سید محمد جعفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برنجکارانی که قصد فروش محصولشان به دولت را دارند پس از مراجعه به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان ها و اخذ معرفی نامه به مراکز خرید مراجعه بکنند .
وی ادامه داد : مسئولان مراکز خرید توافقی برنج مازندران موظفند برنج را از افرادی که دارای این معرفی نامه هستند ، بخرند .
مدیر عامل شرکت غله منطقه 2 گفت : برای جلوگیری از فعالیت دلالان خرید برنج و جلوگیری از اختلاط این محصول با هماهنگی صورت گرفته با جهاد کشاورزی مازندران ، این شیوه خرید محصول از کشاورزان در پیش گرفته شد .
وی زمان تعیین شده برای خرید توافقی برنج را 20 مردادماه اعلام کرد و افزود : البته احتمالا خرید این محصول قبل از تاریخ اعلام شده و زودتر انجام خواهد شد .
وی اضافه کرد : با تقسیم بندی منطقه ای خرید برنج در مازندران چهار مرکز در آمل ، بابل ، فریدونکنار و نکا مشخص شده است .
جعفری با اشاره به افزایش هشت درصدی قیمت خرید توافقی برنج در مقایسه با قیمت خرید توافقی سال گذشته اظهار داشت : نرخ خرید انواع برنج براساس درصد شکستگی از قرار هر کیلوگرم برای برنج های طارم 98 هزار و 280 ریال، شیرودی 58 هزار و 860 ریال و ندا و نعمت 52 هزار و 380 ریال تعیین شد .
وی افزود: به ازای هر درصد شکستگی بیش از هشت درصد، از قیمت برنج های خریداری شده براساس جدول پاکی کسر و شکستگی کمتر از هشت درصد به نرخ های مربوطه اضافه می شود.
مدیر عامل شرکت غله منطقه 2 گفت : حداکثر شکستگی قابل قبول 15 درصد و حداقل شکستگی قابل قبول برای پرداخت جایزه 5/7 (هفت و نیم) درصد می باشد.
وی ادامه داد : خرید توافقی برنج از کشاورزان استان مازندران تا 15 آذرماه سالجاری ادامه خواهد داشت.
روابط عمومی جهاد کشاورزی استان مازندران نیز اعلام کرد : برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی ، کارشناسان جهاد و غله در مراکز خرید برنج حضور دارند .
این کارشناسان کار ارزیابی و بررسی برنج ها را اتجام می دهند تا برنج های مورد نظر برای خرید توافقی خریداری شود .
از نگاه و نظر دست اندرکاران بخش کشاورزی ، اعلام خرید توافقی برنج آنهم همزمان با برداشت این محصول دلگرمی برای برنجکاران است چرا که دغدغه های آنها برای فروش دسترنجشان برچیده می شود .
مازندران 230 هزار هکتار شالیزار دارد که پارسال به خاطر کمبود آب 213 هزار هکتار زیر کشت برنج رفت و امسال نیز سطح زیر کشت به 208هزار هکتار کاهش یافت.
سالانه حدود یک میلیون و 50 هزار تن برنج سفید در مازندران تولید می شود که بیشتر آن از ارقام کم محصول و با کیفیت طارم محلی ، صدری ، هاشمی و دم سیاه است .
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.