«رضا میرزایی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هفتاد قله اراک منطقه حفاظت شده زیست محیطی و از زیستگاه های طبیعی و بکر است که هر سال در ایام نوروز پذیرای گردشگران و میهمانان نوروزی بوداما برای نوروز امسال به دلیل شیوع بیماری تب برفکی و بیماری های مشترک بین دام های اهلی و وحشی در برخی از استان های کشور تردد در این منطقه ممنوع است.
وی بیان کرد: موزه حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز سالانه در ایام نوروز برای بازدید مسافران نوروزی باز بود اما در تعطیلات عید امسال به دلیل تعمیرات فعالیت ندارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: تالاب میقان اراک از دیگر مناطق طبیعی و بکر است که از زیبایی های ویژه ای برخوردار است و تاکنون 90 درصد از سطح دریاچه های آن آبگیری شده است.
میرزایی عنوان کرد: تالاب میقان اراک از کانون های مهاجرت پرنده ها و زیستگاه های مهم انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی است و این تالاب به صورت مستمر پایش و ارزیابی می شود و تاکنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آن مشاهده نشده است.
وی گفت: ممنوعیت تردد در این تالاب تا این لحظه برای گردشگران نوروزی وجود ندارد اما اگر مشکل و موردی مشاهده شود اطلاع رسانی های لازم صورت می گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: انتظار است مسافران نوروزی در راستای حفظ مسایل زیست محیطی تالاب میقان توجه ویژه داشته باشند.
استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون 363 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل 2 منطقه حفاظت شده 70 قله اراک و الوند خمین، 2 پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده 70 قله اراک دارای حدود 97 هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و 600 هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.