به دنبال نشر خبرهای رسانه های داخلی و خارجی ، تصاویر و فیلم هایی از صحنه های کشتار دسته جمعی پرندگان به روش های غیرمجاز در تالاب های فریدونکنار، حساسیت موضوع دوچندان شد و گروههای مختلف محیط زیستی در یک هفته گذشته با تشکیل کمپین های مختلف و حضور در محل در تلاش برای قطع این کشتارها برامدند.
تشکیل فوری شورای تامین استان در فریدونکنار با موضوع ممانعت از کشتار پرندگان مهاجر با حضور مسئولان استانداری و مصوباتی چون ضرب الاجل یک هفته ای برای تعطیلی بازار پرنده فروشان و نیز جمع آوری دام های هوایی و غیر مجاز و تکاپو و فعالیت های تشکل های مردم نهاد از نامه نگاری به مسئولان سازمان محیط زیست تا استفتاء از مراجع تقلید با تشکیل کمپین نه به این کشتار به عنوان پویشی جهت برچیدن بساط نسل کشی پرندگان در این شهرستان تکمیل شد.
تشکل های مردم نهاد مازندران در آخرین روز ضرب الاجل یک هفته ای مسئولان شنبه گذشته راهی فریدونکنار شدند تا در محل با گفت وگو با مردم محلی و صیادان راهی را برای ارامش پرندگان مهاجر در تالابهای فریدونکنار و نیز قطع کشتار و فروش این پرندگان پیدا کنند.
اما صیادان محلی نیز بیکار ننشستند ، انها که در سالهای اخیر به شدت با اعتراض مردم و انجمن های زیست محیطی مواجه و تحت فشار افکار عمومی هستند تا حدی نیز روشهای برخورد را یاد گرفتند با تجمع اعتراض امیز در مقابل فرمانداری فریدونکنار و بهانه های چون بیکاری و معیشت همچنان بر شکار اصرار دارند.
فریدونکنار شهر پرندگان است و امروز در آسمان زیبای حاشیه جاده ورودی به شهر به جای رقص گروهی پرندگان ، تورهای وسیع و تالاب های آبگیرشده بدون نشانی از فصل کشاورزی نگاه ها را متوجه خود می کند.
وسعت تورهای هوایی که به وضوح در آسمان دوسوی جاده چیده شده گاهی به وسعت پهنه خود تالاب هاست و گاهی نیز صدای جمعی از پرندگان به گوش می رسد که البته خود غایب از نظرند.
**جاذبه ای برای گردشگری یا سیاه چاله ای مخوف برای پرندگان
تالاب بین المللی فریدونکنار با 5 دامگاه طبیعی و دشت هایی در وسط برای استراحت و غذاخوردن پرندگان با 5427 هکتار وسعت بیست و دومین تالاب ثبت شده در کنوانسیون رامسر (کنوانسیونی با حضور کشورهای دارای زیستگاه های طبیعی به منظور حمایت از گونه های در معرض خطر)، یکی از جاذبه های گردشگری مازندران است.
تالاب فریدونکنار تنها محل گردشگرپذیر مازندران در زمستان است و برخی روزها تا 10 هزار گردشگر از این تالاب و پرندگان دیدن می کنند.
سالانه بیش از یک و نیم میلیون بال انواع پرندگان مهاجر به این تالاب سفر می کنند، وجود شرایط دیدن پرندگان از فاصله 5 متری یکی از مزیت های این تالاب و مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
این تالاب از سال 86 به دلیل بحث امنیت و غذای موجود و مناسب برای قوهای مهاجر نیز مورد توجه زیستی قرار گرفت.
در میان پرندگان مهاجر این تالاب انواع نادری چون تک درنای سیبری و یا قوی فریادکش هست که از سال 86 فقط 3 بال از این قو به تالاب آمده اند و این نوع گونه های در حال انقراضند.
مسئول انجمن قوهای مهاجر مازندران می گوید: در برخی کشورهای اروپایی با وجود قابلیت دیدن پرنده ها از فاصله دور درآمدی که از اکوتوریسم پرنده ای جذب می کنند دوبرابر درآمد نفتی است، ما چنین ظرفیتی داریم که از فاصله کمتر از 5 متر قابلیت دیدن پرنده ها هست و از این فرصت استفاده نمی شود.
سلمان نیکپور ادامه داد: متاسفانه امروز کشتار پرندگان و منافع اقتصادی شخصی جای پرداختن به ظرفیت های عظیم گردشگری در این منطقه را گرفته و روز بروز با روش های کشتار جمعی و شکار پرندگان آنها را از آسمان تالاب و این شهر فراری می دهیم.
به گفته وی هیچکدام از گونه های پرندگان حتی درنای سیبری، قوی کوچک، غاز پیشانی سفید، اردک بلوطی، اردک سرسبز، قوی های فریادکش و خودکا نیز که از جمله گونه های درمعرض انقراض زمستان گذران این تالابند، از شکار بیرحمانه در امان نیستند.
نیکپور مسئول انجمن قوهای مهاجر مازندران می گوید: در سال 86 برای اولین بار 500 بال قو به این تالاب رسیدند و شرایط مناسب محیطی باعث شده تا در سالهای گذشته تعداد بیشتری از این قوها به این منطقه سفر کنند ولی امسال به علت تغییرات اب و هوایی و گرم شدن محل مبدا سفر این پرندگان باعث شده تا تنها 400 بال از این نوع پرنده به تالاب کوچ کنند ، هر چند این کوچ تا 15 دی ادامه دارد .
**روش های ابداعی صید بلای جان پرندگان
صید و شکار به روش های عمده صورت می گیرد، اسلحه، دام در میان درختان با نام گذر و دام های شکار در شب در دشت و روش دوما یا دوما چال که صید سنتی با قدمت 300 تا 400 سال است.
روش های نامتعارف و غیر قانونی صید پرندگان ازجمله دام هوایی، گذر و کرس، غیر قابل قبول بوده و صرفا صید سنتی با روش دوما مورد تایید کارشناسان محیط زیست می باشد
به گفته کارشناسان زیست محیطی این روش برداشت ضرری ندارد و به گونه های در معرض انقراض لطمه نمی زند، این روش منحصر بفرد است و حتی تلاش برای ترویج این روش به عنوان سنت وجود دارد اما سایر روش ها بدون توجه به گونه و نوع پرنده انجام می شود.
بسیاری از سودجویان با توجیه ملک شخصی و تامین غذا با ایجاد تالاب های مصنوعی و آب بستن به زمین های شالیزاری و با استفاده از صدای پرندگان مهاجر و پخش آن ، پرندگان را به تله می اندازند.
برخی برای خوراک و برخی برای تاکسیدرمی که به روش وحشیانه، پرندگان در یک کیسه پلاستیکی بزرگ نگهداری می شوند و با پیف پاف های مخصوص پرنده کشته می شود.
به گفته مسئول انجمن قوهای مهاجر مازندران با روشهای غیرمجاز صید گاهی روزانه تا 3 هزار بال پرنده شکار می شود که در میان آنها گونه هایی در پرتگاه انقراض مثل غاز پیشانی سفید و عروس غاز نیز وجود دارند.
**نبود اراده جدی برای اجرای قانون
دبیر علمی سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی مازندران گفت: با تشکیل کمپین های حمایت از پرندگان در شهر خودمان سفیران نه به شکار باشیم، ممانعت از این کشتار بحث حیثیت ملی است.
داریوش عبادی افزود: رسانه های بین الملل از فریدونکنار به عنوان سیاهچاله پرندگان مهاجر یاد می کنند، شکار پرندگان با روش های غیرسنتی غیرمجاز که محدودیتی در تعداد و گونه پرنده ندارد وجهه مردم مازندران را خدشه دار کرده و نیز بی توجهی به چنین مساله مهمی باعث شده صدها هزار پرنده را در سال های اخیر از دست دادیم.
وی ادامه داد: برخی از گونه های این پرندگان در معرض انقراض هستند و در روشهای شکار و کشتار جمعی این مساله نادیده گرفته می شود.
عبادی گفت: طبق بررسی؛ شکارچیان حرفه ای در این منطقه که از راه شکار امرار معاش می کنند حدود 300 نفر بیشتر نیستند و مابقی برای درآمد اقتصادی و یا تفریح مبادرت به این کار می کنند.
دبیر علمی سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی مازندران ادامه داد:مسئولان هم برغم وجود قانون عملا نتوانسته اند در برابر این شکارچیان اقدام مناسبی داشته باشند.
به گفته وی افراد سودجو و غیرشکارچی تالاب های مصنوعی می سازند و غذا پهن می کنند و با تورجمعی و روش های ناجوانمردانه و ابداعی کشتار جمعی پرندگان صورت می دهند.
عبادی قدیمی بودن و ریشه دار بودن شکار در سنت ها و منع ادامه آن را تفکری غلط دانست و گفت: پرندگان یکی از عناصر اصلی اکوسیستم در چرخه طبیعتند که اگر از این چرخه خارج شوند مسلما به انسان هم لطمه وارد می شود و در ادامه حیات خود دچار مشکل می شود.
وی گفت: با شکارچیان بسیار آگاه در این منطقه طرفیم که چون چرخه ای از منافع کاذب برای آنها ایجاد شده برغم شغل دوم بودن نمی توانند از این درآمد کاذب چشم پوشی کنند.
وی گفت: برای مقابله با شکار و این عده، قانون به اندازه کافی وجود دارد اما توانایی اجرای قانون در فریدونکنار در 20 سال اخیر کمرنگ شده و اراده جدی برای جلوگیری از شکار وجود ندارد.
عبادی پیشگیری از ایجاد تنش اجتماعی را یکی از دلایل ضعف اجرای قانون در این زمینه عنوان کرد و گفت: این در حالی است که مخالفان شکار هم می توانند تنش اجتماعی ایجاد کنند.
یک مغازه دار 30 ساله و فروشنده پرندگان در فریدونکنار گفت: بیشتر جوانان همسن و سال من مخالف کشتارند چون نسل پرندگان منقرض می شود اما تغییر نگرش افراد قدیمی تر سخت است.
این جوان فریدونکناری در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: شهر ما کارخانه ، دانشگاه و صنایع ندارد و بیکاری جوانان خود معضلی است، امرار معاش مردمان این منطقه به تبعیت از فصل از راه کشاورزی، ماهیگیری و شکار است والبته شکار در بسیاری مواقع هم یک فعالیت خانوادگی محسوب می شود.
** فرهنگسازی در بین مردم و اقناع عمومی
برخی فعالان زیست محیطی و تشکل های مردم نهاد معتقدند در میان مردم نیز باید فرهنگ سازی در مورد نخریدن این پرندگان و نیز سود ده بودن حضور این پرندگان صورت گیرد، باید مردم قانع شوند تا این پرندگان را برای خوردن نخرند و عملا بازاری برای صیادان بوجود نیاورند .
علی احمدی یکی از این فعالان می گوید : کشاورزان و مردم محلی باید از بودن این پرندگان و سوداوری ان اگاه شوند چرا که این پرندگان عملا با فضله خود برای شالیزارهای محلی به مثابه کود عمل می کنند و این امر برنج فریدونکنار را معروف به ارگانیک بودن کرده است که قیمت های ان حدود هر کیلوگرم هزارتومان بیشتر از دیگر برنج های مشابه محلی است.
وی افزود : فریدونکنار حدود 6 هزارهکتار زمین شالیزاری دارد که از ان حدود 15هزار تن برنج طارم برداشت می شود که تنها به خاطر ارگانیگ بودن ان حدود 15 میلیارد تومان اختلاف قیمت ان با برنج مشابه است که نصیب کشاورزان این منطقه می شود.
وی اضافه کرد : این در حالی است که از کشتار پرندگان در بهترین حالات که سالانه 150 هزار بال فرض کنیم حدود 5تا 6 میلیارد تومان درامد حاصل می شود که ان هم همه به جیب صیادان نمی رود .
احمدی گفت : از سوی دیگر بودن پرندگان در سالهای اخیر گردشگری دیدن پرندگان را موجب شده و در این سالها حتی در پائیز و زمستان نیز این منطقه گردشگر دارد که باعث رونق هتل ها ، مسافرخانه ها و نیز مراکز اقامتی خصوصی ، مغازه ها و دیگر مراکز خرید ورفاهی شده است که خود در امد بالایی را به اقتصاد منطقه تزریق می کند.
** پویش نه به کشتار در آغاز راه
کمپین نه به کشتار پرندگان هر چند در اغاز راه به همه اهداف خود نرسیده اما با تلاش عمومی و همکاری مسولان و فشار افکار عمومی کار بر صیادان هر روز سخت تر می شود
شهرداری فریدونکنار به دنبال پایان فرصت یک هفته ای برای تعطیلی بازار اقدام کرد که با تجمع صیادان روبروی فرمانداری و بازار مواجه و عملا این مصوبه شورای تامین اجرایی نشد.
شورای تامین استان مازندران که در خصوص ممانعت روش های غیرمجاز شکار در آغاز هفته گذشته در فریدونکنار تشکیل شد ، مصوباتی داشت که با توجه به عدم صدور مجوز از سوی محیط زیست برای شکار ،کسانی که از این راه امرار معاش می کنند شناسایی و از طریق فرمانداران برای گذران زندگی این افراد ساز و کار مناسبی در نظر گرفته شود.
همچنین مصوب شد با پیگیری معاونت عمرانی و شهرداری فریدونکنار نسبت به جابجایی عرضه شکار پرندگان از بازار اقدام شود و هرکس عمدا به این مصوبه عمل نکند به خودی خود جرم محسوب می شود و براساس ضوابط قضایی عمل شود.
اعلام اخطار به دامداران توسط محیط زیست در راستای عمل به برنامه پنج ساله ای که تدوین شده مبنی بر جمع آوری تورها با هماهنگی حداکثر یک هفته که در صورت عدم تمکین اشخاص نسبت به طرح دعوا و انعکاس موضوع به مرجع مورد نظر قضایی اقدام شود و مرجع قضایی خارج از نوبت به موضوع رسیدگی کرده و با متخلفین برخورد قانونی شود.
خبرنگار: فاطمه رحمتی**انتشاردهنده: محسن حسن نیا
3009/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.