رسوم و سنت های کهن در همه جای دنیا نشانگر هویتی جوامع است ، شناسنامه ای که هیچگونه نمود مادی خارجی ندارد و در هر حالتی اعم از حاضر و غایب ، می تواند معرف شخصیت آن جامعه باشد.
حفظ این نشانگر هویتی ، ضروری ترین اقدام برای حفاظت از میراث ، آداب ، رسوم و فرهنگ هر منطقه است و مهم تر از همه بیشترین نقش را در انسجام و پیوستگی اجتماعی بر عهده دارد.
به فراموشی سپرده شدن رسوم و سنت کهن به دلیل فرهنگی بودن آنها برایش مقیاس و یا میزانی وجود ندارد اما با نگاهی به رفتار غالب مردم مازندران یا این رسوم را به یاد ندارند و اگر هم به یاد دارند تنها با این حس که یکسری کارها را برحسب عادت و بدون اطلاع درست از آن انجام می دهند ، می توان دید .
در حالیکه بسیاری از رسوم و سنت مازندرانی ریشه و سابقه ای در فرهنگ منطقه دارند به طوریکه در برگزاری این رسوم سعی شده تا فرهنگ جامعه این استان به نمایش گذاشته شود .
تیرگان ، 26 عَیدِماه یا عید مردگان ، نوروز بل ، نورگون ، جشن های خرمن و نشا ، مراسم های مخصوص مازندران که هرچند هنوز ردپایی از آنها در خانواده های این خطه از شمال کشور دیده می شود که به اظهار نظرکارشناسان و پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی ، شناخت درست و صحیح مردم از این آداب و رسوم می تواند در پایداری آن تاثیر بگذارد .
پژوهشگران و کارشناسان آیین و رسوم کهن مازندران تاکید برای احیای آیین ها و سنت های این استان را به آن پیوستی با عنوان 'ضرورت آگاهی بخشی به مردم ' زده اند تا با این کار حساسیت بیشتری را نسبت به آشنایی بیشتر جامعه در این خصوص را ایجاد بکنند .
*** کم اطلاعی ، رنج مضاعف بر گردن رسوم و سنت های کهن
یکی از پژوهشگران و کارشناسان حوزه فرهنگ مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : هر یک از رسوم و سنن کهن این استان ریشه در فرهنگ و آداب این استان دارد .
فرهود جلالی هدف از برگزاری مراسم هایی درآمیخته با رسوم و سنت های کهن را به نوعی حفظ و انتقال فرهنگ و تمدن هر منطقه به نسل های بعدی برای باقی نگه داشتن یک فرهنگ ذکر کرد .
وی افزود : جدا از کمرنگ شدن انجام برخی رسوم و سنت های کهن در میان مردم مازندران آنچه در این میان مهم به نظر می رسد عدم شناخت و آگاهی از این آداب و سنت است .
جلالی با اشاره به اینکه هرچند اکثر آیین های مازندران ریشه تاریحی ندارد ، ادامه داد : اما دراین آیین ها بسیاری از آداب و رسوم استان گنجانده شده است که می تواند در انتقال این فرهنگ تاثیر بگذارد .
*** اجرای درست همراه با آگاهی پیوست ضروری برای احیای فرهنگ بومی
یکی دیگر از پژوهشگران فرهنگ بومی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت که پررنگ تر نشان دادن رسوم و سنت استان باعث شده تا در گذر زمانه این فرهنگ ها از حافظه مردم پاک نشود .
محمدرضا حسن پور از نداشتن اطلاع و آگاهی کافی و درست از مسائل مربوط به فرهنگ و تمدن مازندران به عنوان آسیبی نام برد و افزود : اصلی ترین ضربه آن دور افتادن و بی اطلاعی نسل آینده از فرهنگ این استان است .
به گفته این پژوهشگر فرهنگ بومی همانطور که آیین و رسوم بومی استان طی سالها از میان رفت احیای دوباره آنها نیز نیاز به صرف زمان است تا با پختگی آیین ها و رسوم به نسل بعدی تحویل داده شود .
وی از اطلاع رسانی درست در خصوص مسائل فرهنگ بومی به عنوان بازگشت به اصل خویش ذکر کرد و گفت که این مساله می تواند باعث تعالی و ترقی رسوم و سنت های مازندران شود .
*** تشکل های مردمی شفابخش رسوم کهن
احمد ولیپور از فعالان حوزه آداب و سنت کهن مازندران از تشکل و اینجوهای فعال در حوزه فرهنگ و هنر به عنوان مجموعه هایی نام برد که می توانند در شناساندن و احیای این رسوم و سنت در جامعه تاثیر بگذارند.
وی با تاکید بر اینکه آداب و سنت کهن بخشی از شناسنامه هر منطقه و استانی به شمار می روند ، افزود : فعالیت این تشکل ها برای آگاهی بخشی به جامعه و مردم در خصوص این رسوم و سنت می تواند در حفظ شناسامه مناطق تاثیر بگذارد .
این پژوهشگر حوزه رسوم و سنت مازندران از آگاه نبودن مردم به عنوان عاملی تاثیر گذار در فراموشی فرهنگ وتمدن هر کشوری نام برد و ادامه داد : می بایست از تمامی ظرفیت های موجود در این بخش برای جلوگیری از این مساله استفاده کرد .
این عضو شورای سیاستگذاری روز مازندران گفت : از دهه 80 تاکنون اقدام جمعی تشکل های فرهنگی و هنری فعال مازنی در داخل و خارج از استان بر این بوده با برگزاری مراسم ها با هدف معرفی و شناساندن آداب و رسوم ها تاثیر بگذارند .
وی اظهار داشت : جشن های تیرماه سیزده شو ، 26 عَیدِماه ، خرمن ، نیشکر و دیگر مراسم از جمله برنامه های آیینی است که برای احیای آداب و رسوم در شهرها و روستاهای این خطه از شمال کشور برگزار می شود .
به گفته ولیپور ادامه دار و سریالی بودن برگزاری این آیین و مراسم ها باعث شده تا تلنگری به فرهنگ جامعه زده شد و به نوعی رجعت به اصل خویش را در آنان فراهم کرده است .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.