«علی‌ اصغر زارعی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح باغداری در مستثنیات و اراضی ملی با شیب هشت درصد و بارندگی 300 میلیمتر در سال با هدف جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تولید در واحد سطح و ایجاد اشتغال در استان اجرا شده است.
وی ادامه داد: ایجاد باغ های دیم گیاهان دارویی و گل محمدی امسال در سطح 100 هکتار از اراضی شیب دار استان مرکزی برای سازمان جهاد کشاورزی این استان تعهد شده است که با توجه ظرفیت و شرایط شیب دار استان پیش بینی می شود این طرح بیش از رقم تعهدی اجرایی شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: اراضی شیب دار مستعد باغ های دیم، گیاهان دارویی و گل محمدی در پنج شهرستان استان شامل شهرستان اراک، شازند، خنداب و تفرش شناسایی شده و در زمان مناسب اجرای این طرح در آن ها آغاز می شود.
زارعی یاد آور شد: ایجادباغ های دیم و گیاهان دارویی سال گذشته در 50 هکتار از اراضی شیب دار استان مرکزی برای سازمان جهاد کشاورزی این استان تعهد شد که حدود سه برابر این تعهد محقق شد.
وی ادامه داد: بادام دیم، انگور دیم، سنجد، زرشک، گیاهان دارویی و گل محمدی از جمله عمده محصولاتی است که در اراضی شیب دار استان کشت می شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ایجاد باغ و گیاهان دارویی در هر 2 تا سه هکتار اراضی شیب دار یک شغل به صورت مستقیم به همراه دارد.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.