به گزارش ایرنا، «محمد علی عروجی» روز دوشنبه در حاشیه آیین گرامیداشت روز بهورز در گفت وگو با ایرنا افزود: 98 بهورز آموزش دیده شامل66 بهورز زن و 32 بهورز مرد به 30 هزار نفر از جمعیت روستاهایی شهرستان خدمات مختلف بهداشتی ارائه می دهند.
وی توضیح داد: سرشماری سالانه و ثبت اطلاعات خانوارها، آموزش بهداشت عمومی، تشکیل گروه های داوطلب و شوراهای محلی، مراقبت از زنان باردار، آموزش مراقبت های بعد و قبل از زایمان، آموزش و مراقبت های تغذیه ای، نظارت بر موازین بهداشت حرفه ای و مراقبت از دانش آموزان و بهداشت مدارس، از جمله مهمترین خدمات بهورز در روستا است.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خمین گفت: مسئولیت مراقبت های عمومی، بهداشت حرفه ای، درمان های ساده علامتی واکسیناسیون کودکان گوشه ای از خدمات بهورزان است که در راستای توسعه برنامه های نظام سلامت دنبال می شود.
عروجی یادآور شد: نقش بهورزان در سلامت جامعه حیاتی است و کاهش مرگ و میر مادران و کودکان به دلیل تلاش بهورزان است.
وی تصریح کرد: خدمات بهورزان در دورافتاده ترین روستاها از اشاعه بیماری در جامعه جلوگیری و به افزایش سلامت جامعه شهری کمک می کند.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خمین گفت: فعالیت بهورزان بخشی از خدمات توسعه ای و بهداشتی محسوب می شود که دولت برای آبادانی و عمرانی روستاها و مقابله با مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها ارائه می کند.
«جواد جواهری»افزود: بهورزان در خط مقدم سلامت جامعه هستند و تاثیر ارزشمندی در افزایش و بهبود شاخص های سلامت دارند.
وی عنوان کرد: بهورزان در آموزش مولفه های بهداشت، ارائه خدمات پیشگیری و مراقبت از بیماری، ارائه شیوه های صحیح ی تغذیه ای و بهداشت خانواده ، مدارس و بهداشت محیط نقش تاثیرگذاری دارند.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خمین گفت: این دانشکده همواره آموزش های علمی و تخصصی به بهورزان شهرستان به منظور به روز بودن آنان ارائه می دهد.
در این آیین از 10 بهورز نمونه و بازنشسته این شهرستان تجلیل شد.
شهرستان خمین دارای 180 آبادی با 40 هزار نفر جمعیت است.
12 شهریور به دلیل راه اندازی نخستین خانه بهداشت در منطقه چانقرانلو روستای حیدرلو در مرز پل ارومیه به عنوان روز بهورز نامگذاری شده است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.