پانزدهم اکتبر (23 مهر) به عنوان روز جهانی عصای سفید نام گذاری شده و مجالی است تا یک روز با روشندلان در چالش ها و خواسته ها مرور شود و تصمیم سازان را برآن دارد تا تلاش مضاعفی را برای پوشاندن ضعف های رفاهی، اشتغالزایی و خدمات بهینه به نابینایان به کار گیرند.
هر چند کاربرد عصا به عنوان وسیله‌ کمکی در رفت و آمد نابینایان از سده ها پیش متداول بوده ولی به کار گیری عصای سفید به شکل امروزی و به عنوان نماد بعد از جنگ جهانی اول رایج شد و در سال 1921میلادی «جیمز بیگز» عکاس انگلیسی که در سانحه‌ای بینایی خود را از دست داده‌ بود برای در امان ماندن از تصادف حین رفت و آمد در خیابان‌های اطراف محل زندگی خود ابتکار استفاده از عصای سفید را به کار برد.
دو پژوهشگر آمریکایی نیز قانون عصای سفید را نوشتند و 15 اکتبر به عنوان روز جهانی نابینایان تعیین شد، روزی که باید حقوق این قشر برجسته مطرح شود و فرصت های برابر برای حضور این افراد با وجود محدودیت ها در جامعه فراهم آید.
عمده درخواست نابینایان و کم بینایان با وجود محدودیت فیزیکی این است که نگاه ترحم آمیز جامعه از آنان گرفته شود و با فرصت سازی و مهارت های هدفمند شرایطی فراهم آید تا این قشر بتوانند مثل سایر افراد شغلی داشته باشند و زندگیشان را بدون حمایت های افراطی دیگران به پیش ببرند و نمونه های متعددی از روشندلان موفق درجامعه وجود دارند که مصداق بارزی برای این مدعا هستند.
عملی شدن قوانین و اصلاح موانع شهری و نواقص موجود در ساختار تاسیسات خدماتی از دیگر خواسته های روشندلان است چرا که آنان را در آمد شد و انجام امور روزمره با مشکلات جدی مواجه می کند و تصمیم سازان و مجریان امور عمرانی و اجرایی باید این مسایل را سرلوحه کار قرار دهند.
جمعی از نابینایان خمین در گفت وگو با ایرنا رعایت نشدن قانون 3 درصد در ایجاد فرصت شغلی را از دیگر مشکلاتشان دانستند و خواستار حمایت های اصولی و اجرای موثر قانون از سوی مسئولان برای این قشر از جامعه شدند.
آنان افزودند: نداشتن درآمد روشندلان را به قشری سربار تبدیل می کند درحالیکه آنان توان زیادی در باروری استعدادهایشان دارند و اگر فرصت های موثر ایجاد شود بسیاری از چالش ها و مشکلات از مسر زندگی آنان محو می شود و می توانند به عنوان شهروند مولد و مفید در خدمت جامعه باشند.
آنان می گویند: انتظار است که مسئولان از حیطه شعار به عمل آمده و موانع معماری شهری را که روشندلان و سایر معلولان را رنج می دهد برطرف کنند و فضایی ایمن و مناسب را برای استقلال و فعالیت این قشر در جامعه آماده کنند.
یکی از نابینای خمین گفت: با وجود محدودیت در بینایی توانستم معلم شوم و از سال 88 به عنوان مدرس فعالیت خود را در مدارس عادی آغاز کردم که این خود گواهی از توان روشندلان برای انجام امور است اگر کارآفرینان و مسئولان آنان را باور کنند.
«مریم مجدی» افزود: اما نگاه ترحم آمیز و خودکم بین جامعه در شرایط کاری من نیز خود را نشان داد به طوریکه تقریبا کاری به من سپرده نمی شد و باور لازم از اینکه یک روشندل نیز می تواند مدرس خوبی باشد نداشتند.
این معلم نابینا ادامه داد: امکانات رایانه گویا که از امکانات لازم برای معلم نابینا است برای من وجود نداشت و متاسفانه والدین دانش آموزان از اینکه از سرویس مدرسه برای رفت و آمدم استفاده کنم گلایه می‌کردند.
مجدی ادامه داد: نابینایان توقعی از مسئولان ندارند فقط می خواهند حداقل ها در اصلاح نواقص معابر عمومی، مراکز آموزشی، دانشگاه ها و مراکز تفریحی رعایت شود و با درک شرایط یک فرد معلول به نابینایان نیز اجازه دهند که زندگی روزمره خود را با دردسرهای کمتری سپری کنند.
این شاعر غزل سرا تاکید کرد: افراد نابینا احساسات قوی دارند و برخلاف انسان های عادی دنیای پیرامون خود را بهتر درک می کنند.
یکی دیگر از کم بینایان خمین که حافظ کل قرآن است، گفت: با تلاش در دوران تحصیل برنده مسابقه حفظ سوره نباء شدم که هدیه این پیروزی سفر مکه بود و پس از آن نیز کل کتاب وحی را حفظ کردم که سعادتی بزرگ برای من است.
«پوریا نادری» افزود: دوران ابتدایی را در مدرسه استثنایی گذرانده و در دوره راهنمایی وارد مدرسه نمونه شدم و دبیرستان را در مدرسه تیزهوشان آغاز کردم اما به علت اینکه این مدرسه رشته علوم انسانی نداشت مجبور شدم در دبیرستان نمونه ادامه تحصیل دهم.
وی ادامه داد: در مدت یک سال و دو ماه قرآن را با استفاده از خط بریل و گوش دادن به لوح فشرده قرآنی حفظ کردم ودر زمره 35 نخبه قرآنی کشور شناخته شده و در 16 سالگی عضو بنیاد ملی نخبگان شدم.
این حافظ روشندل قرآن کریم ادامه داد: با اینکه امکانات آموزشی و نرم افزارهای مناسب در این شهرستان برای نابینایان و کم بینایان وجود ندارد کوشیدم که در تحصیلات همواره برتر باشم چرا که می خواهم به افراد عادی بگویم محرومیت از دیدن به معنای محدودیت نیست و باید نگاه ها به معلولان تغییر کند.
نادری اظهار داشت: در آزمون سراسری امسال موفق به قبولی در دانشگاه فرهنگیان و رشته حقوق دانشگاه تهران شدم و تحصیل در رشته حقوق را انتخاب کردم.
وی تاکید کرد: تسهیل حضور این قشر در جامعه و استفاده از امکانات شهر مساوی با سایر شهروندان خواسته تمام افراد نابینا است.
نادری تاکید کرد: امکانات آموزشی، فرهنگی و تفریحی باید برای تمام شهروندان جامعه برابر باشد و هیچکس به دلیل معلولیت جسمی نباید خانه نشین شود.
وی گفت: مسئولان به نابینایان اعتماد ندارند و این نهایت کم لطفی است درحالیکه بسیاری از روشندلان در تعهد و دقت در کار حتی بهتر از افراد معمولی هستند و باید فرصت ها برای بروز خلاقیت و استعدادهای این قشر فراهم شود.
یکی دیگر از نابینایان خمین گفت: آموزش، تردد و اشتغال از عمده ترین مشکلات نابینایان است.
«میثم رمضانی » افزود: بالا بودن هزینه تهیه وسایل کمک آموزشی و در نظر نگرفتن فضای مناسب ویژه نابینایان در دانشگاه باعث شده برخی از نابینایان نتوانند وارد دانشگاه شوند.
وی ادامه داد: مناسب نبودن وسایل نقلیه عمومی و معابر شهری برای تردد نابینایان، نصب نشدن چراغ راهنمایی ویژه عابران نابینا، کمبود مسیرهای برجسته در پیاده روها، اختلاف سطح بسیاری از پیاده روها و اجرای حفاریهای بسیار توسط شرکتهای خدمات رسان مهمترین مشکلات روشندلان در تردد در سطح شهر است.
رمضانی گفت: سهمیه استخدام سه درصدی معلولان در ادارات دولتی در این شهرستان اجرایی نمی شود و این موضوعی است که مسئولان باید در قبال آن به جامعه روشندلان پاسخگو باشند.
وی اظهار داشت: توجیه نبودن کارفرمایان به توانایی های نابینایان و کم بینایان و اجراییی نشدن آیین نامه ها و بخش نامه های موجود در خصوص به کارگیری 60 درصد اپراتورهای تلفن از میان نابینایان مندرج در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از مشکلات دیگر نابینایان است.
شهردار خمین با اشاره به مناسب سازی معابر شهری، افزود: اصلاح نواقص معماری و محیط شهری برای استفاده معلولان در دستور کاراست.
«ابوالفضل مرتضییان» اظهار داشت: بر این اساس مسیر ویژه نابینایان در گلزار شهدا، بلوار شهید بهشتی و بلوار منتظری جنوبی و پازل سکه ای تی شکل در ابتدا و انتهای مسیر و بر سر تقاطع ها به منظور استفاده نابینایان ایجاد شده است.
وی،ایجاد رمپ ویژه عبور صندلی چرخدار و کالسکه کودکان در محل هایی که اختلاف ارتفاع دارد، اجرای راه بند ویژه عبور صندلی چرخدار در مسیرهای رمپ به منظور جلوگیری از ورود موتورسیکلت و ساخت راه بند ترافیکی در محل تقاطع با خیابان ها و محل پل هارا از اقدامات مناسب سازی شهری در سال جاری عنوان کرد.
رئیس بهزیستی خمین گفت: پرداخت کمک هزینه های درمانی، تحصیلی و اعطای وسایل مخصوص نابینایان مانند عصای سفید از جمله حمایت های این نهاد از افراد نابینا است.
«اسماعیل خانجانی » ادامه داد: به منظور مناسب سازی معابر برای این افراد نشست های متعددی در شهرستان برگزار می شود و شهرداری در بازسازی معابر عمومی مسیر ویژه نابینایان را اجرا می کند.
رئیس بهزیستی خمین تاکید کرد: توانمندسازی نابینایان با شناخت استعدادها به منظور استقلال این افراد رویکرد این نهاد حمایتی است.
2 هزارو 421 معلول تحت پوشش نهاد حمایتی بهزیستی است که 242 نفراز آنان نابینا، کم بینا و نیمه بینا هستند.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.