شهرستان سوادکوه با توجه به کوهستانی بودن و بارش باران‌ های فصلی همواره در معرض سیل و آبگرفتگی قرار دارد.
طبق آمارها ، با هر بارندگی شدید در مناطق بالادست و کوهستانی شهرستان سوادکوه شاهد طغیان رودخانه تلار و جاری شدن سیل هستیم که به دلیل نزدیک بودن زمین های کشاورزی در حریم این رودخانه ، هر ساله خسارت هایی را به بخش کشاورزی وارد می کند .
سیل ویران گر تیر‌ماه سال 94 باعث تخریب چندین واحد ساختمانی، پل ‌ها ، معابر و زمینهای کشاورزی اطراف رودخانه تلار در شهر زیراب از شهرستان سوادکوه شده بود .
همچنین 26 اردیبهشت ماه امسال، جاری شدن سیل در شهرستان سوادکوه به حدود 80 هکتار از بخش شالیزاری در مناطق بالادست زیراب و روستاهای اتو ، پیرنعیم ، کچید و پاشیکلا خسارت وارد کرد و بارندگی مجدد روز یازدهم مردادماه نیز خسارتهایی را به سردهنه های کشاورزی در مناطق بالادست خطیرکوه وارد کرده است .
** ایجاد پوشش گیاهی برای جلوگیری از سیلاب موثر است
کارشناس خاک و کشاورزی از شهرستان قائمشهر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص جاری شدن سیل و خسارت به بخش کشاورزی در مناطق بالادست شهرستان سوادکوه ، افزود : اکثر زمین های کشاورزی شهرستان سوادکوه در حریم بستر رودخانه تلار واقع شده که آب این رودخانه معمولا از وسط زمین های کشاورزی رد می‌شود اما همیشه حاوی حجم مشخصی آب نیست .
زهرا اشکیود اضافه کرد : در برخی موارد دبی آب رودخانه به دلیل بارش باران فراوان در بالادست ها طغیان کرده و از مسیر اصلی خود خارج شده و مشکلاتی را برای اراضی اطرافش ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد در بالادستها به دلیل نبود پوشش گیاهی روان ‌آبهای ناشی از بارندگی با تمام حجم وارد رودخانه می شود ، گفت : در نتیجه حجم آب زیاد می‌شود و علاوه بر آن چون حجم گل و لای زیاد است، سرعت آب افزایش پیدا می‌کند و در نهایت طغیان کرده و وارد زمین‌های اطراف شده و خسارت‌ های را ایجاد می‌ کند.
این کارشناس خاک و کشاورزی با اعلام اینکه در گذشته به دلیل پوشش ‌گیاهی مناسب در بالادست آب در خاک نفوذ می‌ کرد ، افزود : در نتیجه آب مازاد و آب های نفوذ یافته هم به آرامی آزاد و وارد رودخانه می ‌شد .
اشکیود با بیان اینکه مهمترین دلایل نبود پوشش گیاهی حضور دام بیش از ظرفیت مراتع است ، افزود : همچنین این روزها در مناطق بالادست ییلاقی ویلاسازی بدون هیچ گونه نظارتی در حال افزایش است و هیچ مسئولی نیز بر آن نظارت ندارد در حالی که مراتع مکانی برای تجمع برف است تا این پوشش گیاهی موجب ذخیره آب در خاک شوند.
وی با اشاره به اینکه مسئولان باید به جای دستکاری و هزینه اضافی برای رودخانه از آلودگی رودخانه هم بکاهند ، گفت : مسئولین ذیربط باید اقدام به ایجاد پوشش گیاهی و احیای آنها در بالادست کنند تا دیگر شاهد چنین سیلاب های عظیم نباشیم و همچنین بتوانیم کشاورزی خود را رونق ببخشیم .
این کارشناس با اعلام اینکه هنگامی که گیاه وجود داشته باشد، مانع برخورد شدید قطرات باران به سطح خاک می شود ، افزود : در نتیجه آب آرام آرام در خاک نفوذ پیدا می کند و آب باران بدون تبدیل شدن به سیلاب به پایین دست جاری می‌ شود.
یکی دیگر از کارشناسان رشته کشاورزی از شهرستان قائمشهر ایجاد سیل و آسیب به زمین های کشاورزی را دخل و تصرف غیرمجاز در حریم رودخانه ، تخریب منابع طبیعی و پوشش گیاهی اعلام کرد.
رضا کیانی راه های پیشگیری از خسارت ناشی از سیل را اجرای طرح های سازه ای مهار سیل ، لایروبی و بازگشایی مسیر رودخانه ، بهسازی و افزایش ظرفیت آبگذاری تقاطع رودخانه اعلام کرد .
وی با بیان اینکه همچنین آموزش در این امر بسیار حائز اهمیت است ، گفت : هدف از آموزش به کشاورزان ایجاد آمادگی در برابر سیلاب و لزوم توجه به هشدارهای صادره در این زمینه برای کاهش خسارت سیل است .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه نیز در خصوص خسارت سیل روز پنج شنبه ( یازدهم مردادماه ) به خبرنگار ایرنا ، گفت : کارشناسان بخش کشاورزی با رفتن به مناطق بالادست از منطقه خطیرکوه شهرستان سوادکوه ، خسارت سیل را مربوط به سردهنه های کشاورزی اعلام کرده اند.
محمد اسماعیلی ، افزود : جاری شدن سیل به هشت سردهنه کشاورزی در مناطق خطیرکوه ، سی متری و دوآب خسارت وارد کرده است .
وی دلیل وقوع سیل در مناطق بالادست را اصولی نبودن سردهنه در رودخانه اعلام کرد و گفت : همچنین تجاوز به حریم رودخانه باعث شد تا با هر بارندگی شاهد سیلاب و آسیب به بخش کشاورزی باشیم .
** بهره برداری سردهنه کردآباد در آینده ای نزدیک
مدیر آب منطقه ای شهرستان های سوادکوه ، قائمشهر و جویبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود :اکثر سردهنه ها در رودخانه تلار شهرستان سوادکوه سنتی است که سالانه نسبت به ترمیم این سردهنه ها اقدام می کنیم .
هادی نیک اختر تعداد سردهنه در حوزه رودخانه تلار از شهرستان سوادکوه را هفت سردهنه اعلام کرد .
وی با بیان اینکه سردهنه منطقه کردآباد از شهر زیراب بیشتر در معرض خطر وقوع سیل قرار گرفته است ، گفت : با مطرح کردن خطر پذیر بودن این سردهنه در فرمانداری ، نسبت به بتنی کردن سردهنه کردآباد اقدام کرده ایم .
مدیر آب منطقه ای شهرستان سوادکوه با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان آغاز شده است ، اضافه کرد : این طرح در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.
رودخانه تلار از گدوک تا دریا 163 کیلومتر است که از این میزان 80 کیلومتر مربوط به حوزه شهرستان سوادکوه است .
میزان دبی رودخانه تلار در هنگام طغیانی 480 متر مکعب برثانیه ، متوسط دبی 11 متر مکعب و حداقل دبی هم 6 دهم متر مکعب است.
** لایروبی رودخانه ، نیازمند تامین اعتبار
مدیر آب منطقه ای شهرستان سوادکوه با بیان اینکه راه دیگر برای جلوگیری از وقوع سیل لایروبی رودخانه تلار است ، گفت که نسبت به شناسایی نقاط آسیب پذیر اقدام کرده ایم و 9 نقطه آسیب پذیر در شهرستان سوادکوه شناسایی شده است .
نیک اختر با اشاره به اینکه در این شهرستان نسبت به لایروبی و اصلاح مسیر چهار نقطه آسیب پذیر اقدام کرده ایم ، افزود : مابقی نقاط آسیب پذیر در صورت تخصیص اعتبار لایروبی می شود.
مدیر آب منطقه ای سوادکوه همچنین درخصوص برداشت بی رویه شن و ماسه در حریم رودخانه ، گفت: در سه سال گذشته با بازدید های انجام شده کسانی را که در حریم رودخانه نسبت به برداشت شن و ماسه اقدام کرده اند را شناسایی و به دادگاه معرفی کرده ایم .
معاون فرماندار سوادکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از وقوع سیل ، با بیان اینکه طی چند سال گذشته نسبت به بتنی کردن سردهنه رودخانه کردآباد از شهر زیراب اقدام کرده ایم ، افزود: همچنین برای سردهنه کسلیان بودجه ای را در نظر گرفته ایم .
عین الله طالبی در خصوص اقدامات انجام شده برای سردهنه های سنتی در رودخانه تلار ، گفت : هر ساله با اعتبارات در نظر گرفته شده ، نسبت به ترمیم این سردهنه ها اقدام می شود.
سیل سال 94 در شهرستان سوادکوه 460 میلیارد ریال به بخش های زیربنایی ، کشاورزی ، واحدهای مسکونی و تجاری این شهرستان خسارت وارد کرد.
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.