علی اکبر حمزه ای روز چهارشنبه به مناسبت هفته مالیات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در سال مالیاتی که گذشت ، بیش از 13 هزار و 782میلیارد ریال مالیات بر درآمد در مازندران کسب شده است .
در اصطلاح مالیاتی ، این گونه دریافت مالیات را ' تحقق مالیات نسبت به پیوست قانون بودجه ' می نامند که هر استان موظف است آن را در سال مالیاتی خود اخذ کند .
حمزه ای افزود: از مالیات دریافت شده هفت هزار و 274 میلیارد ریال مربوط به مالیات مستقیم بود که نسبت به مدت مشابه قبل خود 9 درصد رشد و 88 درصد تحقق داشت.
براساس قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ، هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌نماید، هر شخص حقوقی و حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران نسبت به تمامی درآمدهایی که در ایران تحصیل می‌کند و هر شخص غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) نسبت به درآمدهایی که در ایران تحصیل می‌کند مشمول مالیات بر درآمد می باشند.
مدیرکل امور مالیاتی مازندران همچنین افزود: در سال مالیاتی که گذشت، میزان 6 هزار و 508 میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده در استان جمع آوری شد که نسبت به سال گذشته خود 41 درصد رشد و 105 درصد تحقق را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه که میزان ارزش افزوده باید 9 درصد باشد، ادامه داد: میزان اعلام شده فقط 6 درصد از مالیات بر ارزش افزوده دریافتی است و سه درصد باقی به شهرداری ها و دهیاری ها به عنوان عوارض توسعه و عمران باز می گردد.
حمزه ای با اظهار این که پیش بینی امور مالیاتی استان تحقق مبلغی بیشتر از سهم در نظر گرفته شده بود، گفت : پیش بینی امور مالیاتی مازندران برای کسب درآمد مالیاتی در سال مالیاتی که گذشت حدود 14 هزار و 440 میلیارد ریال بود.
مدیرکل امور مالیاتی مازندران همچنین به رتبه پایین استان در مالیات بر درآمد اشاره کرد و افزود: معافیت مالیاتی برخی از حوزه های درآمدی مانند گردشگری و کشاورزی سبب شده تا مازندران در این جایگاه قرار بگیرد در حالی که اگر مالیات بر درآمد این حوزه ها صفر نباشد ، جایگاه استان ارتقا خواهد یافت .
او در عین حال تاکید کرد که رتبه پایین در درآمد مالیاتی به معنای وضعیت نامناسب مازندران در اخذ مالیات بر درآمد نیست .
** توزیع 2 هزار و 661میلیارد ریال عوارض توسعه و عمران
مدیرکل امور مالیاتی مازندران اعلام کرد: در سال مالیاتی که گذشت 2 هزار و 661میلیارد ریال عوارض عمران و توسعه روستا و شهر در استان توزیع شد .
وی به افزایش سه درصدی در توزیع درآمد مالیاتی در بخش عمران و توسعه نسبت به سال 95 اشاره کرد و افزود: در سال 95 در مجموع حدود 2 هزار و 510 میلیارد ریال عوارض عمران شهری و روستایی در مازندران توزیع شده بود.
گفتنی است که بر اساس قانون مالیات ، تعریف سال مالیاتی عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین هر سال شروع و به آخر اسفند همان سال ختم می‌شود. در مورد اشخاص حقوقی مشمول مالیات که سال مالی آن‌ها به موجب اساسنامه با سال مالیاتی تطبیق نمی‌کند، درآمد سال مالی آن‌ها به جای سال مالیاتی مبنای محاسبه مالیات قرار می‌گیرد و مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی حداکثر تا پایان تیرماه است.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.