به گزارش ایرنا، مناطقی چون مامونیه، زاویه، خشکرود و پرندک با ماهیت شهری و دهستان های حکیم آباد، رود شور و خشکرود اکنون به کانون مهم تولیدات صنعتی، کشاورزی و باغی تبدیل شده است.
بهره مندی از شهرهای صنعتی مامونیه و زاویه، دسترسی آسان به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، خط ریلی، مجاورت با پایتخت و تولید پسته با برند زرندیه از جمله شاخص هایی است که باعث جذب مهاجرن بسیاری از استان های مختلف کشور شده است.
خدماتی که پس از انقلاب به حوزه شهر و روستاهای زرندیه ارائه شده است بسیار چشمگیر و اغلب قابل قیاس با دوران پیش از پیروزی انقلاب نیست و وضعیت کنونی گازرسانی، تامین برق، راه سازی و سایر خدماتی که امروز در روستاهای بخش مرکزی این شهرستان وجود دارد، سند گویای این خدمات توسط دولت های جمهوری اسلامی ایران است.
برای واکاوی بیشتر دستاوردهای انقلاب اسلامی و فعالیت های دولت تدبیر و امید با بخشدار مرکزی زرندیه گفت و گویی شده است.
«محمود احمدی درمنی» به ایرنا، گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون روستاهای بخش مرکزی این شهرستان مسیر توسعه و آبادانی را طی کرده و این روند باعث دلگرمی مردم شده است.
وی اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از سال 92 تا به امروز، افزون بر 150 طرح مختلف عمرانی در روستاهای دارای دهیاری، بدون دهیاری و نواحی عشایری به بهره برداری رسیده است.
به گفته او، پس از انقلاب اسلامی تاکنون حدود 500 پروانه ساخت و پایان کار ساختمانی در روستاهای بخش مرکزی شهرستان زرندیه صادر شده و عملیات آسفالت، بهسازی و جدول گذاری معابر در 90 درصد روستاهای بخش مرکزی دارای دهیاری (33روستا) انجام شده است.
احمدی درمنی ادامه داد: ایجاد پایگاه آتش نشانی و ساخت سالن ورزشی چند منظوره به مرکز تقلید آباد با هدف ارائه خدمات به روستاهای همجوار از دیگر اقدامات انجام شده در بخش مرکزی شهرستان زرندیه است.
وی در خصوص فعالیت های انجام شده در حوزه بهداشت و درمان نیز، گفت: از بهمن 57 تا امروز هفت مرکز بهداشتی درمانی در شهرهای پرندک، زاویه، نصیرآباد و مامونیه راه اندازی و 6 پایگاه اورژانس 115 نیز در این بخش تاسیس و تامین تجهیزات شده است.
وی ادامه داد: ساخت و تجهیز بلوک دیالیز با 6 دستگاه دیالیز، بلوک زایمان بیمارستان شهدای آسیابک، درمانگاه ویژه،رادیولوژی وسونوگرافی، ساخت و آماده سازی بهره برداری بیمارستان امام رضا (ع) از جمله امکانات بهداشتی و درمانی است که در روستاهای بخش مرکزی زرندیه فراهم شده است.
احمدی درمنی تاکید کرد: شهرستان زرندیه پیش از پیروزی انقلاب شهرک صنعتی نداشت اما به برکت انقلاب اکنون 2 شهرک صنعتی در شهرهای مامونیه و زاویه و یک ناحیه صنعتی در شهر پرندک ایجاد شده است.
وی افزود: استقرار 300 واحد تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک در این شهرک ها و ایجاد اشتغال افزون بر پنج هزار نفر در داخل و بیرون شهرک صنعتی و ساخت کارخانه های بزرگ نرخ بیکاری را در سطح بخش مرکزی به رقم قابل قبولی کاهش داده است.
بخشدار بخش مرکزی زرندیه در رابطه با خدمات انجام شده در حوزه برق رسانی گفت: در حال حاضر 13 هزار و 424 مشترک روستایی این بخش دارای نعمت برق هستند در حالی که پیش از انقلاب تنها 541 مشترک روستایی بهره مند از برق بودند.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب تنها 11 روستای این بخش دارای برق بودند اما اکنون 98 روستا به شبکه برق متصل شده اند.
احمدی درمنی اضافه کرد: 306 حلقه چاه برق دار در روستاهای شهرستان زرندیه ایجاد شده اما قبل از انقلاب 11 چاه دارای برق بودند.
وی با بیان اینکه پیش از انقلاب تنها 2 روستا دارای آب آشامیدنی بهداشتی بودند، افزود: پس از انقلاب، 95 درصد روستاهای بخش مرکزی شهرستان زرندیه از نعمت آب شرب بهداشتی برخوردار شدند.
به گفته این مسئول، اجرای 97 کیلومتر شبکه داخلی آبرسانی و کنتورگذاری در سطح 29 روستا، ساخت 11 مخزن با ظرفیت 2 هزار و 900 متر مکعب آب، حفر 711 حلقه چاه و تجهیز آن ها، اجرای 60 کیلومتر خط انتقال آب و پمپاژ، نصب 7 دستگاه کلر زنی اتوماتیک (گازی و آب ژاول‌‍‌) به منظور گندزدایی آب شرب روستاها از اقدامات انجام شده حوزه بخشداری مرکزی در سال های پس از انقلاب برای مناطق روستایی بوده است.
بخشدار مرکزی زرندیه تصریح کرد: در دهه 70 عملیات گازرسانی به شهرستان زرندیه آغاز شد و امروز 97 درصد خانوارهای روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.
احمدی درمنی افزود: از ابتدای دهه هفتاد تاکنون، هشت هزار و 800 هکتار باغ پسته زیر کشت رفته است که نشان از اراده نظام برای رونق باغداری در منطقه دارد.
وی ادامه داد: توسعه روش های نوین آبیاری، مرمت و بازسازی رشته های قنات، تامین و تسهیل انواع ادوات کشاورزی، تامین آب برای مناطق قشلاقی از جمله اقدامات حوزه کشاورزی در دوران چهل ساله پیروزی انقلاب اسلامی است.
این مسئول اظهار داشت: در حوزه تعاون روستایی نیز اقدامات قابل توجهی مانند ایجاد فروشگاه تعاونی مصرف کالاهای اساسی در شهر پرندک و خشکرود، ساخت 2 دستگاه انبار با ظرفیت یک هزار و 500 تن در شهر مامونیه برای خرید و توزیع محصولات کشاورزی، ساخت انبار 500 تنی در شهر خشکرود ویژه نگهداری و توزیع محصولات کشاورزی صورت گرفته است.
احمدی درمنی اظهار داشت: شهرستان زرندیه در حوزه استحفاظی خود دارای شعبه مستقل جمعیت هلال احمر و 2 پایگاه امداد و نجات جاده ای، انبار امدادی استاندارد و پرسنل و لجستیک است که آماده ارائه خدمات به هموطنان در طول ساعات شبانه روز می باشد.
وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایل راه های عشایری با اعتبار یک هزار میلیون ریال و به طول 800 کیلومتر تعیین و تثبیت شده و راه شوسه عشایری نیز به طول 400 کیلومتر آماده سازی شده است.
به گفته این مسئول، 100 درصد فرزندان عشایر شهرستان زرندیه از امکانات آموزش و پرورش و نیز 80 درصد مردم این مناطق از نعمت برق بهره مند هستند.
وی گفت: برخورداری از خدمات مراکز بهداشتی درمانی، ایجاد 2 پایگاه تامین سوخت در مناطق عشایری، برخورداری از تسهیلات مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی از جمله امکاناتی است که به عشایر ارائه می شود.
شهرستان زرندیه دارای 2 بخش مرکزی و خرقان و نیز پنج شهر از کانون های صنعتی و نیز تولید پسته در کشور محسوب می شود.
گزارش: از سمیرا عارفی مجد
6539/9921/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.