«علیرضا ایزدی» در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: خانه تاریخی حاجباشی اراک از بناهای ارزشمند به یادگارمانده از دوران پهلوی اول است که سال گذشته بخشی از ایوان آن توسط ورثه تخریب شد و با مداخله میراث فرهنگی از تخریب کل بنا جلوگیری شد.
وی توضیح داد: به دلیل بارندگی شدید و آسیب های قبلی روز سه شنبه 20 درصد از کل این بنا در دیواره شمال شرقی فرو ریخت که با همراهی عوامل شهرداری کار آوربرداری و ایمن سازی آن صورت گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: ضایعات ساختمانی از محل تخلیه شده و قرار است که برای جلوگیری از هر گونه خطراحتمالی توسط اداره کل میراث فرهنگیف صنایع دستی و گردشگری استان مقابل آن با داربست حریم سازی شود.
ایردی افزود: این بنا در خیابان جنت اراک واقع شده و دارای ویزگی های خاص معماری است که برای ترمیم و احیای کامل آن بیش از 30 میلیارد ریال اعتبار نیار است.
وی یادآور شد: عرصه و اعیانی این بنای تاریخی هنوز به تملک میراث فرهنگی در نیامده است که منابع مالی مورد نیاز برای این مهم با وجود اعتبارات ناچیز این اداره کل کار دشواری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: استاندار مرکزی و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی پیگیری و رایزنی ها را برای تعیین تلکیف نهایی و تملک این بنای تاریخی در دست انجام دارند.
ایزدی مجموع اعتبار تملک ابنیه تاریخی استان مرکزی را در سال گذشته یک میلیارد و 500 میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: پرداخت این اعتبار در ازای تملک ابنیه تاریخی به صورت اوراق مدت دار است و این مهم به سختی از سوی مالکان پذیرش می شود.
منزل تاریخی احمدقلی حاجباشی از بناهای تاریخی اراک است که در آذرماه سال 96 بخشی از آن به دلیل برخی اختلاف ها توسط ورثه مالک تخریب شد.
استان مرکزی 2 هزار و جاذبه گردشگری دارد که تاکنون 850 مورد به ثبت آثر ملی رسیده است.
6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.