«حمیدرضا دری» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هفت میلیون تن اوره سالانه به طور متوسط در مزارع برنج، ذرت و میوه های گرمسیری کشور اندونزی استفاده می شود که با توجه به وجود بارش های زیاد و بالا بودن ایستایی آب در این کشور استفاده از این عنصر موجب شده است آب های زیر زمینی نیتراته شود.
وی ادامه داد: استفاده از اوره ساختمان خاک را تخریب کرده و افزایش تجمع نیترات در محصولات غذایی را به همراه دارد که این مهم از نظر پزشکی برای بدن انسان زیان بار است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: مصرف بیش از اندازه اوره در کشور اندونزی همانند سال های گذشته افزایش تولید در محصولات کشاورزی این کشور را به همراه ندارد.
دری خاطر نشان کرد: انعقاد تفاهمنامه شرکت فناور نانو پژوهش مرکزی با نشان تجاری (بایو زر) با کشور اندونزی به منظور انتقال فناوری (اورمیک) بهینه کردن استفاده از کود شیمیایی اوره انجام شده است.
وی، از تولید اورمیک در شرکت فناور نانو پژوهش مرکزی خبر داد و گفت: استفاده از این ماده جدید با نام علمی(اورمیک) که از اوره، یومیک اسید و چند عنصر ریز مغذی آهن، روی، فسفر و پتاس با درصد پایین ایجاد شده است کاهش 60 درصد استفاده اوره در کشت محصولات کشاورزی کشور اندونزی را به همراه دارد.
عضو هیات مدیره شرکت فناور نانو پژوهش مرکزی خاطر نشان کرد: زمانی که آب به عنصر جدید اورمیک می رسد اوره آبشویی نشده و خاک نیز فشرده نمی شود و این ماده به تدریج جذب گیاه شده و بهبود شرایط خاک را نیز به همراه دارد.
دری گفت: استفاده از این ماده علاوه بر کاهش مصرف اوره در کشور اندونزی بهبود عملکرد تولید محصولات کشاورزی را در این کشور به همراه دارد.
وی ادامه داد: فناوری منحصر به فرد اورمیک در اختیار انحصاری شرکت فن آور نانون پژوهش مرکزی (بایو زر) قرار دارد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: نمونه های آزمایشی استفاده از عنصر اورمیک در کشور اندونزی انجام شده است و با موافقت آمیز بودن این نمونه ها تولید انبوه این ماده آغاز می شود.
دری افزود: ارزش مالی تفاهمنامه شرکت فناور نانو پژوهش مرکزی با کشور اندونزی حدود 20 میلیون دلار است و رقم این تفاهم نامه در صورتی که مشکلات حاشیه ای و سیاسی رخ ندهد قابل افزایش است.
مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال 62 و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال 72 به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79 با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال 94 با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.
این مرکز دارای بخش های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح های تحقیقاتی فراهم کرده است.
2 ایستگاه از این ایستگاه ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوانداری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) بصورت استانی فعالیت می کنند.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.