«حمید رنجبری» روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان خمین افزود: 37 حلقه از این چاه ها دارای فرم شماره پنج است و 63 حلقه دیگر نیز جدید حفر شده بود که از مدار مصرف خارج شد.
وی اظهار داشت: با مسدود شدن این چاه ها یک میلیون و 600 هزار متر مکعب آب ذخیره سازی شد.
رئیس منابع آب خمین بیان کرد: 2 حلقه چاه که اضافه برداشت بیش از پروانه داشت نیز در زمره چاه های مسدود شده است که با مهر وموم این چاه ها 200 هزار متر مکعب آب ذخیره سازی شد.
رنجبرافزود: در صورتی که از فعالیت هرچاه غیر مجاز جلوگیری شود 10 لیتر آب بر ثانیه ذخیره سازی و در مجموع سالانه سه و نیم میلیون متر مکعب آب دخیره سازی می شود.
وی عنوان کرد: شمار چاه های کشاورزی خمین که بیش از سهم مجاز برداشت دارند 33 حلقه است و اضافه برداشت از این چاه ها لطمه جبران ناپذیری به مخازن سفره های آب زیرزمینی می زند.
رئیس منابع آب خمین در خصوص بارندگی مناسب سال زراعی جاری، افزود : بیش از 500 میلیمتر بارندگی در این شهرستان ثبت شده که 2 برابر بارندگی سال گدشته است.
رنجبر ادامه داد: بارندگی مطلوب امسال باعث شده که کشاورزان از آب چاه ها کمتر استفاده کنند و این امر تاثیر به سزایی در حفظ منابع زیرزمینی دارد.
فرماندار خمین نیز در این نشست با تاکید بر اینکه از اضافه برداشت چاه ها باید جلوگیری شود، گفت: حفاظت از منابع آب باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود و اعضای شورای حفاظت منابع آب شهرستان شرایط را به گونه ای فراهم کنند تا با استفاده از برنامه های علمی و ارشادی همراهی همه قشرها جلب شود.
«احمد طهرانی» بیان کرد: منابع آب و توزیع برق باید در قالب بازدید مشترک با استفاده از ظرفیت های قانونی برای جلوگیری از اضافه برداشت چاره اندیشی کنند.
فرماندار خمین عنوان کرد: باید تلاش برای مذاکره و اقناع بهره برداران مضاعف شود و در صورتی که از سوی این افراد همکاری نباشد با مداخله مراجع قضایی نسبت به پر کردن 32 حلقه چاه غیر مجاز باقی مانده بر اساس الزامات قانونی اقدام شود.
شهرستان خمین دارای هزار و 935 منابع آبی شامل چاه عمیق و نیمه عمیق، چشمه و قنات است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.