به گزارش ایرنا ، در شهرستان جویبار 9 هزار و 750 هکتار اراضی شالیزاری وجود دارد که از این میزان 2 هزار و 400 هکتار از طریق سد شهید رجائی تامین آب می شود که امسال به دلیل بحران کم آبی جویباری ها از نعمت آب این سد محروم شده اند.
از میزان 2 هزار و 400 هکتار اراضی که از طریق سد شهید رجائی تامین آب می شد ، بیشتر این اراضی در روستاهای پایین دست بخش گیل خواران واقع شده است که هم اکنون 2 روستای مشک آباد و ایزدخیل با بحران شدید کم آبی مواجه هستند .
طبق گقته آب منطقه ایی و جهاد کشاورزی باید کشاورزان برای کمبود آب ، به تغییر الگوی کشت بپردازند تا بتوان به مشکل کم آبی کمک کرد.
** دو ماه انتظار ، برای به ثمر نشستن محصول
حشمت الله اشرفی یکی از کشاورزان جویباری از روستای ایزدخیل روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار ، افزود : 2 هکتار زمین دارم که به کشت برنج می پرداختم اما به دلیل کمبود آب از طریق سد شهید رجائی به ما اعلام شد که به کشت جایگزین بپردازیم .
وی که تامین معاش زندگی خود و خانواده اش را از طریق کشاورزی تامین می کند ، گفت که هم اکنون با خریداری بذر سویا درصدد هستم تا به کشت این محصولات بپردازم اما نگران این مساله هستم .
این کشاورز جویباری با بیان اینکه به نظرم کشت مناسب و جایگزین وجود ندارد ، افزود : تا 2 ماه دیگر نشان می دهد که چه میزان از بذرم به محصول تبدیل شده است .
اشرفی از مسئولین جهاد خواست تا در این راستا کمک حالشان باشد تا بتواند با رفع این مشکل به امرار معاش زندگی اشان همانند سال های گذشته بپردازد.
یکی دیگر از کشاورزان جویباری از روستای مشک آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : بنده یک هکتار زمین دارم که به دلیل کمبود آب باید به کشت جایگزین برنج بپردازم اما نمی دانم با کشت جایگزین می توانم اقتصاد خانواده ام را تامین کنم یا خیر .
یحیی سلطانی با بیان اینکه بیش از 45 سال به کشت شالی مشغول بوده ام ، گفت که به نظرم کشت شالی صرفه اقتصادی خوبی دارد که از این طریق رندگی ام را طی می کردم .
وی بیان کرد : امیدوارم هر چه زودتر این بحران کم آبی نه تنها در شهرستان جویبار بلکه در کشور برطرف شود تا کشاورزان از نگرانی خارج شوند.
رئیس شورای بخش روستای ایزد خیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : هم اکنون این روستا با 130 هکتار زمین با بحران کم آبی مواجه است که کشاورزان آن نمی توانند به کشت برنج بپردازند .
یحیی ایزدی با بیان اینکه این امر باعث گله مندی کشاورزان این روستا شده است ، گفت که برخی از زمین ها در این روستا به دلیل عدم مرغوبیت ، کشاورز حتی نمی تواند به کشت سویا بپردازند.
وی از بی تعهدی آب منطقه ایی مازندران نسبت به مفاد قرارداد با این روستا اشاره کرد و گفت که طی سال 79 ، قراردادی مبنی بر حل معضل کم آبی میان آب منطقه ایی و شورای این روستا و استفاده از آب سد شهید رجائی بسته شد .
رئیس شورای بخش روستای ایزد خیل توضیح داد : طی مفاد این قرارداد آب منطقه ایی استان مازندران متعهد شد تا در صورت بحران کم آبی ، آب این روستا را تامین کند اما هم اکنون اعلام داشته به دلیل کمبود اب سد شهید رجائی ، کشاورزان در این روستا از آب این سد محروم شده اند .
ایزدی میزان مبلغی که از سوی این روستا به آب منطقه ایی واریز شد را 56 میلیون و 700 هزار تومان اعلام کرد.
** گله مندی کشاورزان از کمبود آب
رئیس شورای بخش مرکزی گیل خواران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : روستاهای پایین دست بخش گیل خواران هم اکنون به دلیل تزریق نشدن آب از طریق سد شهید رجایی ، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند .
عیسی نظری با بیان اینکه مشکل کم آبی و تزریق نشدن آب سد شهید رجائی مشکلاتی را برای کشاورزان پایین دست به ارمغان آورده است ، گفت که این امر باعث ناراحتی کشاورزان شده زیرا باید به کشت سویا در زمین هایشان بپردازند که نمی دانند این محصول به ثمر می نشیند یا خیر .
رئیس شورای بخش مرکزی گیل خواران با اشاره به اینکه البته برخی از روستاهای اطراف دهستان چپکرو در حال کشت برنج هستند ، بیان کرد : این کشت برنج از طریق پمپاژ اب در حال انجام شدن است .
** کم رغبتی کشاورزان نسبت به بیمه کشاورزی
نظری با بیان اینکه باتوجه به بحران کم آبی کشاورزان بهتر است تا نسبت به بیمه محصول خود اقدام کنند ، افزود : از 9 هزار و 800 هکتار زمین شالیزاری در این شهرستان هم اکنون 300 هکتار بیمه است .
وی با اشاره به اینکه مهلت زیادی تا پایان زمان بیمه کشاورزی باقی نمانده است ، گفت که از کشاورزان می خواهم تا نسبت به بیمه زمین های کشاروزی خود اقدام کنند.
** مشکل حاد کم آبی در روستاهای مشک آباد و ایزدخیل
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : 9 هزار و 750 هکتار اراضی شالیزاری در این شهرستان وجود دارد که اب 2 هزار و 400 هکتار آن از طریق سد شهید رجائی تامین می شد .
سلیمان حاتم نژاد گفت: به دلیل کمبود آب سد شهید رجائی تزریق آب از طریق این سد برای 2 هزار و 400 هکتار از اراضی شالیزاری قطع شده است .
وی با اشاره به اینکه این روستاها شامل پهناب ، مشک آباد ، ایزد خیل ، شورکا ، رنگریز محله و غیره می شود گفت که هم اکنون روستاهایی همچون مشک آباد و ایزدخیل با مشکل حاد کم آبی مواجه هستند .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار بابیان اینکه 400 هکتار از زمین های شالیزاری در روستاهای مشک آباد و ایزدخیل با مشکل کم آبی مواجه است ، گفت که دلیل اصلی مشکل کم آبی در این روستاها نبود چاه و آببندان است .
حاتم نژاد با اشاره به اینکه از 2 هزار و 400 هکتار از اراضی شالیزاری تاکنون با 120 هکتار از شالیکاران قرارداد برای کشت جایگزین بسته شد ، افزود : این کشاورزان قرار است تا کشت سویا ، آفتابگردان و صیفی جات را جایگزین کشت برنج کنند.
وی در خصوص گله مندی برخی از کشاورزان در راستای کشت نشدن زمینشان مبنی بر کشت جایگزین گفت که از لحاظ فنی کشاورزان می توانند در زمین های خود به کشت سویا بپردازند زیرا هیچ گونه مشکلی به وجود نخواهد آمد .
** اخطاریه آب منطقه ای به کشاورزان در خصوص کم آبی
مدیر آب منطقه ای شهرستان های جویبار و قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص گله مندی شوراهای روستاها مبنی بر قراردادبا آب منطقه ایی برای استفاده از آب سد شهید رجائی گفت که هم اکنون سد شهید رجایی با کمبود شدید آب مواجه است و این میزان آب ، حتی پاسخگوی اراضی شالیزاری در شهرستان ساری هم نیست .
براساس گزارش های رسمی ، 25 میلیون متر مکعب از آب کشاورزی شهرستان جویبار ، طی سال های گذشته از طریق سد شهید رجائی تامین می شد.
امسال سد شهید رجائی 60 درصد کمتر از فروردین ماه سال گذشته آب دارد.
سد شهید رجائی به عنوان یکی از 2 سد بزرگ مازندران در 45 کیلومتری جنوب غربی ساری بر روی رودخانه ' تجن ' قرار دارد .
این سد که 162 میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی دارد ، هم اکنون تنها حدود 55 میلیون متر مکعب آن آبگیری شده که به گفته کارشناسان شرکت آب منطقه ای مازندران از این میزان تنها 33 میلیون مترمکعب قابل برداشت است و بقیه برای پایداری سد قابل برداشت نیست .
هادی نیک اختر به اخطاریه آب منطقه ای به کشاورزان جویباری اشاره کرد و افزود : طی 6 ماه گذشته به دلیل بحران کم آبی اخطاریه به روستاها ارسال شد تا از کشت برنج پرهیز کنند .
وی گفت که بی توجهی برخی از کشاورزان نسبت به معضل کم آبی باعث شد تا هم اکنون با گله مندی انها مواجه باشیم .
استان مازندران بنابر امارها حدود 460 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان 230 هزار هکتار شالیزاری است .
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.