«محمود بارانی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: عملیات اجرایی پایانه صادراتی پسته زرندیه از 12 سال پیش آغاز شده و تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی توضیح داد: یکی از دلایل روند کند در اجرای این طرح مهم این است که تعاونی پسته کاران هیچ گونه تسهیلات بانکی دریافت نکرده و همه فعالیت های عمرانی و ایجاد زیر ساخت های عملیاتی این طرح توسط بخش خصوصی انجام گرفته است.
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی هامون سبز زرندیه اضافه کرد: با راه اندازی پایانه صادراتی پسته عملیات سرب بندی، جداسازی و بسته بندی کل پسته تولیدی استان های مرکزی، قم، تهران، قزوین و سمنان در این مرکز قابل انجام است و نزدیکی زرندیه به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)نیز این امکان را فراهم می کند که صادرات پسته با برند زرندیه در کوتاهترین زمان و با سهولت محقق شود.
بارانی ادامه داد: در چشم انداز اولیه پایانه صادراتی پسته زرندیه امکان فرآوری 20 هزار تن پسته با فرایندهایی از قبیل بسته بندی، سرب بندی ،جداسازی و اجرای سفارش مشتریان وجود دارد و این حجم حتی می تواند تا سقف 50 هزار تن در سال نیز افزایش یابد.
مسئول نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی زرندیه گفت: 50 میلیارد ریال منابع مالی تاکنون برای پیشبرد عملیات اجرایی پایانه صادراتی پسته زرندیه سرمایه گذاری شده است و بانک کشاورزی نیز قول مساعد در پرداخت 25 میلیارد ریال تسهیلاترا داده که این ارقام با احتساب هزینه 700 میلیون ریالی از سوی تعاونی هامون سبز زمینه بهره برداری از این طرح مهم را تا پایان امسال مهیا می کند.
بارانی در خصوص خسارات وارده به باغ های پسته شهرستان زرندیه‌ گفت: پسته این شهرستان نسبت به سایر مراکز تولید پسته کشور به مراتب وضعیت بهتری دارد و در حالی که امسال 90 درصد پسته استان کرمان بر اثر گرما و سرما دچار خسارت شده است.
رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی هامون سبز زرندیه اظهار داشت: برای برداشت پسته در دشت سلطان احمدلو بیش از سه هزار نفر مشغول به کار هستند.
به گفته این مسئول،‌ پسته ارگانیک منطقه زرندیه به کشورهای اروپایی از قبیل آلمان، فرانسه و سوئیس صادر می شود.
شهرستان زرندیه با بهره مندی از حدود 11 هزار هکتار باغ مثمر پسته به عنوان قطب تولید این محصول در کشور شناخته می شود.
6539/4896/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.