«محمد رضا شفیعی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پژوهش با عنوان تولید رقم در گیاه پیازی گل لیلیوم در چارچوب تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی با دانشگاه لبنان دنبال می شود.
وی اظهارداشت : هدف از این پژوهش شناسایی ارقام برتر بیش از 30 رقم لیلیوم های هیبرید موجود بر اساس ویژگی های برتر رنگ، شکل گل، اندازه و کیفیت پیاز برای برنامه های دو رگ گیری، مهندسی ژنتیک و انتقال ژن برای تولید ارقام جدید است.
رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: این پژوهش با عنوان ایجاد جمعیت والدی گل لیلیوم برای شناسایی ارقام برتر بر اساس کیفیت پیاز با حضور کارشناسان و محققان لبنانی در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی آغاز شد.
شفیعی بیان کرد: کار پژوهش مشترک فعالیتی مقدماتی برای طرح پژوهشی مشترک بین دو موسسه در راستای تولید و معرفی ارقام جدید و اصلاح شده لیلیوم است.
وی گفت: لیلیوم از مهمترین گونه های گل های زینتی بعد از رز، داودی و میخک است که از نظر محبوبیت در سطح کشور و دنیا برتری دارد.
رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی اظهار داشت: تفاهم نامه همکاری های علمی و تحقیقاتی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات با دانشگاه لبنان تابستان امسال به امضا رسید.
شفیعی اضافه کرد: برگزاری دوره های تخصصی آموزشی در لبنان و ایران، همکاری مشترک در برگزاری کنگره گل و گیاهان زینتی و اجرای تحقیقاتی مشترک در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی از بندهای این تفاهم نامه است.
وی افزود: این تفاهم نامه بین پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات و یوسف ساسیس فوق دکتری تولیدات گیاهی و نماینده دانشگاه لبنان منعقد شد.
شفیعی افزود: با انعقاد این تفاهم نامه، همکاری های مشترک علمی، پژوهشی و آموزشی در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی بین 2 طرف توسعه پیدا می کند.
پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال 1375 به راه افتاده است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.