در سال تحصیلی آینده ( 97-98 )، بر اساس برنامه استقرار نظام آموزشی 6-3-3 در آموزش و پرورش، مقطع پیش دانشگاهی حذف و به جای آن پایه ابتدایی 6 ساله ، متوسطه اول 3 ساله و متوسطه دوم با استقرار پایه دوازدهم سه ساله خواهد شد.
همچنین در سطح هنرستان فنی و حرفه ای و کار دانش هم پایه دوازدهم مستقر شده و به سه سال متوسطه تبدیل می شود.
بر اساس برنامه ششم توسعه و تاکید رئیس جمهور، باید 50 درصد دانش آموزان ما به حوزه فنی و حرفه ای و کار و دانش هدایت شوند.
برای هدایت این میزان دانش آموز به هنرستان ها و با توجه به استقرار پایه دوازدهم در مقطع متوسطه ، تجهیز مدارس و افزایش فضای آموزشی اصلی ترین چالش پیش روست.
**تنها یک چهارم هنرستان های مازندران استانداردهای نظام آموزشی جدید را دارند
معاون آموزش متوسطه مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فعالیت 342 هنرستان در سطح استان، افزود: فقط حدود 25 درصد از این تعداد استانداردسازی شده و یا قابلیت استاندارد سازی برای تجهیز امکانات بر اساس نظام آموزشی جدید را دارند.
اسفندیار نظری مهمترین دغدغه ها در استقرار نظام آموزش متوسطه جدید در هنرستان های فنی حرفه ای و کار و دانش را کمبود منابع مالی، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی ، تجهیزات کلاس درس مانند میز و صندلی ، کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی عنوان کرد.
وی تاکید کرد : در بحث نیروی انسانی برای جذب نیرو از طریق آزمون ، استمرار بخشی نیروهای بازنشسته ، فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و استفاده از نیروهای حق التدریس برنامه ریزی شده است که پیش بینی می شود در این حوزه با مشکلی روبرو نشویم.
معاون آموزش و پرورش مازندران گفت : هم اکنون اکثر هنرستان های ما با ساختار دبیرستانی ساخته شده اند و طراحی آن بر مبنای استقرار هنرستان نبوده است.
** اعتبار حدود 30 میلیارد ریالی دولت برای تجهیز هنرستان های مازندران
معاون آموزش متوسطه مازندران اعلام کرد: تاکنون 29 میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی برای تجهیز مدارس استان در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد : بیش از 18 میلیارد و 500 میلیون ریال از این مبلغ اعتبار ملی است که به صورت کامل تحقق یافت و اکنون در حال خرید تجهیزات هستیم.
نظری همچنین اظهار کرد که از 10 میلیارد ریال اعتبار استانی برای تجهیز و فراهم کردن امکانات هنرستان ها ، تاکنون 50 درصد محقق شده است .
معاون آموزش متوسطه استان بیان کرد : بخشی از نیاز هنرستان ها نیز از سوی اداره تجهیز و توسعه و نوسازی استان برطرف و یا در حال برطرف شدن است .
وی به تخصیص اعتبار پنج میلیارد ریالی برای تجهیز دبیرستانهای رشته 'نظری' نیز اشاره کرد و افزود : در حوزه نظری فعلا با مشکل و کمبودی روبرو نیستیم.
**رایزنی با دولتی ها و خیرین در حد حرف
نظری با اشاره به نیاز مبرم به همکاری دستگاهها و بخش هایی خصوصی برای رفع نیاز هنرستان ها تاکید کرد: برای حل دغدغه آموزش و پرورش و دانش آموزان هنرستانی در نظام جدید آموزشی تا کنون با خیرین استان ، استانداری ، دستگاههای برون سازمانی آموزش و پرورش ، سازمان مدیریت ، شهرک های صنعتی و سازمان صنعت و معدن و تجارت رایزنی شد که نتیجه ای در بر نداشت.
وی به تفاهم نامه دو وزیر آموزش و پرورش و صنعت ، معدن و تجارت اشاره کرد و افزود : با وجود تفاهم نامه همکاری برای تجهیز و ارائه امکانات از سوی اداره صنعت و معدن ، تا کنون هیچ امکانات و کمکی از سوی آنها ارائه نشده است.
نظری اظهار کرد: در پنج سال گذشته تمام تمرکز خیرین نیز بر تجهیز و ساخت دبستان ها بوده و نگاهی از سوی آنان به آموزشگاههای متوسطه نشده است.
معاون آموزش و پرورش مازندران تاکید کرد : استقرار نظام آموزشی جدید حرکت بزرگی است که از توان آموزش و پرورش به تنهایی، خارج است و همه دستگاه ها باید پای کار باشند .
وی با بیان اینکه کمبودها و دغدغه های استقرار نظام آموزشی جدید جدی و بسیار است، افزود : آموزش و پرورش تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا مهر با نشاط داشته باشیم و دانش آموزان کمترین کمبود را احساس کنند.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.