«رضا ایاز» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سه هتل،‌ 2 خانه مسافر، 15 سفره خانه،‌ هفت مجتمع خدماتی و 10 رستوران بین راهی در ساوه فعالیت می کنند که علاوه بر ارایه خدمت به مردم این شهرستان، آماده پذیرایی از مهمانان و مسافران ورودی در ایام نوروز هستند.
وی اظهار داشت: 422 اثر تاریخی و طبیعی و مذهبی در شهرستان ساوه وجود دارد که 112 اثر به ثبت ملی رسیده است.
جانشین مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه یادآور شد: ‌ بیشتر آثار تاریخی شهرستان ساوه در حال نگهداری یا مرمت هستند و در همین راستا انجمن های میراث فرهنگی برای صیانت از آن ها و مقابله با حفاران غیرمجاز تشکیل شده است.
ایاز افزود: با تلاش صورت گرفته، بنای تاریخی مسجد جامع ساوه به عنوان پایگاه ملی تعیین و از اعتبارات ملی بهره مند و تاکنون نیز بخش زیادی از این اثر تاریخی مرمت شده است، همچنین عملیات اجرایی طرح مسجد تا مسجد با همکاری شورای شهر و شهرداری ساوه در دهه امسال آغاز شد.
وی در مورد وضعیت کنونی حوزه صنایع دستی این شهرستان نیز گفت: 200 هنرمند ساوجی در 50 رشته صنایع دستی فعالیت می کنند که با همکاری شهرداری 14 غرفه به صورت رایگان برای فعالیت این افراد اختصاص یافت تا بتوانند تولید و اشتغالزایی مناسبی داشته باشند.
وی گفت:ستاد خدمات سفرهای نوروزی شهرستان ساوه به زودی فعالیت خود را آغاز می کند.
جانشین مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساوه اظهار داشت: شمار کمیته های این ستاد از هشت مورد در سال گذشته به 10 کمیته افزایش یافته و هماهنگی با دستگاه های خدمات رسان وجود دارد.
ایاز گفت: در ایام نوروز آثار تاریخی درون شهر ساوه مانند مسجد جامع،‌ امامزاده ها و گنبد چارسوق که به تازگی مرمت شد، برای بازدید مهمانان نوروزی دایر می شود و اداره میراث فرهنگی نیز کشیک های نوروزی خواهد داشت.
وی گفت: جذب سرمایه گذاران با هدف توسعه زیرساخت های گردشگری در شهرستان ساوه از راهبردهای اصلی این اداره عنوان کرد.
ساوه یکی از شهرها و مناطق باستانی بازمانده از دوره ساسانی است که در دوران گذشته بر سر راه کاروان های عبوری میان ری باستان، همدان، اصفهان، قزوین، زنجان، قم و کاشان قرار داشته است و در قرن هفتم هجری با حمله مغولان دچار ویرانی و تخریب های گسترده شد.
6539/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.