« مجید آنجفی » روز پنجشنبه درنشست برنامه ریزی کشت محصولات پاییزه درمحلات افزود: 240 هزار تن گندم در سال زراعی گذشته در این استان تولید شد که 68 هزار تن آن در جریان خریداری از کشاورزان به دلیل غیر استاندارد بودن و سن زدگی بالا برگشت داده شد.
وی اظهارداشت: با وجود افزایش خرید گندم مازاد برنیاز کشاورزان در سال زراعی جاری به 320 هزار تن گندم میزان گندم بی کیفیت به 12 هزار تن کاهش داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت : استان مرکزی 68 درصد بیش از تعهد خود محصول استراتژیک گندم را در سال زراعی جاری تولید و به نرخ دولتی خریداری کرده است.
آنجفی افزود: تعهد این استان برای تولید گندم در سال زراعی جاری 190 هزار تن بود که 320 هزار تن از این محصول برداشت و خریداری شد.
وی ادامه داد: با تمهیدات اندیشیده شده برای کشت پاییزه در سال زراعی 98 ،با استفاده از امکانات سخت افزاری، نرم افزاری و توان تکنیکی کارشناسان پیش بینی می شود کیفیت محصول تولیدی در سال آینده بهتر باشد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بیشترین گندم تولیدی امسال استان مربوط به شهرستان ساوه و کمترین آن در محلات و دلیجان گزارش شده است.
«غلامحسین خدرایی» افزود: 375 هزار تن گندم آبی و دیم با میانگین تولید گندم دیم یکهزار و 119 کیلوگرم و چهار هزار و 436 تن گندم آبی در استان تولید شده است .
وی ادامه داد: محصول گندم امسال از سطح زیر کشت گندم آبی 180 هزار هکتار و گندم دیم 45 هزار هکتار برداشت شده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: هفت هزار و 732 تن بذر مرغوب، 34 هزار و 668 تن کود اوره، 2 هزار و 225 تن کود فسفات، سه هزار و 350 تن کود پتاس بین بهره برداران توزیع می شود.
خدرایی افزود: نیاز بذری گندم این استان 13 هزار تن و جو چهار هزار و 550 تن است که نیمی ازآن در داخل استان تولید و عرضه می شود.
وی بیان کرد: استفاده از بذور اصلاح شده و مرغوب بهره وری تولید گندم را تا 30 درصد افزایش می دهد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بر اساس اعلام وزارتخانه 14 میلیون تن گندم در سال زراعی آینده باید در کشور تولید شود که سهم استان مرکزی از آن 380 هزار تن است.
خدرایی اظهارداشت: پیش بینی می شود که بیش از سهم تکلیفی گندم در سال زراعی آینده در استان مرکزی محصول برداشت شود.
وی به کارشناسان، مروجان و مدیران توصیه کرد: زمان کشت پاییزه به شرایط اقلیمی بستگی دارد و بایستی قبل از آغاز بارندگی کشت شود .
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 2 هزار و 860 میلیارد ریال با کامزد 18 درصد امسال برای کاشت پاییزه تخصیص یافته است.
خدرایی افزود: 90 میلیارد ریال برای کشت کلزا، 880 میلیارد ریال برای جو و یکهزار و 99 میلیارد ریال برای گندم تخصیص یافته است.
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 90 درصد از اعتبارات تخصیصی خط مکانیزاسیون بخش کشاورزی این استان در پنج سال اخیر جذب شده است.
«علیرضا کیشانی » افزود: در این مدت یکهزار و 650 میلیارد ریال برای افزایش ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی این استان تخصیص داده شده که یکهزار و 480 میلیارد ریال آن جذب شده است.
وی اظهارداشت: برای افزایش ضریب مکانیزاسیون خط اعتباری از سال 92 راه اندازی شد تا با پرداخت تسهیلات ماشین آلات بخش کشاورزی نوسازی شود.
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در سال اول 100 درصد، دوم 90 درصد ، سوم 111 درصد و در سال 95 ، 129 درصد اعتبارات تخصیصی به استان جذب شد.
کیشایی افزود: استقبال برای دریافت اعتبارات این بخش در سال زراعی قبل مطلوب نبود و جذب اعتبار 46 درصد از تخصصی 287 میلیارد ریال بود.
وی با بیان اینکه میانگین جذب اعتبارات از خط مکانیزاسیون کشاورزی در پنج سال اخیر 90 درصد است، افزود: استان مرکزی از نظر جذب و افزایش ضریب مکانیزاسیون در جایگاه اول تا سوم کشور قرار دارد.
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: خنداب، شازند، تفرش و آشتیان با 100 درصد جذب رتبه های اول تا چهارم استان را در جذب اعتبارات این بخش دارند.
کیشایی افزود: بیش از 37 درصد اعتبارات خط مکانیزاسیون کشاورزی این استاندر سال زراعی جاری جذب شده است.
وی گفت: در مجموع در پنج سال اخیر چهار هزار و 308 بهره بردار تسهیلات مکانیزاسیون دریافت کردند و به همین نسبت دستگاه و ماشین آلات به بخش کشاورزی استان وارد شد.
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 2 هزار و 372 تراکتور زراعی ، 54 تراکتور باغی ، 103 کمباین ، 235 سم پاش ، 345 دستگاه بذرکار و 215 انواع دستگاه خاکورز حفاظتی وارد چرخه ماشین آلات کشاورزی استان مرکزی شد.
کیشایی گفت: خرید و تزریق این تجهیزات و ماشین آلات به بخش کشاورزی استان مرکزی، ضریب مکانیزاسیون این بخش از یک و سه دهم درصد اسب بخار در هر هکتار درسال 92 اینک به یک و 63 دهم درصد اسب بخار در هکتار افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه ورود این دستگاه ها تاثیربه سزایی را در نوسازی ماشین آلات داشته است، ادامه داد: 50 درصد از ماشین آلات بخش کشاورزی این استان فرسوده است چراکه ورود دستگاه جدید فرسودگی دستگاه قدیمی را به دنبال دارد.
کیشایی تاکید کرد: تسهیلات مکانیزاسیون روان ترین منابع مالی اعطایی در سطح استان است که به سهولت پرداخت و توزیع می شود و می طلبد کشاورزن برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.
رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: 410 میلیارد ریال امسال برای مکانیزاسیون ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی استان تخصیص یافت.
کیشانی افزود: بیش از 100 درصد برای دریافت تسهیلات مکانیزاسیون به بانک معرفی شدند و 37 و نیم درصد اعتبارات در استان جذب شد.
وی ادامه داد: 335 تراکتور، 41 تراکتور باغی ، 20 دستگاه کمباین، 330 دستگاه تجهیزات زراعی، 157 دستگاه باغی، 399 دستگاه شیلات ، دام و طیور و 69 دستگاه تجهیزات جنگل ها امسال باید به تجهیزات و دستگاه های کشاورزی استان وارد شود.
استان مرکزی در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.

7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.