به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر رسول ظفرمند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : با وجود این که میانگین حق سهم بیمه با هزینه درمانی همخوانی ندارد ، اما خدمات درمانی بیمه سلامت در مازندران گسترده تر شده است.
وی آمار جمعیت زیر پوشش بیمه سلامت در مازندران را یک میلیون و 650 هزار نفر اعلام کرد و گفت که 221 هزار نفر از این افراد عضو صندوق بیمه همگانی ، حدود 330 هزار نفر کارکنان دولت و سایر اقشار و یک میلیون و 100هزار نفر از روستاییان استان هستند.
بیمه سلامت ، بیمه پایه در کشور است که بر اساس برنامه پنجم توسعه برای افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند طراحی شده است.
این نوع بیمه همسو با اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها و اجرای طرح نظام تحول سلامت از سال 93 به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و دارندگان این نوع بیمه همان تعهدات بیمه خدمات درمانی و یا تامین اجتماعی را دریافت می کنند و تفاوت تعهدی در مقایسه با این بیمه ها در آن وجود ندارد.
بیمه سلامت خدمات بازنشستگی ندارد و تنها برای کسانی است که می خواهند دفترچه درمانی داشته باشند و در نتیتجه برای کسانی که تاکنون تحت هیچگونه بیمه درمانی نبوده اند رایگان است .
** بیمه سلامت ، بیمه رایگان برای روستائیان
ظفرمند همچنین با اعلام این که اجرای طرح صندوق بیمه همگانی در استان همچنان ادامه دارد ، گفت : افرادی که همچنان فاقد دفترچه بیمه درمانی سلامت هستند ، می توانند از این فرصت برای قرار گرفتن زیر پوشش بیمه پایه استفاده کنند.
وی اجرای عدالت درمانی را مهم ترین ویژگی بیمه سلامت برشمرد و افزود : همسو با تحقق این هدف ، تمامی حق سهم بیمه سلامت روستائیان و افرادی را که عضو صندوق همگانی هستند ، دولت پرداخت می شود.
مدیرکل بیمه سلامت مازندران میانگین سرانه هزینه درمان در بیمه سلامت استان را چهار میلیون و 600 هزار ریال اعلام کرد و گفت : اما سرانه حق بیمه روستائیان حدود یک میلیون و 270 هزار ریال و سرانه حق بیمه عضو صندوق بیمه همگانی و کارکنان 2 میلیون و 500 هزار ریال است.
وی خدمت دولت تدبیر و امید در حوزه بیمه سلامت را بی نظیر توصیف کرد و افزود : در مجموع دولت در سال های 94 و 95 که این طرح بیمه رایگان همگانی شروع شد، برای هزینه درمانی افراد زیر پوشش این نوع بیمه حدود یکهزار و 600 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد.
ظفرمند گفت : دولت تدبیر و امید با اجرای طرح بیمه سلامت حدود 97 درصد از هزینه درمانی خانوارهای تحت پوشش را در درمان سرپایی و بیمارستانی پرداخت می کند.
وی اضافه کرد : در برخی مواقع دولت برای یک بیمار شهری و روستایی تحت پوشش بیمه سلامت این استان تا سقف 600 میلیون ریال هزینه درمانی به مراکز بیمارستانی و درمانی پرداخت کرده است .
** لمس مزیت های پزشک خانواده با بیمه سلامت
مدیرکل بیمه سلامت مازندران یکی از مزیت های این بیمه را برخورداری شهروندان مازندرانی از مزیت های طرح پزشک خانواده برشمرد و گفت : با اجرای این طرح تمام خانوارهای شهری ، روستایی و عشایری زیر نظر پزشکان قرار گرفتند و ماهانه به صورت رایگان ویزیت و درمان می شوند.
طرح پزشک خانواده از سال 91 به صورت پایلوت در مازندران و فارس به اجرا گذاشته شد ولی در دولت تدبیر و امید با اجرای طرح بیمه سلامت و برخورداری تمامی جمعیت استان از بیمه پایه سلامت ، اثرگذاریش را نشان داد .
مدیرکل بیمه سلامت مازندران یکی از کارکردهای مهم این بیمه را روان کردن مراحل اجرای طرح تحول نظام سلامت دانست و گفت : با اجرای طرح تحول نظام سلامت نیز مراجعه خانواده های فقیر و مستضعف به دفاتر ائمه جمعه ، نمایندگان مجلس و استانداری برای گرفتن تخفیف هزینه های درمانی در بیمارستان های دولتی به صفر رسیده است.
طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت سال 92 در کشور اجرائی شد و بر اساس آن تمامی افرادی که دارای بیمه پایه باشند خدمات بیمارستانی ضروری را اعم از بستری و اورژانسی رایگان دریافت می کنند.
** هفت هزار و 500 میلیارد ریال ، هزینه درمان بیمه سلامت مازندران
ظفرمند با اشاره به کاهش سه درصدی اعتبار بیمه سلامت در لایحه بودجه سال 97 ، گفت : در حالی که فاصله هزینه درمان نسبت حق بیمه رو به افزایش است، انتظار داریم بودجه این بیمه نسبت به سال قبل کاهش پیدا نکند.
وی افزود : هر چند امروز هزینه درمان بویژه آزمایشات ، دارو و ویزیت پزشکان افزایش یافته است، اما باید بپذیریم مردم نمی توانند بدون حمایت بیمه ای از عهده هزینه درمان بر بیایند و در واقع نباید ناامیدی در این بخش در جامعه به وجود بیاید.
او ادامه داد : در حال حاضر بیمه سلامت مازندران بدهی خود را به طرف های قرارداد در حوزه پزشکان خانواده تا پایان آبان ماه و داروخانه ها را تا تیرماه تسویه کرده است.
مازندران 3 میلیون و 286 هزار نفر جمعیت دارد که طبق آمار 100 درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه های مختلف هستند و از این میزان بیش از 50 درصد از بیمه سلامت استفاده می کنند .
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.