حسن خیریانپور روز یکشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این همایش مهم در راستا تحقق و رسیدن به صادرات سه میلیارد دلاری
تا پایان برنامه ششم توسعه در استان مازندران است.
محمد اسلامی بیست و دومین استاندار مازندران اعلام کرد که بر اساس مصوبه جلسه توسعه صادرات ، میزان صادرات این استان باید تا پایان برنامه توسعه ششم به سه میلیارد دلار برسد.
وی گفت : این برنامه با توجه به سخت کوشی و علاقه مندی مردم این خطه و سرزمین حاصلخیز شمال کشور قابل تحقق است و مازندران می تواند با تولیدات کشاورزی خود ، بازار های داخلی و خارجی را قبضه کند.
بر اساس آمار اتاق بازرگانی ، سال گذشته حدود 500 میلیون دلار انواع کالای تولیدی این استان به خارج از کشور صادر شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران درتشریح برنامه های این همایش بین المللی از حضور مسئولان ارشد سازمان های بندری و کشتیرانی کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داد و افزود: در این همایش سفرا، رایزن های اقتصادی سفارتخانه ها ، مسئولان بانکی و گمرگات کشورهای حاشیه دریای خزر حضور دارند.
وی بررسی چالش ها از جمله تعرفه ها ، جابجایی و حمل و نقل و ارائه راهکارهای عملی برای صادرات را اهداف اصلی این همایش عنوان کرد و اظهار داشت: این همایش علمی نیست بلکه با حضور مسئولان و کارشناسان بخش های دولتی و خصوصی به صورت تخصصی و کاربردی مشوق ها صادراتی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
خیریانپور گفت: بزرگترین ویژگی این رویداد مهم اقتصادی تخصصی و کاربردی بودن آن با حضور تمامی تصمیم گیرندگان و فعالان این حوزه است.
به گزارش ایرنا ، منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با وسعتی بیش از یکهزار و 100 هکتار و برخورداری از حدود 9 پست اسکله ، بزرگ ترین بندر حاشیه دریای خزر در شمال کشور است.
این بندر زمینه مناسبی برای جذب سرمایه‌های اقتصادی کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای حوزه CIS دارد .
کریدور شمال ـ جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران می گذرد، درحال حاضر مهمترین و مناسبترین حلقه ترانزیت کالا میان آسیا و اروپا به شمار می رود. این کریدور از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس درجنوب ایران متصل می شود.
برای بهره گیری از این کریدور در ایران، کالاها به وسیله حمل و نقل جاده ای و یا ریلی به بنادر شمال کشور (بندر انزلی و بندر امیرآباد) انتقال می یابد و از طریق دریای خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسیه حمل می شود.
کریدور ریلی شمال - جنوب 12 آذر سال 1393 با حضور رئیسان جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان به بهره برداری رسید.
طول این خط حدود 910 کیلومتر است و با راه اندازی این خط بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاهش می یابد.
مازندران با 338کیلومتر ساحل در دریای خزر سه بندر امیرآباد ، فریدونکنار و نوشهر را در اختیار دارد.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.