«غلامرضا فتح آبادی» عصر چهارشنبه در جمع اصحاب رسانه، افزود: پیش بینی می شود این مهم تا پایان سال به 400 مورد برسد.
وی ادامه داد: شهرستان اراک با 57 سازمان مردم نهاد بیشترین فعالیت را بین شهرستان های 12 گانه استان مرکزی دارد و شهرستان های خمین و ساوه نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.
مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استاندار مرکزی اظهار داشت: 37 درصد سمن ها در حوزه اجتماعی، 18 درصد در بخش خیریه، 10 درصد فرهنگی، هفت درصد در حوزه سلامت، 6 درصد در بخش محیط زیست بقیه نیز در بخش های مختلف فرهنگی و مذهبی فعالیت می کنند.
فتح آبادی اضافه کرد: در استان مرکزی به ازای هر سه هزار و 570 نفر یک سازمان مردم نهاد فعالیت دارد در صورتی که در سطح ملی به ازای هر چهار هزار و 210 نفر یک سازمان مردم نهاد وجود دارد و شرایط استان مرکزی در این شاخص از میانگین کشور بالاتر است.
وی بیان کرد: در شهرستان های استان مرکزی نیز آشتیان با یک سمن به ازای هر یکهزار و 258 بالاترین و شازند به ازای هر 13 هزار نفر یک سمن کمترین تشکل هارا دارد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با بیان اینکه از سال 1392 تاکنون سالانه 31 سازمان مردم نهاد در استان مرکزی ایجاد شده است، عنوان کرد: پیش از سال 1392 عمده سازمان های مردم نهاد استان در بخش های خیریه و سلامت فعالیت می کردند اما اکنون در تمام بخشش های اجتماعی و فرهنگی از قبیل گردشگری، کارآفرینی فعالیت می کنند.
فتح آبادی گفت: 35 درصد مدیرعامل های سازمان های مردم نهاد در استان مرکزی زن هستند و سالانه بین 2 و سه درصد این مهم افزایش پیدا می کند.
وی ادامه داد: تمامی مراکز نگهداری سالمندان، معلولان و آسیب دیدگان اجتماعی از سوی سازمان های مردم نهاد مدیریت می شوند و این سازمان ها در ارایه خدمات اجتماعی از بخش دولتی سبقت گرفته اند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان کرد: در این استان بیش از 10 هزار نفر به طور مستقیم و 100 هزار نفر به صورت غیر مستقیم از سوی سازمان های مردم نهاد خدمات دریافت می کنند.
فتح آبادی افزود: نوع سازمان های مردم نهاد ها در شهرستان های متفاوت است و به عنوان مثال سمن های شهرستان دلیجان در بخش خیریه خدمات رسانی می کنند و آشتیان در بخش حمایت از معلولان فعال هستند.
وی افزود: سازمان های مردم نهاد استان مرکزی در بخش سلامت نسبت به دیگر نقاط کشور فعالیت های گسترده تری دارند و امروز بیش از سه هزار بیمار ام اسی از سوی انجمن حمایت از بیماران ام اسی استان حمایت می شوند و این انجمن چندین جایزه بین المللی به دست آورده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: استانداری با 33 درصد، فرمانداری ها با 27 درصد، اداره کل بهزیستی با 25 درصد، اداره کل ورزش و جوانان با 12 درصد و نیروی انتظامی با سه درصد در صدور مجوز سمن ها نقش دارند اما قانونی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که بر اساس آن تمام کارهای صدور مجوز سازمان های مردم نهاد به وزارت کشور و در نهایت استانداری ها ارایه شود.
فتح آبادی بیان کرد: 33 درصد سمن های استان مرکزی استانی، 64 درصد شهرستانی و 2 درصد نیز در دامنه ملی فعالیت می کنند.
وی افزود: 48 درصد تشکل های مردم نهاد استان مرکزی در دولت های یازدهم و دوازدهم و 21 درصد نیز قبل از سال 1380 راه اندازی شده و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز سه سمن در این استان فعالیت می کرد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: مجموع گروه های مردم نهاد این استان به یک هزار و 727 مورد می رسد و که هر 678 نفر در این استان به یک گروه مردم نهاد دسترسی دارند و بهترین شرایط این بخش نیز به شهرستان آشتیان مربوط است چرا که هر 230 نفر جمعیت به یک گروه مردم نهاد یا مدنی دسترسی وجود دارد.
فتح آبادی افزود: بانک جامع سمن ها تدوین شده و دامنه نظارت بر فعالیت های این گروه ها از سال آینده گسترده می شود و تمام اقدامات به خصوص مسایل مالی در راستای شفاف سازی و اعتماد سازی اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی بیان کرد: برگزاری دوشنبه های آموزشی ویژه سمن ها در استانداری، تدوین منشور اخلاقی سمن ها، راه اندازی انجمن جامعه شناسی و توانمند سازی سمن ها از دیگر اقدامات دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی در سال جاری است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان کرد: اولین بار در کشور در سال جاری همراه با برنامه های اصلی خود اقدامات عمل و نمایه اجتماعی و فرهنگی استان با مشارکت 88 دستگاه اجرایی استان انجام شده است.
فتح آبادی افزود: اجرای این برنامه با بیش از 2 هزار برنامه محوری از ابتدای فروردین ماه امسال آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد و در ارزیابی 6 ماه نخست امسال 66 درصد برنامه های محقق شده و عملیات ارزیابی سالانه نیز تا یک هفته دیگر انجام و نتایج آن از طریق رسانه ها به جامعه منعکس می شود.
وی گفت: سند کنترل آسیب های اجتماعی با مشارکت 45 دستگاه اجرایی نیز امسال در استان مرکزی تدوین شد و تمام برنامه و فعالیت های دستگاه های اجرایی از سوی دادگستری کل استان ارزیابی می شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ادامه داد: با توجه به اینکه 10 درصد از جمعیت استان مرکزی در 20 سکونتگاه رسمی زندگی می کنند تدوین سند کنترل آسیب های اجتماعی در این سکونتگاه ها با مشارکت 27 دستگاه اجرایی در دستور کار قرار گرفت و بر اساس برنامه های اصلی این سند، امسال 2 مرکز تسهیل گری در 2 سکونتگاه در اراک و ساوه ایجاد می شود.
وی بیان کرد: با ایجاد مراکز تسهیلگری تمامی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی سکونتگاه های غیر رسمی در این مراکز دنبال می شود و این مراکز به نوعی پیوند دهنده ارتباط مردمی با دستگاه های اجرایی هستند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اظهار داشت: ارزیابی عملکرد فرمانداری ها در 100 محور تخصصی و انتخاب سه فرمانداری قوی و سه فرمانداری ضعیف، تدوین اطلس آموزشی استان با 60 شاخص کلیدی از قبیل مقایسه تعداد دانشجویان هر سال، اطلس جامع مراکز خدمات آموزشی استان و دستیابی به اطلاعات 511 مرکز خدمات اجتماعی،بازدید از 652 مرکز ورزشی، ارزیابی 600 دستگاه اجرایی در راستای حقوق شهروندی از دیگر برنامه های دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در سال جاری است.
فتح آبادی گفت: مشارکت محوری، شهروند محوری و عدالت محوری سه شعار آرمانی بین المللی است که جهانیان برای دست یافتن به آنها تلاش می کنند و دستگاه های اجتماعی و فرهنگی ایران نیز برای دست یافتن به این شعارها گام های مهمی تا کنون برداشته است.
وی اضافه کرد: حکمرانی ایده آل در مشارکت اجتماعی مردم تاثیر به سزایی دارد و دولت های حداکثری و مداخله جو در این مهم ناکارآمد هستند و فرصت مشارکت مردم را تنگ می کنند در صورتی که باید به سمتی حرکت کرد که مشارکت اجتماعی مردم هر روز بیشتر از گذشته شود.
رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی نیز در این نشست از برگزاری همایش ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت تحکیم خانواده خبر داد و گفت: این همایش در 14 و 15 اسفندماه در دانشگاه پیام‌نور اراک با حضور اساتید برجسته کشوری در «علی اکبر ملکی زاده» افزود: این همایش با حضور شرکت‌کنندگان از سراسر ایران و با اجماع بزرگان روانشناسی و جامعه‌شناسی برای نخستین بار در استان مرکزی اراک برگزار می شود که فرصت مناسبی برای استان به منظور استفاده از تجربه و علم اساتید علوم انسانی و تعامل و ارایه یافته‌های جدید است.
وی با اشاره به ارسال 126 مقاله به دبیرخانه همایش افزود: با بررسی و داوری صورت گرفته 90 مقاله مورد پذیرش همایش قرار گرفت که از این تعداد 20 مقاله در قالب سخنرانی و 70 مقاله به صورت پوستر ارایه می‌شود که پس از آن مقالات برتر در سه مجله علمی و پژوهشی کشور به چاپ می‌رسد.
رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی بیان کرد: بیشترین شمار مقاله مربوط به استان آذربایجان شرقی و غربی، تهران و استان مرکزی دانست و گفت: موضوعات غالب مقالات مرتبط با آسیب‌های خانواده، عوامل روانشناختی موثر در تحکیم خانواده، آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی موثر در خانواده است.
ملکی زاده افزود: در کنار این همایش، کارگاه‌های آموزشی با حضور مدرسین برجسته و استادتمام با موضوعات ایمنی و مراقبت جنسی کودکان، سوگیری شناختی آسیب‌های اجتماعی، رشد کودک از دیدگاه روانشناسی، کودک‌آزاری، زوج درمانی به محوریت تحکیم خانواده و ازدواج سالم برگزار می شود، همچنین برگزاری نمایشگاه عکس از دیگر برنامه‌های جانبی این همایش است.
رئیس دانشگاه پیام‌نور استان مرکزی بررسی عوامل مختلف فردی و اجتماعی در تحکیم بنیان خانواده، تبین نقش همسر واقعی در تحکیم خانواده، نگاه علمی و حرفه‌ای به نقش زن، بررسی علل پیدایش آسیب‌های اجتماعی، بسترسازی مناسب برای ایجاد خانواده با ثبات، بررسی موضوعات کودک همسری را از جمله اهداف برگزاری این همایش بیان کرد.
وی با بیان اینکه امکان ثبت‌نام فردی و یا تیمی جهت شرکت در این کارگاه‌های هنوز مهیاست، گفت: آسیب‌های اجتماعی امروز مشکل اکثر جوامع است و فقط در حوزه خانواده خلاصه نمی‌شود، به عنوان مثال در دانشگاه‌های امروز با موضوع تقلب به عنوان یک آسیب اجتماعی مواجه هستیم که متاسفانه آمار تقلب در دانشگاه پیام نور بیشتر از دیگر دانشگاه‌های دولتی، آزاد و غیرانتفاعی است و باید در چنین همایش‌هایی به همفکری و چاره‌جویی توجه داشت باید جامعه و دانشجویانی تربیت کرد که نسبت به مسائل اخلاقی و اسلامی متعهد باشند.
بیش از 67 دانشجو در 120دانشگاه استان مرکزی تحصیل می کنند.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.