«محمد علی خلج» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پروتکل تولید گل رز توسط محققان بومی به دست آمده و امکان تجاری سازی آن نیز در کشور فراهم شده است.
وی اظهار داشت: این فرآیند به صورت صد درصد داخلی و بدون نیاز به مواد اولیه وارداتی قابل تجاری سازی است و می تواند زمینه جدیدی برای کاهش ضایعات، فرآوری و صادرات گل رز ایجاد کند.
معاون پژوهشی پژوهشکده ملی گل وگیاه زینتی محلات گفت: در فرایند تولید این گل، امکان رنگ بری و تغییر رنگ گل یا افزودن رایحه نیز وجود دارد.
خلج بیان کرد: این روش ارزش افزوده بسیار بالایی برای گل رز ایجاد می کند و به ویژه در زمان هایی که تقاضای بازار و قیمت گل رز شاخه بریده به دلیل برخی مناسبت ها کاهش می یابد روش بسیار مناسبی برای فراوری گل و جلوگیری از ضایعات آن است.
وی ادامه داد: تولید این نوع گل، امکان استفاده از گل های حاصل از سرشاخه زنی رز فضای باز یا گلدانی را فراهم می کند.
معاون پژوهشی پژوهشکده ملی گل وگیاه زینتی محلات عنوان کرد: نگهداری صحیح از این نوع گل ها فقط باید به دور از گرد و غبار، نور مسقیم آفتاب و آب یا رطوبت اشباع باشد و با رعایت این نکات گل عمری بیش از سه سال خواهد داشت.
خلج افزود: گل های رز از محبوب ترین گل ها درجهان محسوب می شوند اما حداکثر یک هفته دوام دارند و بعد پژمرده می شوند، در سال های اخیر با رفع این مشکل رزهایی با نام گل‌های رز جاویدان در بازارهای جهانی ارائه شده که دو تا سه سال ماندگاری دارند.
وی بیان کرد: درحال حاضر قیمت هر شاخه از آنها حدود 15 هزار ریال و در بازار خرده فروشی و ایام خاص گاهی تا 2 برابر می رسد و این گل ها از نظر ظاهری و نرمی و لطافت بافت گل، کاملا شبیه به گل تازه می باشند.
وی افزود: مرغوبترین این گل‌ها از اکوادور وارد شده و این کشور بزرگترین تولید کننده رز جاویدان است و 90 درصد نیاز کشورهای جهان از جمله سراسر اروپا، ایالات متحده، ژاپن، ایران و بسیاری از کشورهای دیگر را تامین می‌کند.
پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال 1375 راه اندازی شده است.
7277/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.