به گزارش خبرنگار ایرنا ، استان مازندران در این راستا با اجرای طرح های ابتکاری همچون ' بچه های کتاب ' ، ' چهارشنبه های کتابخوانی ' ، ' پاتوق زنان خانه دار ' ، ' کتابیار طلایی ' و 'مطالعه با طعم تابستان ' پیشقدم شد تا پای کوتاه شده مطالعه در زندگی مردم را دوباره به بخشی اصلی امورات باز کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در توضیح طرح های اجرا شده این استان برای ترویج کتابخوانی گفت : سعی شده طرح های اجرایی تاحد امکان تمام سنین و اقشار مختلف را در برگیرد.
** پول بگیر ، کتاب بخوان
آرزو ولی پور از بچه های کتاب به عنوان یکی از این طرح ها یاد کرد و افزود : این طرح یکی از لذت بخش ترین و بهترین طرح های ترویج کتابخوانی است، در این طرح بچه های کار از خیابان ها جمع و به فضای کتابخانه ها برای مطالعه جذب شده اند.
مدیرکل کتابخانه های مازندران گفت : در طرح بچه های کتاب ، ما به کودکان کار اعلام کردیم بابت هر ساعت مطالعه در کتابخانه ما معادل درآمدشان درخیابان به آنان دستمزد می پردازیم .
وی اجرای این طرح را با کمک خیران موفق ارزیابی کرد و توضیح داد : هر کودک کار روزانه یا هفتگی بدون این که نگران درآمش باشد هر چند ساعتی که مایل باشد می تواند با حضور در کتابخانه ، مطالعه کند و ما با کمک خیران دستمزدی را که می توانست در این مدت از کار کردن کسب کند ، به او می پردازیم .
ولی پور این اقدام را ' خرید ساعت مطالعه ' نامید و گفت : برای تامین هزینه این طرح از خیرین کمک گرفته شد و کودکان کار تا حدود 700 تا 800 هزار تومان ماهانه با مطالعه کتاب درآمد دارند.
** پاتوق زنان خانه دار
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران هدف از اجرای طرح های کتابخوانی نوین را شکستن کلیشه ها و فرهنگسازی به معنای دقیق برشمرد و توضیح داد : واقعیت این است که برای گسترش فرهنگ کتابخوانی و ارتقاء فرهنگی جامعه باید روی اقشاری متمرکز شویم که کتابخوانی بیشترین تاثیر را بر آنان خواهد گذاشت .
وی از زنان خانه دار به عنوان یکی از گروههای هدف طرح های جدید کتابخوانی در مازندران یاد کرد و افزود : در طرح ' پاتوق زنان خانه دار ' ، این قشر از زنان جامعه در کتابخانه های مناطق مختلف استان طی روزهای خاص دور هم جمع شده و به پیشنهاد کتابدار و یا براساس سلیقه و ذائقه خود به صورت جمعی کتاب خوانده و به نتیجه گیری می رسند و نقد و بررسی می کنند.
ولی پور گفت : طرح پاتوق زنان در برخی شهرهای استان تا حد تقاضای دعوت کارشناس برای بررسی و تحلیل کتاب به کتابدار مورد استقبال واقع شده است.
** چهارشنبه های کتابخوانی
این طرح ویژه سالمندان است، در این طرح کتابداران به مراکز نگهداری سالمندان شهرهای مختلف استان رفته و برای آنها کتاب می خوانند.
به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران ، استقبال از این طرح و نتایج مثبت آن تا حد درمان یک بیمار مبتلا آلزایمری بوده است.
بر اساس آمارهای رسمی ، مازندران از جمله استان های کشور است که جمعیت آن شتابان به سمت پیری می رود و هم اکنون نیز از جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفری استان بیش از 11 درصد بالای 60 سال سن دارند.
** کتابیار طلایی
این طرح ویژه مدارس است . در این طرح دانش آموزانی که عضو کتابخانه مدارس هستند ، در ازای دریافت کتاب و انجام فعالیت هائی که در ضمیمه کتاب ذکر شده ، امتیازاتی می گیرند. قرار است در هر شهر به دانش آموزی که بیشترین امتیاز را کسب کرده تندیس کتابدار طلایی اهدا شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران اجرای این طرح را موجب افزایش تعداد اعضای کتابخانه ها و تقویت حس رقابت در نزدیکی به کتاب بین کودکان و نوجوانان عنوان کرد.
جمعیت دانش آموزی مازندران هم اکنون حدود 530 هزار نفر است که در حدود چهار هزار مدرسه در حال تحصیل هستند.
** کتابخوانی در مزارع
به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران ، طرح هایی در تابستان امسال جهت ترویج فرهنگ مطالعه در نقاط مختلف استان اجرایی شد که از جمله آنها طرح 'مطالعه با طعم تابستان' و 'نذر کتاب' بود که با نتایج به دست آمده می توان برای ادامه این طرح ها برنامه ریزی کرد.
در طرح مطالعه با طعم تابستان ، کتابدار با لباس و فرمت خاصی به روستاها ، مزارع و زمین های کشاورزی و سراغ کشاورزان و روستاییان رفته و برای آنها و چوپانان کتاب برده و می خواندند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران افزود : در این طرح استقبال بیشتر روستاییان از شاهنامه خوانی مشاهده شد بود و دربین کشاورزان نیز کتاب هایی با موضوعات کشاورزی، باغداری و مقابله با آفات استقبال بی نظیری داشت.
ولی پور گفت : در طرح نذر کتاب نیز به یاد شهید حججی که نام او به عنوان فعال عرصه کتاب و کتابخوانی عجین شده بود، طی فراخوان مردم به اهدای کتاب تشویق شدند که طی 40 روز مدت اجرای طرح ، بیش از 33 هزار جلد کتاب جمع آوری شد.
طرح های اجرایی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در استان مازندران در کنار طرح های کشوری همچون هر ماه با کتاب های معرفی شده تلاش برای یادآوری ارزش و جایگاه کتاب در زندگی و توسعه فرهنگی جامعه است که ادامه یافتن آنها می تواند نویدبخش خاموش نشدن چراغ مطالعه باشد.
استان مازندران دارای 114 کتابخانه عمومی با بیش از یک میلیون و 600 هزار عنوان کتاب و 300 کتابدار است.
این استان همچنین بیشترین تعداد دانشگاههای و مراکز آموزش عالی غیردولتی کشور را در اختیار دارد .
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
3009/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.