به گزارش ایرنا، سید« علی آقازاده » روز سه شنبه در حاشیه برگزاری آیین تعزیه سیار اراک که با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار مرکزی در بازار تاریخی این کلانشهر برگزار شد، افزود: دشمنان ایران اسلامی با سوء استفاده از سایت ها و فضای مجازی نسل جوان و نوجوان کشور را مورد هدف جنگ نرم خود قرار داده اند و کلید مقابله با این هجمه ها ترویج تفکر ولایی و نهادینه کردن مکتب عاشورایی در جامعه به خصوص برای نسل جوان است.
وی ادامه داد: مردم ایران اسلامی در چهار دهه حیات نظام اسلامی با پیروی از مکتب عاشورایی و فرهنگ ایثار و شهادت از انقلاب اسلامی حراست کرده اند و امروز نیز با آگاهی از دسیسه اقتصادی دشمنان با همه توان در صحنه هستند و با همدلی و برنامه محوری از مشکلات عبور می کنند.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت غنی جوانان متعهد و دانشمند در قله اقتدار علمی و نظامی منطقه و جهان قرار دارد و باید با تلاش و پشتکار بیش از پیش به افتخارات نظام اسلامی افزوده شود.
تعزیه سیار در بازار اراک هر سال همزمان با هشتمین روز از ماه محرم الحرام در قالب کاروان سوگواری سالار شهیدان در بازار تاریخی این کلانشهر برگزار می شود.
در آغاز این آیین نوازندگان نقاره ها و طبال ها که سوار بر شتر با نواختن مارش عزا وارد بازار تاریخی اراک شدند و پس آن نیز گروه های تعزیه خوان پشت سر هم حرکت کرده و برنامه های خود را ارائه دادند.
قسمت هایی از تعزیه های شهادت حضرت عباس(ع)، شهادت حضرت مسلم(ع)، شهادت حضرت علی اکبر(ع)، شهادت حضرت قاسم(ع) و شهادت حر توسط 100 شبیه خوان در 15 گروه مجزا امروز در مجموعه تاریخی بازار اراک اجرا شد.
بازار تاریخی اراک که حدود یک کیلومتر طول دارد، به دلیل برخورداری از سقف های سیزی( قوس دار ) بهترین قابلیت در انعکاس صدا را دارد و مکان مناسبی برای اجرای تعزیه است.
بافت قدیم شهر اراک دارای 2 محله به نام حصار و قلعه است که کانون اجتماع هیات های مذهبی و مدیریت تعزیه در این منطقه تمرکز دارد.
تعزیه سیار بازار اراک از سال 1361 تعطیل شده بود که از سال 1392 به همت مسئولان هیات مذهبی قلعه اراک دوباره این سنت احیا کشد و امسال نیز هیات مذهبی حصار در برگزاری این آیین مشارکت دارد.
این آیین چهار شنبه (تاسوعا) و پنجشنبه( عاشورا) نیز برگزار می شود.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.