محمد اسپهبدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در این طرح که با استفاده از ظرفیت پزشکان خانواده ،تمامی کودکان سه تا 6 سال شناسایی می شوند و برای انجام کارهای دندانپزشکی لازم براساس محل سکونتشان به بهورزان در روستاها و مراقبان سلامت در پایگاههای پزشک خانواده معرفی می شوند .
پیش از این دانشگاه علوم پزشکی با همکاری آموزش و پرورش مازندران از سال 1393 ، کنترل سلامت دهان و دندان دانش آموزان دوره ابتدایی را در تعداد محدودی از مدارس استان اجرا کرد و در سال تحصیلی 1395 با گسترش چتر بهداشتی و درمانی در این زمینه علاوه بر پوشش تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی ، دانش آموزان پایه هفتم نیز زیر پوشش قرار گرفتند .
وی تعداد کودکانی که در این مرحله از طرح سلامت دهان و دندان از خدمات برخوردار می شوند را 120 هزار نفر اعلام کرد و گفت : انجام 2 مرحله وارنیش فلوراید اقدامی است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان آنان به صورت رایگان انجام می شود .
در اصطلاح دندانپزشکی وارنیش فلوراید ( استفاده از ژل فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ) برای دندان های غیر دائمی انجام می شود که در مراقبت از دندان و جلوگیری از پوسیدگی تاثیر دارد .
مدیر گروه سلامت دندان مازندران ، سلامت دندان کودکان سه تا 6 سال استان را وضعیت نامطلوب توصیف کرد ، ادامه داد : یک دندان بیشتر از کودکان کشور ، دندان کودکان مازنی پوسیدگی دارد .
وی میزان پوسیدگی دندان کودکان مازندرانی در این سنین را پنج و هفت دهم دندان ذکر کرد و گفت : این رقم در کشور چهار و نیم دندان پوسیده است .
* ریشه یابی بیماری های دندان مازنی ها
مدیر گروه سلامت دندان مازندران از کلید خوردن طرح تحقیقاتی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای بررسی تاثیر مواد غذایی بر پوسیدگی دندان خبرداد و گفت : ارزیابی سلامت دندان کودکان تا 14 سال در این طرح مورد نظر است .
وی افزود : در این طرح تحقیقاتی و علمی تلاش می شود تا تاثیر انواع مواد غذایی در پوسیدگی دندان کودکان استان مازندران مورد ارزیابی قرار بگیرد .
اسپهبدی که رابطه میان تغذیه و سلامت دندان را رابطه ای تنگاتنگ می داند ، اظهار داشت : مشاهدات نشان می دهد مازنی ها در شیرینی خوری زیاد و نخوردن سبزی و میوه جز سرآمدان کشور به شمار می روند .
وی اضافه کرد : این در حالیست سبزی به عنوان غذای نرم و میوه ها می تواند بسیار در سلامت دندان افراد تاثیر بگذارد .
مدیر سلامت دندان مازندران ابراز امیدواری کرد که در این طرح تحقیقاتی با شناسایی و ریشه یابی عوامل تغذیه ای تاثیر گذار در سلامت دندان با ارائه نکات بهداشتی و هشدارهای لازم به مردم ، این بخش از سلامت را ارتقا و بهبود ببخشیم .
پیش از این نیز دانشگاه علوم پزشکی مازندران همگام با سراسر کشور طرح بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان را با همکاری آموزش و پرورش آغاز کرد .
انجام 2 مرحله وارنیش فلوراید ( استفاده از ژل فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ) و فیشور سیلنت ( پرکردن شیارهای باریک و عمیق دندان با مواد رقیق) در این طرح برای دانش آموزان انجام می شود .
مسئولان بهداشت مازندران اعلام کردند با انجام این کارهای درمانی پیشگیرانه و دیگر اقدامات توانسته اند مسیر سلامت دهان و دندان مازنی ها را در مسیر بهبودی قرار بدهند .
آنان با اتکا به آماری میزان پوسیدگی دندان مردم این استان اعلام کردند : تا 2 سال قبل میانگین تعداد دندان های پوسیده هر مازنی 3 دندان بود که اکنون این رقم به 2 و هشت دهم کاهش یافته است .
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.