«رضا میرزایی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شمار زیادی از پرندگان مهاجر به زیستگاه های طبیعی این استان وارد شده اند و پایش مستمر از این مناطق صورت می گیرد و تاکنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است.
وی بیان کرد: اوج حضور درناهای مهاجر در تالاب میقان اراک 15 آبان ماه است که به روز درنا در این شهر نیز نامگذاری شده و انتظار است مردم مراقبت های لازم را از میهمانان مهاجر داشته باشند و به هیچ عنوان برای غذادهی به آن ها اقدامی انجام ندهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: بسیاری از پرندگان از جمله درناها تا زمانیکه زمین به طور کامل با برف و یخ پوشیده نشود قادر به پیدا کردن غذا برای خود هستند و اگر غذادهی غیراصولی به پرندگان مهاجر صورت گیرد می تواند تهدید جدی برای آن ها محسوب شود.
میرزایی تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هر نوع لاشه پرنده از دست زدن به آن خودداری کنند و مراتب را به اداره کل دامپزشکی و یا محیط زیست اطلاع دهند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در برخی از نقاط کشور شیوع یافته و ذهنیت ها بر این باور بود که این بیماری تنها مختص فصل گرم است اما در فصل سرد نیز شیوع یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: اقدام های خوبی در زمینه پیشگیری از این بیماری در استان صورت گرفته و محدودیت تردد در مناطق حفاظت شده با جدیت اعمال می شود.
میرزایی تصریح کرد: مناطق حفاظت شده این استان نیز به صورت مستمر پایش می شود و بر اساس آخرین پایش و بررسی های صورت گرفته بیش از سه هزار قوچ و میش در منطقه 70 قله اراک وجود دارد.
وی گفت: آبشخورهای مناطق حفاظت شده استان مرکزی به منظور پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ضد عفونی شده است.
استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون 363 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل 2 منطقه حفاظت شده 70 قله اراک و الوند خمین، 2 پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده 70 قله اراک دارای حدود 97 هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و 600 هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.