به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی آینده ( 97-98 )، بر اساس برنامه استقرار نظام آموزشی 6-3-3 در نظام جدید آموزش و پرورش، مقطع پیش دانشگاهی حذف و به جای آن پایه ابتدایی 6 ساله ، متوسطه اول 3 ساله و متوسطه دوم با استقرار پایه دوازدهم سه ساله خواهد شد.
علاوه بر این در سطح هنرستان فنی و حرفه ای و کار دانش که در گذشته فاقد پایه پیش دانشگاهی بود هم پایه دوازدهم مستقر شده و به سه سال متوسطه تبدیل می شود.
بر اساس سند تحول بنیادین باید تا پایان برنامه ششم 50 درصد از دانش آموزان استان و کشور به سوی رشته های فنی هدایت شوند تا نه تنها برای توازن رشته ای بلکه نیاز کشور را نیز تامین کنند.
مازندران با کارنامه بیش از 43 درصدی در هدایت تحصیلی دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای و کار دانش در سال تحصیلی گذشته، جایگاه خوبی را در میان استان های کشور داراست.
ازآنجا که جابه جایی در شاخه نظری فقط به انتقال از پایه پیش دانشگاهی به پایه دوازدهم خلاصه می شود، تغییر چندانی را شاهد نخواهیم بود.
بر اساس گزارشها، در سال تحصیلی پیش رو، بیش از 15 هزار دانش آموز رشته های فنی به پایه دهم در هنرستانهای فنی و حرفه ای و کار و دانش مازندران افزوده می شود که تعداد محصلین استان در رشته های فنی را به مرز 45 هزار نفر می رساند و نیازهای جدیدی به هنرستانها تحمیل می کنند.
تعداد 345 هنرستان مازندران در وضعیتی برای پذیرا شدن پایه دوازدهم و نظام آموزشی جدید به مهر ماه تحصیلی نزدیک می شوند که به گفته مدیران هنرستانها و مسئولان این حوزه در استان، این مدارس به لحاظ تجهیزات، نیروی انسانی و همچنین فضای آموزشی با کمبود و مشکلات جدی روبرو هستند.
**نیاز 150 میلیارد ریالی برای تجهیز کارگاهی هنرستانهای مازندران
معاون آموزش متوسطه استان مازندران گفت: برای تجهیز استاندارد کارگاه های هنرستان های استان مازندران در ورود به نظام جدید آموزشی، نیازمند 150میلیارد ریال اعتبار هستیم.
اسفندیار نظری افزود: این تجهیزات در زمینه های مختلف رشته های فنی و حرفه ای و کار دانش خواهند بود و اگر چنانچه اعتبار برای تامین و نوسازی تجهیزات کارگاهی تامین نشود، دانش آموزان در نخستین قدم با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.
وی همچنین ادامه داد: تاکنون حدود سه میلیارد ریال برای نوسازی و تامین تجهیزات کارگاهی هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش استان هزینه شده است، اما این بار اندکی از دوش آموزش و پرورش برداشته است.
او تاکیدکرد: با توجه به اهمیت تجهیزات و درس های عملی در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش، تامین نشدن تجهیزات می تواند فرایند یادگیری و آموزش دانش آموزان فنی را دچار مشکل جدی کند.
**کمبود 700نفر نیروی انسانی برای استقرار پایه دوازدهم در هنرستانها
معاون آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد: با استقرار پایه دوازدهم(یک پایه بیشتر در هنرستانها) برای سال تحصیلی پیش رو، هنرستانهای استان با کمبود حدود 710 نفر معلم و مربی روبرو خواهند بود.
نظری اظهار کرد: این میزان نیروی انسانی مورد نیاز هنرستانها برابر با بیش از 17 هزار ساعت کار است که تاکنون تامین نشده است وهمچنان با نزدیکی به سال تحصیلی جدید یکی از دغدغه های اصلی آموزش و پرورش باقی مانده است.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز هنرستانها از طریق ادامه کار نیروهای در شرف بازنشستگی، استفاده از معلمین حق التدریسی و جذب نیرو از دانشگاه فرهنگیان خواهدبود.
معاون آموزش و پرورش مازندران بیان کرد: سهمیه امسال مازندران برای جذب نیروی انسانی در تمامی مقاطع حدود 500 نفر است که کفاف نیاز استان را نمیدهد.
این درحالی است که به گزارش آموزش و پرورش استان مازندران تا پایان سال 97 بیش از چهار هزار نفر 30 سال خدمت شان پایان می یابد و متقاضی بازنشستگی می شوند.
نظری همچنین به شرایط فضای آموزشی هنرستان ها اشاره کرد و گفت: برای استقرار پایه دوازدهم در هنرستان های استان نیازمند 233 کلاس تئوری و 238 کارگاه هستیم که با توجه به وجود بیش از 345 هنرستان در سطح استان مشکل خاصی از جهت فضای کلاسی وجود ندارد.
او از هزینه 500 میلیون تومانی در تجهیز آزمایشگاه های مدارس شاخه نظری استان خبر داد و گفت: در این زمینه کمبودهایی وجود دارد اما محسوس نخواهد بود.
در هر حال باید قدمی برای رفع کمبودها و ضعف های مطرح شده با توجه به حدود 2 مانده به آغاز سال تحصیلی جدید، برداشته شود تا دانش آموزان استان مهری با آرامش را آغاز کنند.
چنانچه تدبیری اتخاذ نشود و نیاز هنرستان های استان تا پیش از آغاز سال تحصیلی برطرف نشود به طور حتم دانش آموزان رشته های فنی با مشکلاتی در فرایند یادگیری روبرو می شوند.
مازندران دارای 530 هزار دانش اموز در تمامی رشته ها و مقاطع است که از این تعداد بیش از 118 هزار دانش اموز در متوسطه دوم تحصیل می کنند.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.