عضو تیم مشاوره بسیج جوامع محلی پروژه بین المللی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی و مسئول برگزاری این کارگاه روز دوشنبه در حاشیه برگزاری این کارگاه به خبرنگار ایرنا گفت : این کارگاه 2 روزه با هدف آشنایی تسهیل گران محلی چهار پایلوت پروژه با مفاهیم تسهیلگری و انجام فعالیت های محلی و اجتماع محور در جوامع روستایی در این سازمان برگزار کرده است.
مهدی الماسی افزود : شرکت کنندگان در این کارگاه جزو نمایندگان جوامع محلی از چهار روستای استان های گلستان ، گیلان ، مازندران و نیز انجمن های محیط زیستی هستند.
وی افزود : نکته دیگر آنکه در این کارگاه کارگروه هایی به منظور انجام فعالیت های عملی در خصوص مشکلات روستایی تشکیل شده است که در این کارگروه ها افراد تمام تلاش خود را برای پیدا کردن راهکارهای مناسب برای مشکلات پیش رو مطرح می کنند.
در اردیبهشت ماه سال گذشته نیز نخستین کارگاه آموزشی تسهیلگری در روستاها با حضور جمعی از تسهیلگران محلی در مناطق پایلوت از جمله مناطق جنگلی چهل چای در شهرستان مینودشت استان گلستان ، بلیران آمل ، دوهزار و سه هزار تنکابن از استان مازندران و فریرود و زیلکی رود شهرستان رودبار استان گیلان برگزار شده بود .
بنا به گفته الماسی، قرار است کارگاه دیگری با همین مضمون در شهریور ماه امسال برای کارشناسان آموزش ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان های شمالی کشور در مرکز آموزش و توانمند سازی منابع طبیعی و آبخیزداری مهندس ساعی کلارآباد شهرستان عباس آباد برگزار شود.
مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی در پی توافق سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با برنامه عمران ملل متحد (UNDP) از اردیبهشت 1392 به صورت آزمایشی در چهار منطقه از شمال کشور و به مدت پنج سال کار خود را آغاز کرد و مرکز آن در معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها و مراتع در شهرستان چالوس مستقر است.
جنگل های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلیداغ در شرق استان گلستان، در پهنه ای به طول تقریبی 800 کیلومتر امتداد دارد و یکی از طبیعی ترین و ارزشمندترین جنگل های جهان محسوب می شود.
مدیر پروژه ملی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی نیز پیش از این در گزارشی اعلام کرد که‌ این پروژه به عنوان الگوی نوین مدیریت جنگل به گستره ای حدود 120 هزار هکتار درقالب الگو در چهارچوب حوزه استان های مازندران ، گلستان و گیلان در حال اجرا است.
داریوش بیات افزود :‌‌ حدود 100 هزار هکتار دیگر نیز در خارج از سند مدون و تنظیم شده این پروژه ، به خاطر مزیت های این پروژه و همچنین بدنبال استقبال خوبی که جوامع محلی از آن کرده اند پس از موافقت سازمان به این عرصه افزوده می شود.
وزارتخانه های نیرو ، جهادکشاورزی و امور خارجه ، سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ،‌ شوراهای اسلامی ،‌دهیاری ها ، جوامع محلی و تشکل های مردمی جزو نهادهایی هستند که باید در اجرای این پروژه همکاری لازم را داشته باشند.
/7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.