به گزارش ایرنا، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در آیین راه اندازی این انجمن در اراک، گفت: تحولات سریع در جامعه لزوم مدیریت امور شهری و روستایی و تصمیم سازی بهنگام جوامع انسانی را دوچندان کرده و علم جامعه شناسی هدایتگر و کمک کننده در این تصمیم سازی ها و برنامه ها است.
«نعمت‌الله فاضلی» افزود: انسان زیستی، زندگی شهری و اجتماعی مستلزم فهمی به نام واقعیت اجتماعی است و انجمن های جامعه شناسی کانونی است که در کنار تصمیم سازی دولتمردان می تواند در بزنگاه های حساس به مسئله شناسی، تسهیل امور و بهبود کیفی زیست مردم کمک کند.
استاد دانشگاه و جامعه شناس گفت: مدیریت عقلایی امور بر مبنای استفاده مشورتی از توان علمی و فکری همه لایه های اجتماعی و در حل مسایل اجتماعی و فرهنگی جامعه شناسان کمک کننده هستند.
فاضلی تصریح کرد: وی معتقد است: توسعه متوازن شهری تنها مبتنی بر زیرساخت های صنعتی و اقتصادی نیست بلکه دباید در لایه های مختلف جامعه مفاهیم محکمی که بتواند معنای تاریخ انسان و بشر را درک کند نهادینه شود.
وی یادآور شد: نهادهای آموزش در سطوح ابتدایی تا دانشگاه باید در خدمت بازار باشند و یکی از کلیدهای موفقیت همه جانبه نگر کشور این است که گفتمان توسعه محور و مفاهیم آن به شکل اصولی جا بیفتد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: بنا به نظر کارشناسان علت عمده حوادث رانندگی ضعف در حوزه توانمندی انسانی است و در این راستا حتی اگر جاده ها و وسایل نقلیه هم اصلاح ساختار شوند تا عامل انسانی ضعف دارد حادثه در کمین است.
فاضلی افزود: ساماندهی آسیب های اجتماعی نیز با حل معلول ها میسر نیست و باید در پدیده های اجتماعی با لمس مشکل و مشارکت اعضای جامعه در ترمیم مسایل گام برداشت.
وی اظهار داشت: سازه های شهری نیز نمایی از تفکر فرهنگی و اجتماعی ساکنان آن است و بدون پشتوانه علمی در این عرصه شرایط به درهم ریختگی ساختمان ها و بی نظمی می انجامد.
استاد دانشگاه و جامعه درک مفاهیم زیباشناختی، اخلاق و فرهنگ و مقوله های انسانی لازمه جامعه مترقی است و برای پیشبرد امور توسعه محور نباید از این مهم در کنار اقدامات اجرایی غافل بود.
فاضلی افزود: زندگی اجتماعی مستلزم فرهیختگی است و علم اجتماعی کمک می کند تا بسترهای گفتمان ارتباطی و شاکله تفکر و رفتار مردم شکل عقلایی و اثربخشی بگیرد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: بحران های موجود درجامعه از جمله کاهش ازدواج و اشتغال ناشی نتیجه اقتصاد ضعیف و پیوست های ناقص آن با حوزه های اجتماعی و فرهنگی است.
استادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اراک نیز گفت: انجمن جامعه شناسی در اراک پس از 2 سال پیگیری مداوم با همکاری دفتر امور اجتماعی استانداری و دانشگاه آزاد اسلامی اراک راه اندازی شده است.
«مریم یارمحمد توسکی» ادامه داد: این انجمن زمینه ساز دریافت مجوز انجمن استانی است که این مهم مستلزم فعالیت گسترده و کاربردی در سطح انجمن شهرستانی است.
استادریار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اراک اظهار کرد: انجمن جامعه شناسی این شهرستان با هدف بهره گیری از ظرفیت های دانشگاه آزاد به خصوص اساتید مجرب و کارآزموده این دانشگاه برای شناسایی و مقابله به هنگام با انواع آسیب های اجتماعی ایجاد شده است.
وی بیان کرد: اراک نیز مانند دیگر کلانشهرهای کشور در معرض گسترش انواع آسیب های اجتماعی از قبیل حاشیه نشینی، اعتیاد و طلاق است که مقابله اساسی با این مهم نیازمند ارایه راهکارهای علمی و دانشگاهی است که دانشگاه آزاد اراک می تواند در این خصوص نقش آفرینی کند.
14 استاد و استادیار جامعه شناسی با مدرک دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیرکبیر اراک فعالیت می کنند.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.