اینجا در طبقه فوقانی یکی از مجتمع های تجاری اراک چراغ کارگاهی به دور از هیاهوی حاکم بر سایر واحدهای تجاری روشن است و استادی با صفا و ماهر به تولید مصنوعات ظریف تلفیقی و زیورآلات با بهره گیری از هنر قلمزنی و ابداعات خاص مشغول است، آثاری که هر کدام در خود رد پای عشق، خلاقیت و زندگی را دارد و جز با قریحه و سرپنجه هنرمندانه شناسنامه ای دیگری نمی توان برایشان متصور شود.
هر یک از این زیورآلات و آثار هنری فلزی در خود ردپایی از هویت و اصالت فرهنگی و هنری را حفظ کرده که هر بیننده ای را به ذوق می آورد، آثار برجسته ای که به مدد کیفیت و مخاطب پسندی در آن سوی مرزها نیز شهرت دارد و سالانه شماری از آن ها به صورت چمدانی به آمریکا، کانادا، امارات، پرتغال، استرالیا، ترکیه و انگلیس ارسال می شود و پرچم هنرمندان ایران زمین و خطه اراک را در اقصی نقاط جهان بالا نگه داشته است.
خالق این آثار فاخر و چشم نواز استاد «محمد خورشیدی» است که در نهایت گمنامی در شهر خودش، در کارگاه دنج و آرامش حرف های زیادی را در عرصه هنر قلمزنی تلفیقی دارد و توانسته در بازه زمانی 13 ساله در رشته هنری خود بدرخشد و پرورنده شاگردانی برای پیشبرد هدف هنری خود باشد.
با او به گفت و گو نشستم تا از فرصت ها و خواسته هایش برایمان بگوید و رشته نوپای قلمزنی تلفیقی را بیشتر معرفی کند.
استاد خورشیدی کار قلمزنی را از سال 84 در محضر هنرمند فرهیخته «محمد مهدی باباخانی» آغاز کرده است و علاقه و اشتیاق به هنر قلمزنی باعث شده که وی شغل خود را در شرکت واگن پارس اراک کنار بگذارد و تمام وقت در کارگاه قلمزنی مشق عشق کند.
فلز سخت و بی روح با طرح های جذاب و کاربردی در دستان این هنرمند جان می گیرد و مصنوعات چشم نواز و و با اصالتی متولد می شوند که هر یک در نوع خود کم نظیر هستند و ظرافت و مهارت در جای جای ساخت آن موج می زند.
این هنرمند جوان با استفاده از فلز طلا و نقره به صورت تلفیقی انواع مصنوعات نفیس را به سفارش اهل ذوق می سازد که مشاهده نمونه های آن در زیورآلات، جعبه های قرآنی، انواع تزئینات کوچک خانگی هر بیننده ای را به وجد می آورد.
بر سینه دیواره کارگاه بی تکلف استاد تابلویی نصب شده که حکایت از کسب درجه یک هنرمندی درقلمزنی تلفیقی دارد و با وجود همه توان هنری جایگاه این هنرمند و کار ارزشمندش آنگونه که باید در حوزه صنایع دستی استان مرکزی و کشور معرفی نشده است.
استاد خورشیدی می گوید که در طول 11 سال بیش از 200 شاگرد و دوستدار فراگیری هنر قلمزنی را در سطح کشور آموزش داده و اکنون 23 شاگرد در دیار آفتاب و 15 شاگرد در پایتخت دارد و با وجود آنکه آن سوی مرزها و در کشورهای آمریکا، کانادا، ترکیه، امارات، پرتغال، استرالیا، ترکیه و انگلیس آثار قلمزنیش طرفداران خود را اما در ایران و در شهر خودش گمنام است و دلش می خواهد که این هنر ارزشمند رتبه و جایگاه خودش را بیابد.
بیش از850 قطعه مصنوعات نفیس قلمزنی تلفیقی شامل زیور آلات، دیوارکوب، ظروف و آثار حجمی با ابعاد و طرح های متنوع توسط این هنرمند خلاق ساخته شده که برخی از آن ها ویژگی های منحصر به فردی دارند و از نظر هنری قیمتی ندارند.
این استاد برجسته معتقد است: با وجود اینکه بخش عمده آموزش صنایع دستی برعهده آموزش فنی و حرفه ای است اما، مباحث آموزشی به روز نیست و نمی توان با ارایه مطالب آموزشی قدیمی، تکراری و بدون خلاقیت فراگیران دارای خلاقیت و تحول آفرین در رشته قلمزنی تربیت کرد.
این هنرمند قلمزن از تصاحب بازار صنایع دستی ایران توسط مصنوعات تولیدی چین، هند، پاکستان و برخی کشورهای اروپایی ابراز نگرانی کرد و گفت: ایران مهد ذوق هنری و صنایع دستی خلاقانه و جذاب است و در تولید صنایع دستی در هر رشته ای باید مشتری مداری و خلاقیت محور تولید باشد و مسئولان باید در این خصوص از خواب خرگوشی بیدار شوند و گنج پنهانی را که در اشتغال و تولید ثروت صنایع دستی نهفته را غنیمت بشمارند.
استاد خورشیدی گفت: قلمزنی تلفیقی مولود ابتکار در پیوستگی تکنیک های مشبک فلز، مخراج کاری و قلمزنی بر فلز است که اقبال زیادی در مخاطبان دارد و در شرایطی که بیکاری چالش کشور محسوب می شود تربیت نیروی انسانی ماهر در این رشته و هدایتگری و حمایت موثر از آنان در بادر قلمزنی آثاری را خلق کرده است که مورد توجه نسل جوان بوده و بازار فروش را به چالش کشیده است.
مطالعه و نیازسنجی در بازار باعث شده تا خلاقیت در قلمزنی بر مس، طلا و نقره زایش پیدا کند و هنرمندان با نگاه نو در تولید مصنوعات دستی و هنری بکوشند که این سرمایه بزرگی است و باید دامنه تولید کاربردی و همراه با ذوق هنری در رشته های صنایع دستی روز به روز گسترده تر شود.
استاد خورشیدی می گوید: روزآمدی هنر مقوله مهمی است که من تلاش کردم در سایه شیوه هنری و ابتکار آن را برجسته کنم و کیفیت در کار قلمزنی را با نوع آوری آمیختم و به نیاز بازار پاسخ گفتم.
این هنرمند جوان معتقد است: باید دلایل تضعیف صنایع دستی توسط کارشناسان این حوزه شناسایی شود و با قالب های مشتری پسند به ماندگاری و رونق رشته ها و درآمد زایی آن ها کمک شود.
اگرچه هنرمند خمیرمایه های ذوق و مهارت خود را شیوه های سنتی می گیرد اما، ماندن در پیچ و خم تکرار و روزمرگی باعث می شود که از قافله رونق هنری جامانده و رکود را تجربه کند.
هنرمندی ماندگار است که از چشمه خلاقیت و ظرفیت خلق اثر منطبق با نیاز روز جامعه بهره بگیرد و با ایده های نو و جذاب در رشته خود تحول آفرین باشد.
استاد خورشیدی بسته حمایتی متولیان از اهالی هنر های دستی و سنتی را نیازمند بازنگری دانست و افزود: هنرمند برای خلق آثار ماندگار باید آرامش فکری و پشتیبانی موثر داشته باشد و با وجود بهره مندی از مدرک درجه یک هنری و صرف وقت زیاد حتی از داشتن بیمه محروم هستم در حالیکه زمینه های تامین آتیه برای مشاغل هنری انگیزه مداری نسل جوان را در گرایش به این حوزه تقویت می کند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: هنرهای تلفیقی دریچه گشاده به روی رونق هنرهای دستی است و استاد خورشیدی از هنرمندان برجسته، توانمند، صاحب ذوق توانسته به خوبی در رشته قلمزنی و در راستای این هدف نقش آفرینی کند و در زمره ذخایر هنری استان باشد.
«قاسم کاظمی» افزود: این هنرمند جوان توانسته با شیوه نو قلمزنی و مشبک فلز نشان ملی بگیرد و امسال به عنوان برگزیده استان در راستای کسب مهر اصالت جهانی معرفی شده است.
وی اظهار داشت: از سال 89 تا 93 فرصتی برای هنرمندان صنایع دستی فراهم شد تا از بیمه بهره مند شوند و در این بازه زمانی 2 هزار هنرمند در زمره بیمه شدگان قرار گرفتند.
وی توضیح داد: بیمه هنرمندان در کلان کشور از سال 93 مسکوت مانده و امسال با تفاهم نامه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی با صندوق بازنشستگان روستایی و عشایر، هنرمندان می توانند زیر چتر حمایت بیمه قرار گیرند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: به منظور استفاده از ظرفیت هنری این قلمزن جوان دوره « به آموزی» قلمزنی با مربیگری وی در شهرستان خمین برگزار شده است.
کاظمی افزود: معرفی این هنرمند به جشنواره فجر، معرفی 2 اثر فاخر وی برای کسب مهر اصالت جهانی و بهره گیری از تصاویر آثار این هنرمند در کارت پستال نوروزی از اقداماتی است که مجموعه صنایع دستی استان در حمایت از این هنرمند فرهیخته انجام داده است.
از 295 رشته صنایع دستی فعال کشور 110 رشته در استان مرکزی دایر است.
6991/ 6013/
گزارش از معصومه ابراهیمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.