسیون کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان آمادگی دارد در صورت وجود متقاضی خرید ماشین آلات کاشت و برداشت گیاهان دارویی تسهیلات لازم را در اختیار انان قرار دهد.
استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.